Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2021-07-09| artykuł sponsorowany | Firma

Właściwe oświetlenie w miejscu pracy - o czym pamiętać?

Jakie powinno być stanowisko pracy? Przede wszystkim w pełni funkcjonalne i ergonomiczne. Równie ważne jest jednak zapewnienie bezpieczeństwa podczas wykonywania obowiązków służbowych. W dużej mierze wpływa na to prawidłowe zaplanowanie systemu oświetleniowego.


Właściwe oświetlenie w miejscu pracy - o czym pamiętać?

Jak powinno wyglądać oświetlenie w miejscu pracy? Jakich zasad trzeba przestrzegać przy wyborze źródeł światła do biura?

Oświetlenie w biurze – na co zwracać uwagę przy wyborze lamp?

Gdy poszukuje się odpowiednich produktów oświetleniowych do biura, przede wszystkim należy zwrócić uwagę na zapewnienie optymalnej funkcjonalności przestrzeni – całego pomieszczenia oraz stanowiska do pracy, na przykład przy stole kreślarskim lub komputerze.

Dobry system jest zbudowany tak, by gwarantować pełną swobodę działania, zapewniać ergonomię pracy, a także spełniać wszelkie normy bezpieczeństwa, precyzyjnie opisane w przepisach BHP.

Bezpieczeństwo i Higiena Pracy a oświetlenie do biura

Zasady dotyczące prawidłowego oświetlenia do biura znajdują się w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej dotyczącym ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.

W dokumencie zaznaczono, że w biurach, w miarę możliwości, powinno się zapewnić dostęp do światła naturalnego. Oprócz niego niezbędne jest także zaplanowanie instalacji elektrycznej oraz prawidłowe rozmieszczenie opraw oświetleniowych, które stanowią uzupełnienie i wsparcie dla światła słonecznego.

Jakie musi być światło sztuczne? Przede wszystkim ma gwarantować bezpieczeństwo oraz zapewniać optymalne warunki do wykonywania wszystkich czynności zawodowych. Wpływa na to rozmieszczenie lamp, ich rodzaj, a także wybór odpowiednich źródeł światła.

Rodzaj lamp – jakie produkty oświetleniowe trafiają do biur?

W każdym miejscu pracy stosuje się różne lampy, które oświetlają całe pomieszczenie, stanowisko pracy (pole zadania) i jego bezpośrednie otoczenie. Korzysta się zatem z różnych typów produktów oświetleniowych, dostępnych na przykład na stronie Lampy.it.

Jako oświetlenie główne zazwyczaj stosuje się plafony lub oczka wpustowe, montowane na suficie tak, by równomiernie doświetlić całe pomieszczenie i zagwarantować komfort przemieszczania się. Oprócz nich niezbędne jest oświetlenie miejscowe na stanowiskach pracy. Ma ono zapewnić oświetlenie całej przestrzeni roboczej, bez odbłysków światła, efektu olśnienia oraz zacienionych stref.

Lampy w miejscu pracy – co powinny gwarantować?

Jak zapewnić ergonomiczne oświetlenie w miejscu pracy? System oświetleniowy trzeba dopasować do konkretnych warunków.

Lampy powinny być ustawione tak, by dawać wygodę widzenia, na którą składają się trzy czynniki:

  • pełna zdolność do rozróżniania szczegółów,
  • spostrzeganie bez ryzyka dla zdrowia człowieka,
  • spostrzeganie bez dyskomfortu, nadmiernego przemęczenia wzroku człowieka.

Należy zatem rozmieścić oprawy oświetleniowe tak, by zminimalizować ryzyko ewentualnych odbłysków światła od powierzchni szkła. Warto pamiętać o takich parametrach jak rozkład luminacji, ukierunkowanie lamp, minimalizacja migotania światła. Oprawy powinny być ustawione tak, by światło nie podrażniały oczu pracowników, a całą przestrzeń warto oświetlić równomiernie, co zwiększa komfort i efektywność pracy.

Źródła światła – natężenie, oddawanie barw i temperatura barwowa

Pozostaje jeszcze kwestia parametrów źródeł światła. Kluczowe jest natężenie światła. W zależności od rodzaju wykonywanych obowiązków może się ono różnić. Przy mniej precyzyjnych zadaniach, jak kopiowanie, pisanie ręczne lub praca przy komputerze, wystarczającym natężeniem jest 300-500 lx. Przy bardziej dokładnych pracach manualnych (np. precyzyjne zadania montażowe lub projektowanie) światło powinno osiągnąć poziom 750-1000 lx.

Dodatkowo, w przypadku czynności, przy których kluczową rolę odgrywa dokładne dopasowywanie kolorów, niezmiernie ważne jest zastosowanie źródeł światła o wysokim współczynniku oddawania barw, najlepiej na poziomie powyżej 90.

Na koniec warto zwrócić uwagę na temperaturę barwową światła. W miejscach pracy najlepiej sprawdzają się produkty dające światło zimno białe, wspomagające koncentrację i ułatwiające skupienie się na wykonywanym zadaniu.

Oświetlenie miejsca pracy – klucz do bezpieczeństwa i efektywności

Dobre oświetlenie miejsca pracy to nie tylko sposób na spełnienie restrykcyjnych norm, opisanych w polskim prawie. To również szansa na zapewnienie komfortowych warunków do wykonywania obowiązków służbowych, co przekłada się na lepsze efekty oraz większą konkurencyjność firmy.


«« powrót

Udostępnij:    


wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
Wpływ aplikacji lokalizacyjnych na korki
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS