|2021-07-09|
Geodezja, GIS
Ruszyły konsultacje obwodnicy Zatora z wykorzystaniem modelu BIM
Wszyscy zainteresowani mogą się zapoznać z dokumentacją projektową i materiałami graficznymi przygotowanymi dla budowy obwodnicy Zatora w ciągu drogi krajowej nr 28. Projekt jest o tyle wyjątkowy, że realizowany jest z wykorzystaniem metodyki BIM (Building Information Modeling).
Z materiałami informacyjnymi dotyczącymi tej inwestycji można się zapoznać na stronie internetowej przedsięwzięcia. Znajdziemy tam m.in. wyniki inwentaryzacji fotogrametrycznej terenu przyszłej obwodnicy, wizualizacje modelu BIM projektowanej drogi czy plany sytuacyjne.
Umowę na zaprojektowanie 2,1 km trasy w ciągu drogi krajowej nr 28 omijającej Zator podpisano na początku 2020 roku, a jej wartość to 2,21 mln zł. Prace te krakowski oddział GDDKiA zlecił firmie Sweco Engineering, a na ich wykonanie ma ona 49 miesięcy. Był to pierwszy przetarg Dyrekcji, w którym wymagano wykorzystania metodyki BIM. Jest to bowiem projekt pilotażowy w tym zakresie, którego efektem będzie zdobycie wiedzy i doświadczenia, a w dalszej perspektywie wdrożenie tej metodyki w innych zamówieniach publicznych. Dyrekcja liczy, że wykorzystanie BIM podniesie efektywność wydatkowania środków publicznych w aspekcie całego cyklu życia obiektu.
Jak wyjaśnia krakowski oddział GDDKiA, podejmując decyzję o wyborze pilotażowej inwestycji dla wdrożenia BIM do projektu infrastrukturalnego, kierowano się przede wszystkim charakterystyką projektu. Musiała być to inwestycja stosunkowo niewielka, ale jednocześnie reprezentatywna dla realizowanych przez GDDKiA zadań. Obwodnica Zatora jest tego idealnym przykładem. Jej długość wynosi nieco ponad 2 km, biegnie nowym śladem, a zakres robót obejmuje roboty drogowe, mostowe i instalacyjne (wodne, kanalizacyjne, gazowe, elektroenergetyczne teletechniczne). Jest to zatem asortyment robót występujący na większości inwestycji prowadzonych przez GDDKiA.
JK
|