wiadomościMiesięcznik GEODETAprenumeratareklamaksięgarniakontaktRODOpolityka prywatnościnewsletter
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2021-06-28| Geodezja, Teledetekcja, Edukacja

WAT kupuje samolot do celów teledetekcyjnych

Wojskowa Akademia Techniczna w Warszawie nabyła fabrycznie nowy samolot, który będzie wykorzystywany przez uczelnię m.in. w badaniach z zakresu teledetekcji i fotogrametrii.


WAT kupuje samolot do celów teledetekcyjnych
WAT kupuje samolot do celów teledetekcyjnych
WAT kupuje samolot do celów teledetekcyjnych

Ultralekka maszyna typu Virus SW słoweńskiej firmy Pipistrel znajduje się na wyposażeniu Wydziału Inżynierii Lądowej i Geodezji, Wydziału Mechatroniki, Uzbrojenia i Lotnictwa oraz Instytutu Optoelektroniki. Jego uroczyste przekazanie uczelni nastąpiło 18 czerwca na lotnisku w Milewie. Uczestniczyli w nim dziekan Wydziału Inżynierii Lądowej i Geodezji WAT płk prof. dr hab. inż. Michał Kędzierski oraz przedstawiciel dystrybutora samolotów Pipistrel.

Virus SW będzie wykorzystywany przez WAT m.in. w celach pozyskiwania zobrazowań z poziomu lotniczego przy użyciu różnego rodzaju kamer oraz lidarów (opracowanych przez Instytut Optoelektroniki) zabudowanych w specjalnie przygotowanym zasobniku. – Dzięki takiemu wyposażeniu samolotu będziemy mogli prowadzić w Wojskowej Akademii Technicznej prace badawcze związane ze wspomaganiem zarządzania kryzysowego o aktualne geodane i produkty opracowane na ich podstawie – mówi dziekan płk prof. Michał Kędzierski.

Zasobnik, w który wyposażony jest samolot, może być obciążony ładunkiem do 40 kg. Będą w nim montowane skanery laserowe, kamery hiperspektralne i termowizyjne czy aparaty do wykonywania zdjęć lotniczych. Maksymalna masa startowa samolotu (MTOW) wynosi 600 kg, a dzięki prawie 200 litrowym zbiornikom paliwa samolot może wykonywać misje trwające nawet kilkanaście godzin.

Na pokładzie samolotu zainstalowano radiostację, transponder Mode-S z ADS-B Out, glass-cockpit Dynon SkyView, dodatkowy alternator, system autopilota, urządzenie antykolizyjne oraz spadochronowy system ratunkowy. Dzięki takiemu wyposażeniu wykonywanie misji będzie bezpieczne i komfortowe – zapewnia uczelnia.

Źródło: WILiG WAT, JK


«« powrót

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

komentarze news_pl
Przegięcie. Te projektu badawcze to niby na czym mają polegać? Samolot tanio można wynająć jak ubera. Żeby chociaż polski samolot kupili to nie! Nie widzę uzasadnienia naukowego ani biznesowego tak wydanych środków publicznych.
 1 
odpowiedz zgłoś
odp: Przegięcie. Zobaczysz WAT w konsorcjum firm wykonujących zamówienie to zrozumiesz po co.
 2 
 2 
odpowiedz zgłoś
odp: odp: Przegięcie. Wat coś wykonuje? Wolne żarty, teraz to żeś dowalił chyba że mówiłeś o tym jak wykorzystują sprzęt uczelniany do prywatnej działalności
 3 
zgłoś
odp: Przegięcie. CBA ZAPRASZAMY
 1 
odpowiedz zgłoś
Czy CBA sprawdzi słuszność i przebieg zakupu? Mam nadzieję że wreszcie kogoś zamkną z tej uczelni bo chodzą ciągle na wolności, widać że sami sobie wszystko a tak naprawdę studenci za to zapłacili
 1 
 2 
odpowiedz zgłoś
Cywilny dla wojska? Trzy kroki wstecz, ale zawsze jeden mały do przodu ;) Czyli jednak nie drony.
 2 
 3 
odpowiedz zgłoś
3 komentarze



zobacz też:



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
Pomiary geodezyjne uskoku San Andreas
czy wiesz, że...
© 2005-2021 Geodeta Sp. z o.o.
created by BRTSOFT

O nas

  • Właścicielem portalu Geoforum.pl jest Geodeta Sp. z o.o., wydawca miesięcznika GEODETA oraz serwisu egeodeta24.pl
  • Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp. Od 2005 roku na bieżąco dostarcza informacji z powyższych dziedzin i umożliwia ich komentowanie.
  • GEODETA (Magazyn Geoinformacyjny) ukazuje się od czerwca 1995 roku i jest największym oraz najbardziej popularnym polskim miesięcznikiem prezentującym aktualne zagadnienia z zakresu: geodezji, kartografii, katastru, GIS-u, fotogrametrii i teledetekcji, nawigacji satelitarnej itp.
  • GEODETA cyfrowy to elektroniczna wersja tradycyjnego wydania miesięcznika. W serwisie egeodeta24.pl można zamawiać zarówno prenumeratę, jak i pojedynczne wydania

Zespół redakcyjny

  • Katarzyna Pakuła-Kwiecińska (redaktor naczelny)
  • Anna Wardziak (sekretarz redakcji)
  • Jerzy Przywara
  • Jerzy Królikowski (redaktor prowadzący Geoforum.pl)
  • Damian Czekaj
  • Bogdan Grzechnik

Kontakt

Geodeta Sp. z o.o.
02-541 Warszawa,
ul. Narbutta 40/20
tel. (22) 849-41-63, 646-87-44
redakcja@geoforum.pl
prześlij newsa

Prenumerata
prenumerata@geoforum.pl
egeodeta24@geoforum.pl
Reklama
k.kwiecinska@geoforum.pl

facebook twitter linkedIn Instagram RSS