|2021-06-28| artykuł sponsorowany |
Geodezja, Firma
Operat elektroniczny standardem w pracy geodetów - należy go opatrzyć e-podpisem
Cyfryzacja operatów technicznych w geodezji spowodowała, że obecnie ponad 37% tych dokumentów przekazywana jest w postaci elektronicznej. Dokument powinien zostać utworzony w formacie PDF oraz opatrzony podpisem elektronicznym. Przepisy przejściowe pozwalają na złożenie wersji papierowej tylko do końca roku. Wprowadzenie operatu elektronicznego jest nie tylko bardzo ważnym krokiem w kierunku informatyzacji geodezji, ale pozwala również uniknąć w ten sposób w obiegu ponad miliona dokumentów papierowych rocznie (w roku 2020 wszystkich operatów złożono 1 013 399).
Operaty techniczne tylko w wersji cyfrowej
Wprowadzone pod koniec sierpnia 2020 roku zamiany w przepisach prawa powodują, że podpis elektroniczny stał się niezbędnym narzędziem w pracy geodety. Rozporządzenie Ministra Rozwoju z dnia 18 sierpnia 2020 roku w sprawie standardów technicznych wykonywania geodezyjnych pomiarów sytuacyjnych i wysokościowych oraz opracowywania i przekazywania wyników tych pomiarów do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego wprowadza wyłącznie elektroniczną wersję operatu technicznego wraz z podpisem elektronicznym.
Operat techniczny to opracowanie zawierające rezultaty prac geodezyjnych i kartograficznych wykonane w związku z daną pracą geodezyjną. Zgodnie z nowymi przepisami prawa operat ma być sporządzany w formacie pliku PDF i podpisywany elektronicznie przez kierownika prac geodezyjnych, można do tego wykorzystać kwalifikowany podpis elektroniczny SimplySign. Dokument przekazywany jest do miejskich lub powiatowych ośrodków dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej.
SimplySign to Twój podpis zawsze przy Tobie
Kwalifikowany podpis elektroniczny SimplySign to mobilny podpis elektroniczny, nie wymagający fizycznego czytnika ani karty z certyfikatem. Umożliwia złożenie podpisu na urządzeniu mobilnym, takim jak smartfon czy tablet, a także na komputerze. Można to zrobić poprzez przeglądarkę internetową lub dedykowaną aplikację na smartfonie czy tablecie. SimplySign to nie tylko oszczędność czasu, lecz również zmniejszenie wydatków w firmie. Nie trzeba drukować dokumentów, zostawiać pieczątek, wysyłać kurierem lub pocztą. Podpisem elektronicznym SimplySign można podpisać każdy plik niezależnie od formatu m.in. PDF, XML, DOC, XLS, TXT, RTF, TIF. Umożliwia on podpisywanie plików o wielkości nawet kilkuset mega. Dokument może także zostać podpisany przez kilka osób, które mogą dodać swój podpis do dokumentu. Każdy przedsiębiorca, który ceni sobie każdą minutę swojej pracy, ma teraz do dyspozycji rozwiązanie, dzięki któremu w mgnieniu oka załatwi niezbędne formalności. W dowolnym miejscu i czasie podpisze mobilnie dokumenty z pomocą SimplySign. Narzędzie zapewnia pełną integralność treści podpisywanego dokumentu. Ma więc pewność, że nikt nie będzie ingerował w żadne zapisy, a podpis nie zostanie podrobiony. Wszystko to z gwarancją wygody i prostoty.
5-krotny wzrost liczby operatów elektronicznych
Dotychczasowe przepisy umożliwiały przesyłanie operatów technicznych w postaci elektronicznej, natomiast nowelizacja zakłada wprowadzenie wersji cyfrowej jako wyłącznie obowiązującej. Przepisy przejściowe stanowią jednak, że dla prac geodezyjnych zgłoszonych od dnia 31 lipca 2020 r. dopuszcza się sporządzanie operatów technicznych w wersji papierowej, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r. Kwalifikowany podpis elektroniczny może być także wykorzystany do podpisywania przez kierownika prac geodezyjnych map do celów prawnych, które sporządza się w celach podziałów nieruchomości, typowych postępowań sądowych oraz administracyjnych, można się nim posłużyć także do map projektowych.
Z danych Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii wynika, że mimo krótkiego okresu obowiązywania nowych przepisów w 2020 roku (zaledwie od 22 sierpnia 2020 r.) spowodowały one, że w roku 2020 było prawie 5 razy więcej operatów elektronicznych niż w roku 2019. W 2019 operatów elektronicznych sporządzono około 22 tys., natomiast już w 2020 roku prawie 107 tys. Z przeprowadzonych przez GUGiK ankiet wynika, że liczba operatów technicznych wpływających do PZGIK w postaci elektronicznej wynosi już ponad 37% i cały czas rośnie.
Wprowadzenie operatu elektronicznego jest nie tylko istotnym elementem cyfryzacji geodezji, ale także przyczyni się do ochrony środowiska, ponieważ w ten sposób unikamy w obiegu ponad miliona dokumentów papierowych rocznie.
Skuteczne wdrożenie operatu elektronicznego wymaga podpisu zintegrowanego z plikiem PDF oraz umożliwienia sprawnej weryfikacji dokumentów elektronicznych. Taką możliwość daje podpis kwalifikowany i osobisty. Użycie podpisu kwalifikowanego pozwala także na podpisywanie plików o wielkości powyżej 10 MB, co nie jest możliwie w przypadku profilu zaufanego. Spośród ponad 600 tys. operatów udostępnianych wykonawcom w technologii ePODGiK, aż 26% stanowią pliki powyżej 10 MB, a 3% – powyżej 50 MB.
Z danych Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii wynika, że w Polsce mamy około 19 tys. wykonawców prac geodezyjnych i kartograficznych.
Korzyści z cyfryzacji dokumentów
Operat elektroniczny to wiele korzyści dla geodezji ponieważ wprowadzone zmiany usprawniają i przyśpieszają obieg dokumentów, pozwalają wykonywać pracę zdalnie, co jest istotne zwłaszcza w przypadku pandemii oraz obostrzeń z nią związanych, a także ułatwiają prowadzenie dokumentacji. Dokumenty w formacie PDF są bowiem światowym standardem dla e-dokumentów, co wiąże się także z łatwą weryfikacją ich zwartości oraz złożonego e-podpisu.
Korzystając z podpisu mobilnego (zainstalowanego na smartfonie) wszelkie formalności stają się o wiele łatwiejsze, ponieważ wszystkie ważne dokumenty można podpisać bezpiecznie niezależnie od miejsca i czasu. W przypadku podpisu kwalifikowanego, który ma taką samą moc prawną jak podpis odręczny, jest to możliwie nie tylko w Polsce, ale również na terenie całej Unii Europejskiej. Potwierdza to międzynarodowe rozporządzenie eIDAS. Można go także zastosować do kontaktu z urzędem skarbowym, składając sprawozdania do eKRS, biorąc udział w zamówieniach publicznych, podpisując umowy z pracownikami, a także do podpisywania kontraktów czy umów z klientami i kontrahentami. Podsumowując, wykorzystując podpis kwalifikowany, stawiamy na wygodę, bezpieczeństwo oraz mnogość zastosowań zarówno w administracji, jak i w biznesie.
Obecnie dla wszystkich geodetów dostępny jest specjalny rabat na zakup podpisu elektronicznego SimplySign, z którego mogą skorzystać, dzwoniąc na infolinię Certum +48 91 4472 850 lub odwiedzając punkty partnerskie (mapa).
Więcej informacji na https://sklep.certum.pl/simplysign-dla-budownictwa
|