Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2021-06-24| GNSS

Rusza e-TOLL, czyli satelitarne myto

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa uruchomiły dziś (24 czerwca) nowy system poboru opłat drogowych, który bazuje na nawigacji satelitarnej. Choć rząd go chwali za innowacyjność, to zdaniem przewoźników, nie jest on wolny od poważnych wad.


Rusza e-TOLL, czyli satelitarne myto <br />
fot. GDDKiA
fot. GDDKiA

Systemem e-TOLL objęta została sieć dróg płatnych dla pojazdów ciężkich (ok. 3700 km). Ponadto na autostradowych odcinkach Konin – Stryków (A2) i Wrocław – Sośnica (A4) mogą z niego korzystać również użytkownicy pojazdów lekkich.

E-TOLL ma zastąpić funkcjonujący od 2011 r. system viaTOLL. Użytkownicy tego drugiego zobowiązani są do umieszczenia w samochodzie, ciężarówce czy autobusie urządzenia zwanego viaBOX lub viaAUTO, które umożliwia rejestrowanie przejazdu przez sieć kilkuset bramownic rozmieszczonych na drogach w całym kraju.

Teraz opłaty będą naliczane na podstawie wskazań odbiorników GNSS. W tym celu kierowcy pojazdów objętych nowym systemem powinni zakupić dedykowane urządzenie, tzw. OBU (On Board Unit) albo ZSL (Zewnętrzny System Lokalizacji). Trzecim rozwiązaniem jest wykorzystanie własnego smartfona lub tabletu wyposażonego w odpowiednią aplikację. Niezależnie od wyboru sprzętu do korzystania z e-TOLL konieczne jest założenie konta na stronie www.etoll.gov.pl.

Co ważne, korzystanie z systemu nie jest jeszcze obowiązkowe. Do 30 września e-TOLL i viaTOLL będą bowiem działać równolegle.

Innowacja czy bubel?

– Nowoczesne państwo wychodzi naprzeciw potrzebom obywateli, zapewnia im wygodne, cyfrowe rozwiązania. I takim rozwiązaniem jest uruchomiony przez nas dziś system e-TOLL – podkreśla minister finansów Tadeusz Kościński. – To jeden z większych systemów teleinformatycznych zrealizowanych przez administrację publiczną. Za przygotowanie tego wdrożenia odpowiadał zespół liczący ponad 400 osób – mówi z kolei szefowa Krajowej Administracji Skarbowej Magdalena Rzeczkowska.

Rząd twierdzi, że nowy system oferuje szereg korzyści. Zapewnia bowiem kompleksową obsługę on-line bez konieczności wizyty w punkcie obsługi i podpisania umowy, w tym wgląd w historię opłat i zarządzenie kontem oraz możliwość wyboru urządzenia do przekazywania danych geolokalizacyjnych.

Nie brak jednak krytyków systemu. Jednym z nich jest Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Jak czytamy na portalu „Rynek Infrastruktury”, zdaniem tej organizacji system jest wdrażany na zasadzie „może się uda”. Przed uruchomieniem jego działanie nie zostało bowiem dokładnie sprawdzone. Może się zatem okazać, że za błędy w jego funkcjonowaniu konsekwencje będą musieli ponosić kierowcy, a to oznacza chociażby dotkliwe kary za nieprawidłowe korzystanie z e-TOLL.

Zdaniem ZMPD źródłem kłopotów dla użytkowników może być także aplikacja mobilna. Jeśli bowiem kierowca ją włączy na swoim smartfonie, nie będzie mógł równolegle korzystać z innych programów. Dodatkowy problem pojawi się wtedy, gdy zerwie się transmisja danych i połączenie z centralą. Wtedy kierowca teoretycznie powinien się zatrzymać, inaczej grożą mu kary. Ponadto dla niektórych użytkowników (szczególnie zagranicznych) dodatkowym problemem może się okazać wysoki koszt opłat za transmisję danych.

Biorąc pod uwagę te i inne argumenty, zdaniem ZMPD należy albo odłożyć uruchomienie systemu na później, albo wprowadzać nowe technologie w ramach modernizacji dotychczasowego rozwiązania, które ledwie się zamortyzowało.

JK


«« powrót

Udostępnij:    

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy



zobacz też:



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
Mazurska perełka architektury w chmurze punktów
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS