|2021-06-24|
Geodezja, GIS, Firma
E-usługi Systherm Info w opolskich powiatach
W II kwartale 2021 br. firma Systherm Info z Poznania zakończyła prace wdrożeniowe w ramach projektu „e-usługi cyfrowych zasobów geodezyjnych i kartograficznych województwa opolskiego”. Głównym celem przedsięwzięcia było udostępnienie informacji przestrzennych z urzędowych rejestrów mieszkańcom województwa opolskiego oraz klientom branżowym (np. geodetom, rzeczoznawcom, komornikom i projektantom).
Moduł dla wykonawców prac geodezyjnych
|
|
Moduł dla rzeczoznawców majątkowych
|
|
Moduł dla projektantów
|
|
|
|
Zintegrowany System łącznie z e-usługami firmy Systherm Info został uruchomiony w 10 z 12 powiatów województwa opolskiego: brzeskim, głubczyckim, kędzierzyńsko-kozielskim, kluczborskim, krapkowickim, namysłowskim, nyskim, oleskim, prudnickim oraz mieście Opole.
W wyniku przeprowadzonego wdrożenia poszczególne branże mogą realizować w pełni elektronicznie następujące zadania: • Geodeci – rejestracja i pełna obsługa pracy geodezyjnej wraz z zamówieniem materiałów oraz automatycznym ich przygotowaniem (bez udziału pracownika ODGiK); rejestracja zgłoszeń uzupełniających; rejestracja wystąpień o dodatkowe materiały; przesłanie zawiadomienia o przekazaniu wyników zgłoszonych prac wraz z rejestracją operatu technicznego w formie elektronicznej oraz pobieraniem protokołów weryfikacji operatów; możliwość przesłania plików dla zamawiającego, na które nałożona ma zostać klauzula; automatyczna rezerwacja numerów działek, budynków i punktów granicznych;
• Komornicy – uzyskanie informacji o figurowaniu osoby fizycznej lub prawnej w bazie danych EGiB na terenie danego powiatu po niemal dowolnych kryteriach; możliwość zamówienia materiałów z bazy danych EGiB dotyczących odnalezionych osób oraz przedmiotów będących w ich posiadaniu;, możliwość zamówienia wypisów z EGBiL; automatyczne przygotowanie zamówionych materiałów;
• Rzeczoznawcy – uzyskanie informacji z zakresu rejestru cen wartości poprzez określenie rodzaju obiektów oraz obszaru, dla którego mają być wydawane dane; wybór transakcji po zadanych parametrach np. rodzaju nieruchomości, dacie transakcji; wybór transakcji z listy transakcji zaczytanych po wskazaniu obszaru, dla którego mają być wydane dane; wybór wyceny po zadanych parametrach (np. cel wyceny, wartość); zakup oraz aktywowanie czterogodzinnego pakietu zdalnego dostępu do skanów aktów notarialnych, decyzji administracyjnych, orzeczeń sądowych i innych dokumentów będących podstawą zmian ewidencyjnych;
• Projektanci oraz branżyści uczestniczący w naradach koordynacyjnych – rejestracja i pełna obsługa wniosku o uzgodnienie usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu na naradzie koordynacyjnej wraz z przekazywaniem on-line ewentualnych uwag (możliwość dołączenia do wniosku wszystkich wymaganych przez ODGiK rodzajów załączników; w pełni automatyczne utworzenie formularzy i druków); automatyczne generowanie Dokumentu Obliczenia Opłaty oraz ewentualnych Opłat Skarbowych za udzielone pełnomocnictwo; możliwość wskazania zasięgu wniosku za pomocą komponentu mapowego lub poprzez podanie danych map do celów projektowych czy operatów w weryfikacji. Aplikacja pozwala na w pełni automatyczną wizualizację przesłanego w postaci pliku DXF projektu, możliwość włączenia powiadomień mailowych o pojawieniu się lub zakończeniu prac geodezyjnych o charakterze inwestycyjnym w zasięgu złożonego wniosku. Dodatkowo wdrożone rozwiązanie pozwala na koordynowanie, przeglądanie oraz opiniowanie wniosków o skoordynowanie usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu dla przedstawicieli branż i władających sieciami uzbrojenia terenu oraz dostęp do wszelkich załączników, którymi obsłużony został wniosek. Opiniowanie odbywać może się na dwa sposoby: poprzez wskazanie na mapie przeglądowej lokalizacji „Uwagi”, gdzie zwizualizowany został projekt, lub poprzez uzupełnienie pola tekstowego, bez konieczności wskazania na mapie lokalizacji „Uwagi”; zaczytania wcześniej zdefiniowanych fraz.
Usługami on-line objęto również mieszkańców powiatów. Mogą oni kupić pakiet danych z powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, nabyć mapę zasadniczą i ewidencyjną, zamówić wypis i wyrys, złożyć wniosek o wprowadzenie zmian danych EGiB lub złożyć wniosek o ujawnienie samodzielnych lokali niestanowiących odrębnych nieruchomości. Wszystkie udostępnione e-usługi mogą być opłacane za pomocą elektronicznych płatności; z kolei wbudowany komunikator pozwala na komunikowanie się z pracownikami ODGiK.
Dodatkowo wykonawca zintegrował posiadane Systemy Obiegów Dokumentów (SOD) z trzema różnymi dostawcami tego typu oprogramowania. – Wdrożone rozwiązania przeniosą część naszych codziennych zadań związanych z realizacją składanych przez obywateli wniosków do Internetu, co w obecnych trudnych czasach jest bardzo ważne. W większości realizacja wniosku będzie się odbywać automatycznie – twierdzi Izabela Wiecheć, naczelnik Wydziału Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami Starostwa Powiatowego w Brzegu. – W trakcie wdrożenia podczas prezentacji czy testów zwracaliśmy uwagę na intuicyjność wdrażanego rozwiązania, która jest kluczowa przy elektronicznych usługach publicznych. Dla mnie osobiście ważna jest też pełna zgodność z obecnymi przepisami oraz bezpieczeństwo danych i to się firmie Systherm Info udało! – dodaje.
Obecnie cały „projekt opolski” jest w fazie promocji i wykonawca ma nadzieję, że beneficjenci wdrożonego rozwiązania będą coraz chętniej korzystać z e-usług udostępnianych przez starostwa powiatowe, co przyczyni się do usprawnienia wielu codziennych działań obywateli oraz ułatwi i przyspieszy obsługę przedsiębiorców.
Źródło: Systherm Info
|