|2021-06-01|
Geodezja, GIS
Geodezyjne e-usługi w województwie opolskim
Mieszkańcy, przedsiębiorcy oraz organy administracji publicznej województwa opolskiego mogą już korzystać z systemu informatycznego Comarch ERGO wdrożonego w ramach projektu „E-usługi cyfrowych zasobów geodezyjnych i kartograficznych województwa opolskiego”.
Umowę na realizację projektu Starostwo Powiatowe w Opolu (lider przedsięwzięcia) podpisało z firmą Comarch w lipcu 2019 r. Głównym celem przedsięwzięcia było udostępnienie mieszkańcom województwa opolskiego, przedsiębiorcom krajowym i zagranicznym oraz administracji publicznej informacji przestrzennych z urzędowych rejestrów, a także zapewnienie jakości, aktualności i wiarygodności tych informacji. W ramach projektu wdrożone zostały dwa kluczowe rozwiązania: • Portal e-usług województwa opolskiego stanowiący Centrum Usług Wspólnych (cuw.mapy.opolskie.pl), który umożliwia dostęp do e-usług realizowanych przez poszczególnych partnerów poziomu powiatowego oraz WODGiK w Opolu z wykorzystaniem Systemu Wojewódzkiego Zasobu Geodezji i Kartografii, • System WZGiK, czyli System Zarządzania Wojewódzkim Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym, który jest kompleksowym systemem teleinformatycznym świadczącym e-usługi dla klientów WODGiK. Umożliwia ponadto zarządzanie zasobami PZGiK na poziomie wojewódzkim zgodnie z obowiązującymi rozporządzeniami.
Comarch dostarczył województwu opolskiemu kompleksową platformę, która zapewnia dostęp do wszystkich ODGiK-ów. Funkcjonalność portalu umożliwia podmiotom skorzystanie z łącznie 18 e-usług do obsługi PZGiK, w tym do obsługi geodetów, rzeczoznawców, komorników oraz projektantów. E-usługi pozwalają ponadto na komunikację z ośrodkami poprzez m.in.: składanie wniosków, zgłoszeń, możliwość śledzenia obsługi sprawy, pobrania materiałów czy uiszczenia opłaty. Wystarczy urządzenie z dostępem do internetu, aby z dowolnego miejsca mieć wgląd do informacji dotyczących np. położenia nieruchomości, wielkości działek, usytuowania dróg i cieków wodnych, gruntów rolnych czy obszarów leśnych. Elektroniczna wymiana informacji i danych eliminuje konieczność osobistej wizyty mieszkańca w urzędzie, co znacznie zwiększa efektywność działań administracyjnych oraz satysfakcję interesariuszy.
– Podczas realizacji projektu w Opolu spotkaliśmy się z wieloma wyzwaniami. Postępująca pandemia i konieczność przeniesienia działań do świata on-line oraz szeroki zakres merytoryczny wdrożenia przyczyniły się do komplikacji organizacyjnych. Dodatkowo, ustawodawca wprowadził znaczące zmiany w Pgik, która stanowi fundament niniejszego projektu. Mimo przeszkód, duża determinacja ze strony lidera projektu oraz ogrom pracy z naszej strony jako wykonawcy, doprowadziły do sukcesu i wdrożenia wszystkich założeń projektu. Mogę śmiało przyznać, że właśnie takie ambitne projekty przynoszą najwięcej satysfakcji – komentuje Ireneusz Marchewka, solution manager w Comarch.
– Jako lider projektu wzięliśmy na siebie wielką odpowiedzialność i ogrom pracy związanej z wdrożeniem e-usług u wszystkich partnerów projektu. W tym celu zostało zawarte porozumienie o wspólnym przedsięwzięciu pomiędzy wszystkimi powiatami Opolszczyzny i samorządem Województwa Opolskiego. Dzięki sprawnej koordynacji i zaangażowaniu ze strony partnerów udało nam się osiągnąć cel, mimo przeszkód związanych z pandemią czy zmianami w przepisach. Cieszę się, że powiat opolski był tym samorządem, który kierował unowocześnieniem e-usług, co odczują mieszkańcy i instytucje całego województwa – mówi starosta opolski Henryk Lakwa. – Prawdziwym testem skuteczności i przydatności e-usług była pandemia, która ograniczyła dostęp do urzędów i przeniosła załatwianie spraw na poziom cyfrowy. Dzięki projektowi byliśmy na to wyzwanie przygotowani – dodaje.
– Techniczne wdrożenie systemu mamy za sobą, przed nami praca związana z dołączeniem kolejnych grup użytkowników. Niektórzy pojawią się z „urzędu”, jak np. projektanci, rzeczoznawcy majątkowi, gestorzy sieci uzbrojenia terenu, geodeci czy wszelkie instytucje, które korzystają z danych przestrzennych. Pozostali użytkownicy to oczywiście Mieszkańcy naszego województwa, którzy codziennie dołączają do systemu celem pozyskania danych do obrotu nieruchomościami oraz w celach inwestycyjnych. W ramach działań promocyjnych będziemy do nich docierać z informacjami o wdrożonych w ramach projektu e-usługach – podkreśla Edyta Wenzel-Borkowska, naczelnik Wydziału Geodezji i Kartografii Starostwa Powiatowego w Opolu i kierownik projektu.
Źródło: Comarch
|