|2021-04-14| artykuł sponsorowany |
Firma
Pandemia a branża KEP - jakie zmiany można zaobserwować?
Branża KEP przeżywa rozkwit wraz z rozwojem e-commerce. Zwiększona liczba zakupów przez internet naturalnie skutkuje większą liczbą zleceń do zrealizowania przez firmy kurierskie. Rok 2020 był przełomowy pod tym kątem, a rok 2021 zapowiada się co najmniej podobnie. Podmioty działające w branży KEP stają przed nowymi wyzwaniami, których skala wymaga od nich wdrażania nowych rozwiązań w celu optymalizacji procesu odbioru i dostaw przesyłek, a także optymalizacji kosztów działalności.
Zmiana modelu operacyjnego w logistyce firm kurierskich
Zwiększona liczba nadawanych i odbieranych przesyłek zmusza firmy kurierskie do przyjmowania dynamicznego modelu świadczenia usług. Rosnące wymagania klientów sprawiają, że niemalże powszechnym standardem jest obecnie fakt, że paczka nadana jednego dnia powinna znaleźć się u odbiorcy docelowego w dniu następnym, jeśli jest to przesyłka krajowa. Oznacza to, że firmy z branży KEP muszą wprowadzać nowe modele operacyjne w zakresie logistyki, żeby sprostać tym wymaganiom. Najczęściej wdrażane rozwiązania opierają się na użyciu zaawansowanego oprogramowania, które umożliwia planowanie tras kurierów w oparciu o precyzyjne współrzędne geograficzne miejsc docelowych, a nie kody pocztowe – to pozwala na bardziej precyzyjne ustalenie kolejności doręczeń dla każdej trasy, a – co za tym idzie – oszczędności na paliwie i zwiększenie efektywności pracy kurierów. Jednym z takich rozwiązań jest system WEBFLEET od Webfleet Solutions, który zapewnia możliwość monitoringu pojazdów GPS w czasie rzeczywistym oraz dostarcza precyzyjnych informacji o ruchu drogowym i czasie przejazdu, co pozwala ustalać trasy kurierów z dużą dokładnością.
Rosnące znaczenie obsługi zleceń B2C przez branżę KEP
O ile samo dostarczanie przesyłek pocztowych i kurierskich można z pewnym wyprzedzeniem planować, ponieważ dzień wcześniej znana jest w większości lista miejsc docelowych, do których należy je dostarczyć, to większym problemem jest obsługa procesu nadawania przesyłek. Wraz z rozwojem e-commerce coraz większa liczba zleceń w branży KEP dotyczy zleceń B2C – tu często pojawia się konieczność odbioru towaru od nadawcy jeszcze tego samego dnia. Nie bez znaczenia jest zapewnienie łatwego dokonywania zwrotów przez klientów docelowych, co także obciąża firmy kurierskie. W świetle tak wysokich wymagań stawianych przed firmami z branży KEP koniecznością staje się wdrożenie oprogramowania analitycznego, które na bazie danych o lokalizacjach kurierów i przewidywanych czasów przejazdu pomoże ustalić optymalne trasy i dynamicznie przydzieli zadania każdemu z kierowców. System WEBFLEET zapewnia możliwość zarządzania procesami biznesowymi w tym zakresie poprzez umożliwienie dynamicznego przypisywania zadań dla kierowców. Platforma jest również doskonałym narzędziem do komunikacji, co pozwala na lepsze zarządzanie pracownikami i ogranicza liczbę pustych przebiegów.
Podsumowując, branża KEP stoi przed dużymi wyzwaniami w zakresie zmiany modelu logistycznego oraz obsługi coraz większej ilości zleceń B2C związanej z rosnącym sektorem e-commerce. Sprostanie obydwu tym wyzwaniom wiąże się z koniecznością wdrożenia specjalistycznego oprogramowania do planowania tras przejazdów i dynamicznego przydzielania zadań w oparciu o aktualne dane dotyczące lokalizacji i przewidywanych czasów przejazdów kierowców. Jednym z systemów dostępnych na rynku, który daje możliwość korzystania z tych funkcjonalności, jest platforma WEBFLEET od Webfleet Solutions.
|