|2021-04-07|
GIS, Teledetekcja
Lidar sprawnie i skutecznie naliczy myto
Do coraz dłuższej listy nietypowych zastosowań skanerów laserowych można dopisać naliczanie opłat za korzystanie z dróg.
fot. Pixabay
|
|
Skaner Cepton Sora-P
|
|
|
|
|
Takie możliwości oferuje system Quantum opracowany przez amerykańską firmę Red Fox ID. Bazuje on na skanerach laserowych Sora P60 i P90 marki Cepton pracujących z częstotliwością do 380 klatek na sekundę. Jak zapewniają autorzy pomysłu, pozwala to na skuteczne skanowanie samochodów poruszających się wielopasmową drogą nawet z autostradową prędkością.
Tradycyjne systemy naliczania myta bazują na bramkach. Te tamują jednak ruch, powodując frustrację kierowców oraz większą emisję zanieczyszczeń. Oczywiście są też rozwiązania niewymagające zatrzymywania pojazdów, które wykorzystują kamery czy wagi. Te jednak mogą pomijać niektóre samochody lub błędnie je klasyfikować, a to przekłada się na konkretną stratę dla administratora drogi.
System Quantum, dzięki wzbogaceniu do o lidary, ma być wolny od tych wad. Jak bowiem zapewnia Red Fox ID, skanery laserowe pozwalają nie tylko śledzić pojazdy (nawet, gdy akurat zmieniają pas ruchu), ale także skutecznie określać ich wielkość oraz klasę, a więc informacje, na bazie których naliczana jest stawka myta. Długotrwałe testy realizowane w różnych warunkach pogodowych i oświetleniowych wskazują, że skuteczność pracy takiego systemu wynosi 99,9%. Z kolei długość pojazdu określana jest z dokładnością 5%. Do zalet swojego rozwiązania Red Fox ID zalicza także szerokie pole widzenia sensora (90 stopni w pionie), dzięki czemu na jednym punkcie pomiaru wystarczy zainstalować tylko jeden skaner.
– Nasze pierwsze próby zbudowania takiego systemu zawiodły z powodu braku sensorów oferujących odpowiednią dokładność. Sytuację zmieniły jednak skanery Cepton, które zapewniają wymaganą rozdzielczość danych i czas pracy oraz mogą z powodzeniem pracować w różnorodnych warunkach pogodowych. Nie mamy wątpliwości, że urządzenia te zrewolucjonizują naliczanie opłat drogowych – mówi prezes Red Fox ID Steve Bird.
Pierwsze wdrożenia systemu Quantum planowane są w Stanach Zjednoczonych, ale spółka oferuje je również klientom z innych rynków, w tym europejskiego.
JK
|