|2021-03-26|
Teledetekcja
Kontenerowiec zablokował Kanał Sueski [okiem satelity]
We wtorek 23 marca podczas przeprawy przez Kanał Sueski ogromny kontenerowiec obrócił się bokiem i osiadł na mieliźnie. Tym samym w obu kierunkach zablokowany został jeden z najbardziej zatłoczonych kanałów żeglugowych.
Kontenerowiec MV Ever Given waży 200 tys. ton, ma 400 m długości oraz 59 m szerokości. Jest to jedna z największych pływających jednostek towarowych na świecie. Statek osiadł na mieliźnie 6 km na północ od południowego ujścia kanału w pobliżu miasta Suez po tym, jak stracił zdolność manewrowania przy silnym wietrze i burzy pyłowej.
Na obu końcach kanału zgromadziło się kilkadziesiąt statków, w tym inne duże kontenerowce, a także tankowce z ropą i gazem oraz masowce przewożące zboże, tworząc jeden z największych korków żeglugowych, jakie widziano od lat. Przez liczący 193 km Kanał Sueski przepływa codziennie ok. 12% całego światowego handlu wszystkimi towarami.
Na razie nie wiadomo, na jak długo kanał zostanie zablokowany. Cały czas trwają prace nad ściągnięciem jednostki z mielizny przy użyciu holowników.
Zarówno sam kontenerowiec Ever Given, jak i spowodowany przez niego korek są dobrze widoczne na zobrazowaniach satelitarnych z europejskiej konstelacji Sentinel. Prezentowane obok zdjęcie pochodzą z platformy CREODIAS.eu.
Zobrazowania komentuje dr Sylwia NasiÅ‚owska – product manager w CloudFerro
Zobrazowania satelitarne dają szerszą perspektywę na rozwijającą się sytuację w egipskim Kanale Sueskim, gdzie ogromny kontenerowiec utknął w poprzek, blokując ruchliwy kanał. Na obrazach z europejskich satelitów Copernicus Sentinel-2 widzimy nie tylko sytuację samego kontenerowca Ever Given, ale także wiele innych jednostek czekających na możliwość wpłynięcia do kanału, po obu jego stronach. Oprócz szeregu systemów naziemnych służących do monitorowania funkcjonowania kanału z powodzeniem można do tego stosować dane satelitarne.
Dane z satelitów dają nam nie tylko szeroką perspektywę całej sytuacji, ale również możliwość analizy charakterystyki obserwowanych zjawisk. Zdarzenie w Kanele Sueskim zostało zarejestrowane przez obydwa flagowe europejskie systemy satelitarne programu Copernicus: Sentinel-1 oraz Sentinel-2, następnego dnia po zdarzeniu.
Otwarte dane z systemu Copernicus rejestrują obraz w rozdzielczości nawet do 10 metrów. Kontenerowiec o wymiarach około 400 na 60 metrów jest wyraźnie widoczny zarówno na danych optycznych, jak i radarowych. Niestety, w chwili zobrazowania nad Kanałem Sueskim unosiły się chmury. Z tego powodu, obrazy zarejestrowane w świetle widzialnym i podczerwieni (Sentinel-2) wydają się zamglone.
Dane radarowe (z satelity Sentinel-1), dzięki wykorzystaniu znacznie dłuższych fali oraz aktywnej technice rejestracji sygnału, są niewrażliwe na zachmurzenie (mikrofale przenikają nawet przez grubsze chmury). Kanał Sueski oraz Zatoka Sueska są znakomicie widoczne zarówno na zdjęciu zarówno z 24, jak i 25 marca. Relatywnie płaska powierzchnia wody jest czarna lub ciemno szara, statki natomiast są białe, gdyż ich kształt oraz mnogość elementów generują bardzo silny sygnał.
Wymienione zdjęcia satelitarne są udostępniane w czasie prawie rzeczywistym na platformie CREODIAS.eu, gdzie każdy nieodpłatnie może zobaczyć aktualną sytuację, zarówno na całej długości kanału, jak i na jego północnym i południowym krańcu.
DC
|