|2021-03-18|
Geodezja, Prawo, Kataster
Własność w trójwymiarze, czyli Sejm pochyla się nad katastrem 3D
Kataster 3D to zagadnienie, bez którego nie obejdzie się żadna poważna konferencja naukowa poświęcona geodezji i kartografii. I dzieje się tak, choć nadal nie mamy w Polsce nawet katastru 2D z prawdziwego zdarzenia! A ostatnio – o czym piszemy w marcowym GEODECIE – tematem tym zajęli się posłowie.
Temat katastru 3D (czy też tzw. własności warstwowej) powrócił w tym roku za sprawą zespołu parlamentarnego. Powstał on już w sierpniu 2020 r., jednak dopiero w lutym br. odbyło się pierwsze posiedzenie. Zgodnie z regulaminem zespół postawił sobie kilka zadań, do których należy m.in.:
- analiza zagadnień związanych z prawem własności warstwowej,
- zajmowanie stanowisk w sprawach dotyczących prawa własności warstwowej,
- występowanie z inicjatywami dotyczącymi prawa własności warstwowej.
Obecnie w skład zespołu wchodzi pięciu posłów Prawa i Sprawiedliwości: Paweł Lisiecki (przewodniczący), Paweł Rychlik, Sławomir Skwarek, Tomasz Rzymkowski oraz Piotr Uściński. W pierwszym posiedzeniu brali udział ponadto przedstawiciele ministerstw: Infrastruktury, Sprawiedliwości, Rozwoju, Pracy i Technologii, a także Rządowego Centrum Legislacji oraz spółki Polskie Koleje Państwowe. Uczestnicy spotkania poszukiwali odpowiedzi na pytanie: „Jakie zmiany w przepisach prawa są konieczne do wprowadzenia w Polsce prawa warstwowego?”.
Z inspiracji kolei
Jak na początku spotkania podkreślił przewodniczący Paweł Lisiecki, do podjęcia tematu własności warstwowej skłoniły zespół problemy związane z planowaniem czy przygotowywaniem nowych inwestycji. Dotyczą one często spółek PKP, które chciałyby np. w prosty sposób umożliwić inwestorom „nadbudowanie” linii kolejowych w atrakcyjnych miejscach w centrach miast i czerpać z tego zyski. Sprawy nie ułatwia to, że spółki PKP są tylko użytkownikiem wieczystym gruntów należących do Skarbu Państwa. – Inwestorzy oczekiwaliby mocnego, trwałego prawa rzeczowego, które gwarantowałoby też możliwość przenoszenia tego prawa na inne podmioty – tłumaczył radca prawny w PKP Przemysław Ciszak. Generalnie linie kolejowe zdominowały spotkanie i w ich kontekście omawiano większość propozycji. Równie dużo, co o samej własności warstwowej, dyskutowano też o mankamentach prawa użytkowania wieczystego jako ograniczonego prawa rzeczowego.
Z wypowiedzi uczestników dyskusji reprezentujących różne departamenty resortów sprawiedliwości, infrastruktury oraz Polskie Koleje Państwowe wynika, że istnieje potrzeba nowelizacji prawa w tym zakresie. Ich zdaniem można to wykonać na dwa sposoby...
Pełna treść artykułu w marcowym wydaniu miesięcznika GEODETA
Redakcja
|