|2021-01-27|
GIS, Teledetekcja, Sprzęt
Udane testy szczecińskiej autonomicznej łodzi
Zespół badawczy pod kierownictwem prof. Tadeusza Szelangiewicza z Katedry Oceanotechniki i Budowy Okrętów Akademii Morskiej w Szczecinie przeprowadził w grudniu na Jeziorze Głębokim próby modelu swojej autonomicznej łodzi w zakresie działania całego systemu komputerowego oraz wyposażenia pomiarowo-nawigacyjnego.
W ramach testów zarejestrowano obrazy z kamer oraz lidarów, sprawdzono też parametry anten GNSS i kompasu w czasie rzeczywistym. – Wszystkie systemy i urządzenia działają bardzo dobrze, a w oparciu o nowe doświadczenia będziemy wprowadzać modyfikacje i jeszcze lepsze rozwiązania. Chodzi głównie o szerokopasmową transmisję danych np. obrazu na duże odległości. Dalsze prace to doskonalenie programu do autonomicznego sterowania i kolejne próby – wyjaśnia prof. Tadeusz Szelangiewicz.
Najnowsze testy modelu bezzałogowego statku transportowego potwierdziły, że zastosowany układ napędowy (dwa rufowe pędniki azymutalne i dwa dziobowe stery strumieniowe) ma doskonałe właściwości manewrowe, które będą niezbędne na rzeczywistym autonomicznym statku.
Na akwenie otwartym potwierdzono, że zainstalowany system z kompletnym wyposażeniem w czujniki pomiarowe i urządzenia nawigacyjne pozwala na realizowanie wszystkich funkcji podczas autonomicznego sterowania.
Na rzeczywistym statku będą zainstalowane okrętowe urządzenia pomiarowe i nawigacyjne w wykonaniu morskim. Zastosowane w modelu statku urządzenia charakteryzują się identycznymi funkcjonalnościami jak te stosowane w żegludze.
Przeprowadzone testy dotyczyły głównie sprzętu zainstalowanego w modelu statku, interpretacji mierzonych parametrów oraz ich transmisji i rejestracji na stacji lądowej (GSC). Nie badano szczegółowo samego oprogramowania do autonomicznego sterowania modelem – takie testy będą prowadzone w następnym etapie badań eksperymentalnych.
Próby odbyły się na akwenie otwartym przy spokojnej pogodzie, czyli bez falowania i silnego wiatru. – Takie badania mają wymiar nie tylko naukowy i rozwojowy w kontekście opracowywania nowej, autorskiej technologii, dla nas to też przygoda – deklaruje prof. Szelangiewicz.
Prototypowy model autonomicznego statku powstał w Katedrze Oceanotechniki i Budowy Okrętów. Model statku ma 3,15 m długości, 0,46 m szerokości, 0,17 m zanurzenia.
W trakcie realizowanego przez model statku zadania (np. rejs po zadanej trasie i wykonywanie manewru antykolizyjnego) system sterowania autonomicznego musi otrzymywać niezbędne informacje dotyczące nie tylko parametrów ruchu statku (pozycja, prędkość, kurs), ale także informacje lub ostrzeżenia o pojawiającej się przeszkodzie stałej lub ruchomej (inny, pływający statek).
Model statku bezzałogowego został wyposażony w następujące urządzenia pomiarowe i nawigacyjne podłączone do kart I/O systemu komputerowego:
- lidary pracujące w zakresie 360? (dziobowy i rufowy),
- odbiorniki GNSS (dziobowy i rufowy),
- kompas elektroniczny,
- kamery HD (dziobowa i rufowa).
Źródło: AMS, JK
|