Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2021-01-26| GNSS, Sprzęt

Honeywell i DARPA ogłaszają przełom w dokładności IMU

Dokładność zwiększona o ponad rząd wielkości przy zachowaniu dotychczasowych wymiarów i wagi sensora – to kluczowe zalety nowej inercyjnej jednostki pomiarowej opracowanej przez firmę Honeywell we współpracy z amerykańską wojskową agencją DARPA.


Honeywell i DARPA ogłaszają przełom w dokładności IMU <br />
Jednostka IMU Honeywell HG1930
Jednostka IMU Honeywell HG1930

DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) to słynna agencja amerykańskiej armii, gdzie powstają innowacyjne na skalę światową wynalazki w zakresie szeroko rozumianych technologii wojskowych. To, że zainteresowała się inercyjnymi jednostkami pomiarowymi (IMU), nie powinno dziwić. Tego typu sensory są przecież kluczowe w wyznaczaniu pozycji i orientacji obiektu np. przy braku sygnałów nawigacji satelitarnej lub podczas ich zakłócania. Ale – jak zapewnia współpracująca z DARPA firma Honeywell – opracowana wspólnie nowa jednostka IMU powinna znaleźć zastosowanie nie tylko w wojsku, ale i w rozwiązaniach cywilnych.

Sensor IMU wykorzystuje wskazania żyroskopów i akcelerometrów do precyzyjnego określania obrotu i przyspieszenia obiektu, co z kolei wykorzystywane jest do śledzenia zmian jego pozycji. Na rynku dostępnych jest dziś multum różnorodnych typów IMU. Te opracowane przez DARPA i Honeywell bazują na mikroukładach elektromechanicznych (MEMS). – Czujniki inercyjne wykorzystujące MEMS zazwyczaj znajdowały się na dolnym końcu skali wydajności, ale nasz najnowszy wynalazek pokazuje, że zmieniamy ten paradygmat – powiedziała Jenni Strabley, dyrektor ds. zarządzania ofertami dla czujników inercyjnych w Honeywell Aerospace. – Dzięki naszej technologii MEMS nowej generacji zwiększamy wydajność bez konieczności znaczącej zmiany rozmiaru lub wagi IMU. To przełom w branży nawigacji, w której klienci potrzebują bardzo dokładnych rozwiązań, ale nie mogą sobie pozwolić na kompromisy w zakresie wagi lub rozmiaru – podkreśla.

Prace nad innowacyjną jednostką IMU prowadzone były przez Honeywell i DARPA przez ostatnich kilka lat w ramach programu „Precise Robust Inertial Guidance for Munitions: Thermally Stabilized Inertial Guidance for Munitions” (PRIGM TIGM). Choć – jak wskazuje nazwa – przedsięwzięcie koncentrowało się na zastosowaniach wojskowych, to w ocenie specjalistów z Honeywell zaprojektowany przez nich sensor przyda się również w rozwiązaniach cywilnych.

Spółka tonuje jednak entuzjazm, wyjaśniając, że na praktyczne wykorzystanie tego wynalazku trzeba będzie poczekać jeszcze kilka lat. Ale będzie warto! Jeden z pierwszych produktów bazujących na tym sensorze, jaki trafi na rynek, powinien zaoferować nawet 50 razy wyższą dokładność niż oferowana przez tę firmę jednostka HG1930, sprzedana już w liczbie 150 tys. egzemplarzy.

– Teraz, gdy wykazaliśmy, że MEMS jest w stanie zapewnić tak niewiarygodnie precyzyjne poziomy wydajności, nadszedł idealny moment, aby porozmawiać z potencjalnymi użytkownikami o tym, jak ta technologia może pomóc ich aplikacjom – powiedziała Strabley. – Wierzymy, że ta nowa technologia będzie miała różnorodne zastosowania, na przykład na pokładzie przyszłych maszyn latających nad miastami, gdzie lekka, niezwykle precyzyjna nawigacja ma kluczowe znaczenie dla bezpieczniejszych operacji. A do tego istnieją inne zastosowania, które nie zostały jeszcze wynalezione – dodaje.

JK


«« powrót

Udostępnij:    

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy



zobacz też:



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
KNG Dahlta w Tatrach
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS