|2020-11-30|
Geodezja, Prawo
Senat przyjął przepisy dotyczące cyfryzacji procesu budowlanego
W piątek (27 listopada) Senat jednogłośnie przyjął przepisy tzw. społecznej części pakietu mieszkaniowego. Ustawa ma być impulsem dla rozwoju branży budowlanej, a także umożliwić cyfryzację procesu budowlanego.
– Pakiet, oprócz rozwiązań wspierających rozwój mieszkalnictwa, obejmuje także zmiany z zakresu Prawa budowlanego, które umożliwią cyfryzację niektórych procedur. W planach mamy kontynuowanie digitalizacji tego obszaru. Chcemy, żeby najpóźniej w drugiej połowie przyszłego roku możliwe było złożenie wniosku o pozwolenie na budowę przez internet razem ze wszystkimi niezbędnymi załącznikami, w tym z projektem budowlanym. Już dziś projekty budowlane powstają w formie elektronicznej, więc jest to pożądany krok w celu usprawnienia procedur – podkreśla Anna Kornecka, wiceminister rozwoju, pracy i technologii.
Zmiany w przepisach ustawy Prawo budowlane wprowadzą dla inwestora możliwość składania niektórych wniosków i dokonywania zgłoszeń w procesie budowlanym w postaci elektronicznej. Wprowadzą także możliwość załączania do wniosków (zgłoszeń) kopii dokumentów zamiast ich oryginałów. Umożliwi to w wielu sprawach kontakt obywatela z organem bez konieczności wychodzenia z domu.
Inwestor będzie korzystał ze specjalnego generatora udostępnionego na rządowej stronie internetowej. Za jego pomocą wypełni wniosek (zgłoszenie, zawiadomienie), załączy skan lub zdjęcie dokumentów wymagających dołączenia (których oryginał ma w postaci papierowej) i kompletny wniosek (zgłoszenie, zawiadomienie) wyśle przez internet.
Jednocześnie zachowana zostanie dotychczasowa postać składanej dokumentacji do organów administracji budowanej, czyli postać papierowa. Zainteresowany będzie miał od tej pory możliwość wyboru, czy chce w procesie budowlanym kontaktować się z organem w postaci elektronicznej czy papierowej.
Drogą elektroniczną będzie można:
- złożyć wniosek o odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych;
- zgłosić roboty budowlane (niewymagające dołączenia projektów);
- złożyć wniosek o pozwolenie na rozbiórkę;
- zgłosić rozbiórkę;
- złożyć wniosek o pozwolenie na budowę wraz z załączonym projektem zagospodarowania działki lub terenu oraz projektem architektoniczno-budowlanym w postaci elektronicznej;
- złożyć wniosek o wydanie odrębnej decyzji o zatwierdzeniu projektu zagospodarowania działki lub terenu bądź projektu architektoniczno-budowlanego;
- złożyć wniosek o zmianę pozwolenia na budowę;
- złożyć wniosek o wydanie pozwolenia na budowę tymczasowego obiektu budowlanego;
- złożyć wniosek o przeniesienie decyzji o pozwoleniu na budowę oraz praw i obowiązków wynikających ze zgłoszenia;
- zawiadomić o terminie rozpoczęcia robót budowlanych;
- złożyć wniosek o wydanie decyzji wyłączającej stosowanie niektórych obowiązków w stosunku do kierownika budowy;
- złożyć wniosek o wydanie decyzji o niezbędności wejścia do sąsiedniego budynku, lokalu lub na teren sąsiedniej nieruchomości;
- złożyć wniosek o wszczęcie uproszczonego postępowania legalizacyjnego;
- zawiadomić o zakończeniu budowy;
- złożyć wniosek o pozwolenie na użytkowanie;
- zgłosić zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części.
Cyfryzacja procesu budowlanego to tylko niewielki wycinek zmian wprowadzanych w „pakiecie mieszkaniowym”. Uchwalona właśnie przez Senat ustawa przewiduje m.in.: zwiększenie dostępności mieszkań na wynajem dla osób o niskich dochodach, wsparcie szeroko rozumianego budownictwa społecznego, większy i łatwiejszy dostęp do gruntów pod zabudowę, a także wsparcie gminnego budownictwa mieszkaniowego kwotą 1,5 mld zł poprzez Rządowy Fundusz Rozwoju Mieszkalnictwa.
Ustawa o zmianie niektórych ustaw wspierających rozwój mieszkalnictwa wraz z kilkudziesięcioma senackimi poprawkami trafi teraz z powrotem do Sejmu.
JK
|