|2020-11-04|
Geodezja, Instytucje
Jak powiatowa geodezja przechodzi na pracę zdalną?
W związku z zagrożeniem epidemicznym od wczoraj (3 listopada) urzędy mogą przechodzić na pracę zdalną. Jak zmieniło to pracę powiatowej geodezji? Przegląd lokalnej prasy pokazuje, że poszczególne starostwa przyjmują różną strategię.
Podstawa prawna: można, ale nie trzeba
Przypomnijmy, że podstawę prawną do przejścia na pracę zdalną zapewniło rozporządzenie Rady Ministrów, które weszło w życie we wtorek (DzU poz. 1931). Jak wyjaśnia rząd, mimo możliwości, jakie dają te przepisy, urzędy nadal powinny zapewniać bieżącą obsługę interesantów.
Rozporządzenie zakłada, że konkretne decyzje co do zmiany trybu pracy urzędu pozostają w gestii jego kierownika. Przepisy pozwalają ponadto wyłączyć z pracy zdalnej pracowników, którzy zajmują się bezpośrednią obsługą interesantów.
Urzędy wciąż działają, ale w ograniczonym zakresie
By sprawdzić, jak przepisy te wpłynęły na pracę powiatowej służby geodezyjnej, przejrzeliśmy doniesienia prasowe oraz strony urzędów dla 30 powiatów i miast z różnych części kraju. Z naszej analizy wynika, że poszczególne starostwa przyjęły różną strategię działania.
W 1/3 badanych powiatów mimo przejścia na pracę zdalną urzędy nadal obsługują interesantów w swojej siedzibie. W niektórych wprowadzono jednak pewne obostrzenia, np. co do liczby osób, które mogą jednocześnie znajdować się w budynku. Część starostów zaznacza jednak, że mimo w miarę normalnej obsługi petentów należy się liczyć z wolniejszym załatwianiem spraw. Jest to związane głównie z dużą liczbą pracowników przebywających na zwolnieniach bądź wprowadzeniem pracy zmianowej lub rotacyjnej.
Na drugim biegunie są starostwa, które całkowicie wstrzymały obsługę interesantów. W przypadku wydziałów geodezji taką sytuację odnotowaliśmy w czterech samorządach. Warto jednak podkreślić, że główną przyczyną nie jest tu przejście na pracę zdalną, ale stwierdzenie przypadków zakażenia koronawirusem wśród pracowników.
Połowa badanych powiatów wybrała rozwiązanie pośrednie, znane choćby z pierwszej, wiosennej fali epidemii. Obsługa interesantów w siedzibie urzędu wciąż jest możliwa, ale wymaga telefonicznego lub mailowego umówienia wizyty. 6 z badanych powiatów zaznacza jednak, że w ten sposób będzie obsługiwać jedynie najpilniejsze sprawy lub wyłącznie wydawanie dokumentów. W pozostałych przypadkach należy korzystać z usług elektronicznych lub skrzynek podawczych wystawionych przed siedzibą urzędu. Odnotowaliśmy też pojedyncze powiaty, które deklarują, że geodezyjne dokumenty będą wydawać jedynie za pośrednictwem poczty.
Niezależnie od tego, czy urząd pracuje bez zmian, czy w mocno ograniczonym zakresie, zdecydowana większość z nich zachęca do załatwiania spraw drogą elektroniczną – czy to przez ePUAP czy specjalne e-usługi.
Powiatowa ruletka
Bez wątpienia zasady obsługi interesantów w poszczególnych powiatach będą się szybko zmieniać. W rozmowie z lokalną prasą niektórzy starostowie wyjaśniają, że rozporządzenie Rady Ministrów ich zaskoczyło i dopiero teraz przygotowują się do przejścia na pracę zdalną. Podkreślają też, że w przypadku niektórych pracowników, którzy do pełnienia swoich obowiązków potrzebują np. specjalistycznego sprzętu czy oprogramowania, będzie to trudne lub nawet niemożliwe. Wciąż aktualna pozostaje zatem rada, by przed wizytą w urzędzie sprawdzić w internecie aktualne zasady jego funkcjonowania.
Przepisy pozwalające na pracę zdalną urzędów obowiązują do 4 grudnia. Dziś po południu premier ma jednak ogłosić kolejne kroki w walce z epidemią i niewykluczone, że wprowadzą one nowe obostrzenia w pracy administracji publicznej.
Jerzy Królikowski
Chcesz być na bieżąco z wydarzeniami w geodezji i kartografii? Zapisz się na newsletter!
|