|2020-09-21|
Geodezja, Prawo
Rząd o doręczaniu przesyłek związanych z modernizacją EGiB
W swojej interpelacji posłowie Koalicji Obywatelskiej zwrócili uwagę na problem doręczania przez pocztę pism związanych z modernizacją ewidencji gruntów i budynków.
fot. Pixabay
|
|
|
|
|
|
Zgodnie z art. 98 ustawy z 16 kwietnia 2020 r. o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 nieodebrane pisma podlegające doręczeniu z potwierdzeniem odbioru przez operatora pocztowego, których termin odbioru określony w zawiadomieniu o pozostawieniu pisma wraz z informacją o możliwości jego odbioru przypadał w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, nie można uznać za doręczone w czasie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii oraz przed upływem 14 dni od dnia zniesienia tych stanów.
Jak zwracają uwagę posłowie KO, od zasady tej przewidziano kilka wyjątków, jednak nie dotyczą one spraw geodezji i kartografii. W praktyce uniemożliwia to prowadzenie modernizacji EGiB, to zaś może doprowadzić do utraty unijnych dotacji przeznaczonych na ten cel. W związku z tym posłowie pytają ministra infrastruktury, czy i kiedy zamierza uchylić art. 98 wspomnianej ustawy lub wyłączyć obowiązywanie przepisu w sprawach geodezji i kartografii?
Odpowiedzi na interpelację udzielił wiceminister Andrzej Bittel. Zwraca w niej uwagę na obowiązujące od 20 sierpnia przepisy ustawy o zmianie ustawy o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług oraz niektórych innych ustaw (DzU poz. 1423). Najistotniejsze zmiany, jakie zostały wprowadzone w tym akcie, to uchylenie art. 82 ustawy z 19 czerwca 2020 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych, udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 (DzU poz. 1086) dotyczącego zwrotu nadawcy przesyłki pocztowej.
Ponadto zgodnie z art. 11 ust. 1 i 2 ustawy o zmianie ustawy o delegowaniu pracowników przesyłki, o których mowa we wspomnianym w interpelacji artykule 98, niedoręczone przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, uznaje się za doręczone po upływie 14 dni od jej wejścia w życie. Powyższego zapisu nie stosuje się, jeżeli przed wejściem w życie ustawy o delegowaniu pracowników operator pocztowy dokonał zwrotu przesyłki, a organ administracji publicznej ponownie wysłał pismo podlegające doręczeniu za potwierdzeniem odbioru – wyjaśnia Andrzej Bittel.
Pełna treść interpelacji i odpowiedzi
JK
|