Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2020-09-08| Mapy

Mapy Google coraz trafniej przewidują, kiedy dotrzemy do celu

Google uchyla rąbka tajemnicy, w jaki sposób jego aplikacja mapowa pozwala z coraz większą dokładnością przewidywać czas przejazdu samochodem.


Mapy Google coraz trafniej przewidują, kiedy dotrzemy do celu

Każdego dnia użytkownicy w 220 krajach przejeżdżają razem z Mapami Google łącznie około 1 miliarda kilometrów. Zbierane w trakcie tych podróży dane są wykorzystywane do oszacowania czasu dojazdu do celu. Jak dokładnie jest on wyznaczany? Jak chwali się Google, przewidywania aplikacji są trafne w przypadku aż 97% podróży. Ale korporacja wcale nie zamierza spoczywać na laurach i chce podnieść tę poprzeczkę jeszcze wyżej.

Kluczem ma być wykorzystanie zaawansowanych algorytmów uczenia maszynowego, a konkretnie grafowych sieci neuronowych. Są one rozwijane w laboratorium DeepMind firmy Alphabet AI. Pierwsze analizy wykazały, że ich wdrożenie pozwoliło znacznie podnieść trafność przewidywanych czasów dojazdu w takich miastach jak: Berlin, Sao Paulo, Waszyngton, Sydney, Tokio czy Dżakarta. Zaprojektowano je tak, by uwzględniały nie tylko utrudnienia w ruchu, które występują już teraz, ale także te, które pojawią się dopiero w trakcie pokonywania trasy.

O tym, że nie jest to takie proste, można było przekonać się w trakcie pandemii koronawirusa. Gdy się rozpoczynała, dotychczasowe historyczne dane o natężeniu ruchu szybko przestały być przydatne. Podobnie było wtedy, gdy rządy znosiły obostrzenia, przez co ruch na drogach szybko rósł. Dlatego Google zaktualizował swoje algorytmy tak, aby jako ważniejsze traktowały statystyki nowsze, tj. z ostatnich 2-4 tygodni.

Ale do wyliczenia czasu przejazdu Google wykorzystuje znacznie więcej danych. Jak wymienia korporacja, pod uwagę brana jest m.in.: jakość nawierzchni, kategoria drogi oraz jej parametry, ograniczenia prędkości, bramki do pobierania myta, remonty czy zgłoszenia użytkowników (np. o wypadkach).

Jak to działa w praktyce? Załóżmy, że wybieramy się do lekarza. Gdy ruszamy, na trasie naszego przejazdu ruch jest wprawdzie płynny, ale za 30 minut utkniemy w sporym korku, przez co spóźnimy się na wizytę. Jednak przewidując to, algorytmy Google od razu skierują nas na drogę, która pozwoli ominąć ten nieistniejący jeszcze zator – wyjaśnia korporacja.

JK


«« powrót

Udostępnij:    

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy



zobacz też:



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
Sztuczna inteligencja kartuje drogi
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS