|2020-08-18| artykuł sponsorowany |
GIS, Firma, Software
Geoinformacja w zarządzaniu siecią transportową
Cała działalność człowieka ma miejsce w przestrzeni. Stąd też przetwarzanie danych dotyczących tej przestrzeni stanowi szczególnie ważną dziedzinę ludzkiej działalności. Współcześnie dąży się do tego, aby poprzez łączenie danych z różnych źródeł stworzyć narzędzia, które w wydajny i ergonomiczny sposób ułatwią podejmowanie decyzji.
Widok "lokalizowanie warstwy" wraz z zaznaczonym obiektem tej warstwy na mapie w systemie Comarch ERGO
|
|
Dostępne opcje w aplikacji ERGO mobile
|
|
Przejście w tryb rysowania infrastruktury drogowej w systemie Comarch ERGO
|
|
Widok zakładki "mapa z listą dostępnych utrudnień"
|
|
|
Efektywnemu podejmowaniu decyzji w odniesieniu do obiektów przestrzennych sprzyja możliwość wizualizacji na mapie ich położenia, a także reprezentacji atrybutów charakteryzujących dany obiekt. Przykładowo w systemie Comarch ERGO przetwarzane są dane geoprzestrzenne w oparciu o jednolity model danych. System pozwala także na definiowanie warstw informacyjnych i podłączanie zewnętrznych źródeł danych w formie usług WMS, WFS, WMTS, WCS lub CSW. Umożliwia to wykonywanie analiz w oparciu o dane z różnych źródeł, widoczne na poszczególnych warstwach mapy.
Systemy geoinformacyjne wspierają procesy decyzyjne poprzez umożliwienie zbierania, przetwarzania i analizowania informacji przestrzennych z wykorzystaniem narzędzi informatycznych, w tym także coraz częściej narzędzi mobilnych. Jednym z elementów wykorzystania mobilnych narzędzi w systemach geoinformacyjnych jest możliwość dokonywania pomiarów za pomocą aplikacji mobilnej, z bezpośrednim zasileniem systemu w dane pozyskiwane w terenie. W systemie Comarch ERGO rozwijana jest między innymi aplikacja mobilna, za pomocą której będzie można wykonywać w terenie pomiary, dokumentować zajęcia pasa drogowego i utrudnienia drogowe i wykonywać dokumentację objazdów dróg.
Jednym ze szczególnych obszarów zastosowań tego typu technologii jest zarządzanie infrastrukturą drogową. Dokonuje się to w wielu aspektach. Infrastruktura drogowa charakteryzuje się przestrzennym rozmieszczeniem elementów. System drogowy jest z natury rzeczy osadzony w przestrzeni, podobnie jak wszystkie elementy infrastruktury drogi, które należy w tej przestrzeni zlokalizować. O ile do niedawna, posługiwano się uproszczoną jednowymiarową reprezentacją pasa drogowego z wykorzystaniem tak zwanych profili liniowych, to współcześnie zdarzenia drogowe można lokalizować w przestrzeni trójwymiarowej – dzięki zaawansowanym systemom informacji o terenie. Pozwalają one zlokalizować w przestrzeni sieci referencyjne, wszystkie urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, obiekty inżynierskie czy oznakowania oraz inwentaryzować sieci uzbrojenia terenu.
W systemie Comarch ERGO można edytować na mapie obiekty punktowe, liniowe i powierzchniowe szeregu predefiniowanych typów związanych z infrastrukturą drogową. Dla każdego z nich można określić specyficzne atrybuty oraz wyznaczyć na mapie jego geometrię w przestrzeni – przykładowo nawet po dużej przebudowie skrzyżowania można zobaczyć jego stan wyjściowy dostępny w archiwum danych. Pozwala to na analizę zarządczą i podejmowanie decyzji nie tylko względem drogi jako wyodrębnionego obiektu, który jest przedmiotem działań zarządczych, ale w kontekście całej sieci, z jej przestrzennym rozkładem, uwarunkowaniami geograficznymi, dostępnością w przestrzeni i w kontekście innych geoinformacji dostępnych z różnych źródeł.
Systemy geoinformacyjne pozwalają także w łatwiejszy sposób realizować działania nadzorcze, obejmujące swoim zakresem bezpośrednie utrzymanie sieci drogowej. Z ich pomocą można zarządzać realizacją prac remontowych zarówno w czasie, jak i przestrzeni. Z wykorzystaniem aplikacji mobilnej można także rejestrować szereg różnych informacji związanych z bieżącym stanem dróg, usterkami czy elementami znajdującymi się w pasie drogowym. Systemy teleinformatyczne pozwalają również na nadzór nad wykonawcami prac wykonywanych na sieci dróg. Wykorzystanie teletransmisji danych i lokalizacji pojazdów pozwala nadzorować działania związane z utrzymaniem zimowym, a połączenie tych informacji z danymi ze stacji pogodowych ułatwia planowanie i ocenę podejmowanych działań. W tym szerszym aspekcie należy zwrócić uwagę na możliwość wizualizowania na mapach tych informacji w postaci łatwo przyswajalnej dla człowieka i ułatwiającej podejmowanie decyzji. Przykładowo system informacji przestrzennej wspierający działania zarządcy drogowego może prezentować na mapach parametry jakości nawierzchni dróg, wypadkowości czy natężenia ruchu. Wizualizacja i analiza przestrzenna tych danych ułatwia i wspiera podejmowanie decyzji o priorytetyzacji działań remontowych, planowania organizacji ruchu czy modernizacji urządzeń bezpieczeństwa ruchu. System Comarch ERGO posiada dedykowane moduły wspierające działania zarządcy drogowego właśnie w powyższych aspektach. Należy przy tym zwrócić uwagę na to, że dzieje się to w obrębie jednego systemu, który zapewnia pełną referencyjność danych.
Źródło: Comarch
|