|2020-07-24|
GIS, Mapy
IBL zaprasza na wirtualne spacery po lesie
Dzięki wykorzystaniu skanowania laserowego Instytut Badawczy Leśnictwa przygotował wirtualne spacery po 5 typach ekosystemów leśnych.
W ramach dofinansowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej projektu modernizacji bazy i oferty edukacyjnej Instytut Badawczy Leśnictwa stworzył aplikację wirtualnej rzeczywistości (VR) pn. „W lesie jak w domu”. Będzie ona dostępna dla uczestników zajęć w Izbie Edukacji Leśnej IBL w Sękocinie Starym.
Do jej wykonania przeprowadzono naziemny skaning laserowy pięciu referencyjnych drzewostanów w różnych częściach Polski. Są to: bór sosnowy (Bory Tucholskie), las dębowy (Dąbrowy Krotoszyńskie), las grądowy (Puszcza Białowieska), bór świerkowy (Karkonosze) oraz las bukowy. Dla terenów tych wykonano także bazę cyfrowych fotografii różnych gatunków roślin i zwierząt. Materiały te zostały następnie poddane niezbędnym przetworzeniom graficznym uwzględniającym optymalizację szczegółowości modeli względem płynności pracy aplikacji. W wyniku intensywnych prac programistycznych i graficznych powstało pięć wirtualnych, interaktywnych modeli lasu.
Każdy z nich przedstawia inne środowisko leśne wraz z charakterystycznymi dla niego elementami: składem gatunkowym drzewostanu, gatunkami roślin, zwierząt i grzybów. Poruszanie się po tym odtworzonym cyfrowo lesie jest możliwe dzięki zastosowaniu zestawów VR (virtual reality ) zdolnych rejestrować ruch użytkownika w przestrzeni. W momencie założenia okularów VR uczestnik zajęć znajdzie się w wirtualnym lesie, w którym będzie mógł chodzić, biegać czy też nawet wspinać się po drabinie. Dzięki wysokiemu stopniowi immersji zapewnianemu przez technologię VR doświadczenia odwiedzin w tunelu kornika czy przebywania na wysokości są bardzo realne i umożliwiają osiągnięcie znacznego poziomu zaangażowania użytkownika w sztucznie wykreowane doświadczenie – zapewnia IBL.
Trzymane w dłoniach kontrolery pozwalają wchodzić w interakcje z wybranymi elementami wirtualnego świata: posadzić sadzonkę, obserwować żubra przez lornetkę czy pogłaskać żabę. Uczestnicy zajęć zapoznają się z wieloma gatunkami drzew, krzewów, roślin zielnych i grzybów. Dla początkujących w poznawaniu polskiej flory przewidziano podpowiedzi. Obserwowanie środowiska leśnego wzbogaca wizualnie aranżacja modeli nawiązująca do różnych pór roku – począwszy od wczesnej wiosny, aż do późnej jesieni. Całość uzupełnia pieczołowicie przygotowany podkład dźwiękowy, na który składają się nie tylko odgłosy przyrody ożywionej i nieożywionej, jak śpiew ptaków czy burzowe grzmoty, ale także dźwięki pilarki czy harwestera.
Na użytkowników czeka około trzydziestu wirtualnych interaktywnych zadań do wykonania, począwszy od fotografowania zwierząt, dokarmiania ich i słuchania ich głosów, po obserwacje zachowania zwierząt w skali makro, ale też mikro, np. mrówek czy żerującej ryjówki. W przeniesieniu się do świata tych małych mieszkańców lasu pomaga wymyślony przez autorów aplikacji magiczny eliksir czy też zarodniki grzybów. Po powrocie do naturalnych rozmiarów uczestnicy mogą spotkać wiele innych zwierząt, np. łasicę, sarnę, daniela, wilka czy żubra.
W wirtualnym lesie będzie można także zapoznać się z zagadnieniami dotyczącymi gospodarki leśnej i sprawdzić się w wielu zadaniach takich jak: określenie wieku drzewa, pomiar czasu ścinki drzewa przez harwester czy sadzenie młodych drzewek. Podczas eksploracji wirtualnego lasu trzeba uważać, aby nie wystraszyć tokujących cietrzewi czy też nie dostać mandatu za działanie zabronione w lesie. Bawiąc się w ramach rywalizacji, można wykonać zadania na czas, np.: oznaczyć stos drewna, zebrać jagody czy posegregować śmieci.
Wirtualna rzeczywistość pozwala przekroczyć ograniczenia czasu i przestrzeni, dostarczając w jednym miejscu i w krótkim czasie kumulacji różnorakich doświadczeń niedostępnych na co dzień: odwiedzenia wielu odległych miejsc bądź obserwacji rzadkich gatunków prowadzących skryty tryb życia. Technologia VR umożliwia doświadczenie bliskiego kontaktu z naturą bez czasem negatywnego wpływu ludzkiej obecności na naturalne ekosystemy czy zachowania zwierząt. Zajęcia edukacyjne z wykorzystaniem angażującego medium, jakim jest VR, stanowią świetną okazję do poszerzenia w atrakcyjny sposób wiedzy z zakresu ekologii, ochrony przyrody, zrównoważonego rozwoju i ewentualnych zagrożeń lasów.
Te oraz inne atrakcje będą niedługo dostępne dla uczestników zajęć edukacyjnych w Izbie Edukacji Leśnej IBL w Sękocinie Starym, która ma zostać oddana do użytku jeszcze w tym roku.
Przygotowanie aplikacji było jednym z elementów wartego blisko 2 mln zł projektu „Wyposażenie, doposażenie oraz adaptacja i rozbudowa obiektów infrastruktury Izby Edukacji Leśnej Instytutu Badawczego Leśnictwa w Sękocinie Starym” dofinansowanego ze środków NFOŚiGW.
VIDEO
JK