wiadomościksięgarniaMiesięcznik GEODETAreklamakontaktRODOpolityka prywatnościnewsletter
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2020-07-24| GIS, Mapy

IBL zaprasza na wirtualne spacery po lesie

Dzięki wykorzystaniu skanowania laserowego Instytut Badawczy Leśnictwa przygotował wirtualne spacery po 5 typach ekosystemów leśnych.


IBL zaprasza na wirtualne spacery po lesie
IBL zaprasza na wirtualne spacery po lesie

W ramach dofinansowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej projektu modernizacji bazy i oferty edukacyjnej Instytut Badawczy Leśnictwa stworzył aplikację wirtualnej rzeczywistości (VR) pn. „W lesie jak w domu”. Będzie ona dostępna dla uczestników zajęć w Izbie Edukacji Leśnej IBL w Sękocinie Starym.

Do jej wykonania przeprowadzono naziemny skaning laserowy pięciu referencyjnych drzewostanów w różnych częściach Polski. Są to: bór sosnowy (Bory Tucholskie), las dębowy (Dąbrowy Krotoszyńskie), las grądowy (Puszcza Białowieska), bór świerkowy (Karkonosze) oraz las bukowy. Dla terenów tych wykonano także bazę cyfrowych fotografii różnych gatunków roślin i zwierząt. Materiały te zostały następnie poddane niezbędnym przetworzeniom graficznym uwzględniającym optymalizację szczegółowości modeli względem płynności pracy aplikacji. W wyniku intensywnych prac programistycznych i graficznych powstało pięć wirtualnych, interaktywnych modeli lasu.

Każdy z nich przedstawia inne środowisko leśne wraz z charakterystycznymi dla niego elementami: składem gatunkowym drzewostanu, gatunkami roślin, zwierząt i grzybów. Poruszanie się po tym odtworzonym cyfrowo lesie jest możliwe dzięki zastosowaniu zestawów VR (virtual reality) zdolnych rejestrować ruch użytkownika w przestrzeni. W momencie założenia okularów VR uczestnik zajęć znajdzie się w wirtualnym lesie, w którym będzie mógł chodzić, biegać czy też nawet wspinać się po drabinie. Dzięki wysokiemu stopniowi immersji zapewnianemu przez technologię VR doświadczenia odwiedzin w tunelu kornika czy przebywania na wysokości są bardzo realne i umożliwiają osiągnięcie znacznego poziomu zaangażowania użytkownika w sztucznie wykreowane doświadczenie – zapewnia IBL.

Trzymane w dłoniach kontrolery pozwalają wchodzić w interakcje z wybranymi elementami wirtualnego świata: posadzić sadzonkę, obserwować żubra przez lornetkę czy pogłaskać żabę. Uczestnicy zajęć zapoznają się z wieloma gatunkami drzew, krzewów, roślin zielnych i grzybów. Dla początkujących w poznawaniu polskiej flory przewidziano podpowiedzi. Obserwowanie środowiska leśnego wzbogaca wizualnie aranżacja modeli nawiązująca do różnych pór roku – począwszy od wczesnej wiosny, aż do późnej jesieni. Całość uzupełnia pieczołowicie przygotowany podkład dźwiękowy, na który składają się nie tylko odgłosy przyrody ożywionej i nieożywionej, jak śpiew ptaków czy burzowe grzmoty, ale także dźwięki pilarki czy harwestera.

Na użytkowników czeka około trzydziestu wirtualnych interaktywnych zadań do wykonania, począwszy od fotografowania zwierząt, dokarmiania ich i słuchania ich głosów, po obserwacje zachowania zwierząt w skali makro, ale też mikro, np. mrówek czy żerującej ryjówki. W przeniesieniu się do świata tych małych mieszkańców lasu pomaga wymyślony przez autorów aplikacji magiczny eliksir czy też zarodniki grzybów. Po powrocie do naturalnych rozmiarów uczestnicy mogą spotkać wiele innych zwierząt, np. łasicę, sarnę, daniela, wilka czy żubra.

W wirtualnym lesie będzie można także zapoznać się z zagadnieniami dotyczącymi gospodarki leśnej i sprawdzić się w wielu zadaniach takich jak: określenie wieku drzewa, pomiar czasu ścinki drzewa przez harwester czy sadzenie młodych drzewek. Podczas eksploracji wirtualnego lasu trzeba uważać, aby nie wystraszyć tokujących cietrzewi czy też nie dostać mandatu za działanie zabronione w lesie. Bawiąc się w ramach rywalizacji, można wykonać zadania na czas, np.: oznaczyć stos drewna, zebrać jagody czy posegregować śmieci.

Wirtualna rzeczywistość pozwala przekroczyć ograniczenia czasu i przestrzeni, dostarczając w jednym miejscu i w krótkim czasie kumulacji różnorakich doświadczeń niedostępnych na co dzień: odwiedzenia wielu odległych miejsc bądź obserwacji rzadkich gatunków prowadzących skryty tryb życia. Technologia VR umożliwia doświadczenie bliskiego kontaktu z naturą bez czasem negatywnego wpływu ludzkiej obecności na naturalne ekosystemy czy zachowania zwierząt. Zajęcia edukacyjne z wykorzystaniem angażującego medium, jakim jest VR, stanowią świetną okazję do poszerzenia w atrakcyjny sposób wiedzy z zakresu ekologii, ochrony przyrody, zrównoważonego rozwoju i ewentualnych zagrożeń lasów.

Te oraz inne atrakcje będą niedługo dostępne dla uczestników zajęć edukacyjnych w Izbie Edukacji Leśnej IBL w Sękocinie Starym, która ma zostać oddana do użytku jeszcze w tym roku.

Przygotowanie aplikacji było jednym z elementów wartego blisko 2 mln zł projektu „Wyposażenie, doposażenie oraz adaptacja i rozbudowa obiektów infrastruktury Izby Edukacji Leśnej Instytutu Badawczego Leśnictwa w Sękocinie Starym” dofinansowanego ze środków NFOŚiGW.

JK


«« powrót


dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

komentarze news_pl
IBL zaprasza na wirtualne spacery po lesie Stworzenie przestrzennych map, zgodnych ze stanem rzeczywistym po których można by by wirtualnie chodzić i zwiedza każdy zakątek to było by to, tak jak to jest w wielu grach. Proponuję zapoznanie się np. z serią gier Stalker. Dla przykładu film z przechodzenia takowej (jeden z wielu). https://www.youtube.com/watch?v=ga4Lw2U4knc Proszę zwrócić uwagę na szczegółowość detali oraz fakt że gracz może iść tam gdzie zechce. Widzimy budynki, drzewa, słupy energetyczne, konfigurację terenu i czujemy się jakbyśmy tam byli. Takie mapy możemy też tworzyć. No tylko nauczyć się tego by trzeba. Ja próbuję to ogarnąć, na razie z mizernym skutkiem z powodu braku wiedzy na temat tworzenia modelu terenu, renderingu, wstawiania obiektów itp. Marna szansa że to ogarnę. Przydałby się człowiek który takie wirtuale tworzy by podpowiadał.
odpowiedz zgłoś
Wyposażenie, doposażenie oraz adaptacja i rozbudowa to znaczy, ze aby zajrzec do jednego z pieciu rodzajow lasow, musze sie udac (z dziecmi, a jakze) do Izby Edukacji Leśnej IBL w Sękocinie Starym. Prawdziwe pieniadze robi sie na drogich, slomianych inwestycjach. Wsadzcie sobie w rzyc ten element "wyposazenia, doposazenia oraz adaptacji i rozbudowy obiektów infrastruktury Izby Edukacji Leśnej Instytutu Badawczego Leśnictwa w Sękocinie Starym dofinansowanego ze środków NFOŚiGW" - ja pojade z dziecmi do kilku z tych ekosystemow w wersji "live", i posortujemy tam prawdziwe, a nie wirtualne smieci. Moze nawet uda nam sie zobaczyc prawdziwa mrowke, albo poczuc smak prawdziwych jagod (co jeszcze, w niektorych miejscach, nie jest zabronione). A to, czego nie zobacza w naturze, zobacza na ekranie - ale w domu.
 1 
odpowiedz zgłoś
vr Czy aplikacja jest gdzieś możliwa do ściągnięcia? Mam swoje gogle, chętnie bym sprawdziła.
odpowiedz zgłoś
@kasia Niestety raczej nie będzie ona dostępna online. Przynajmniej w tym czasie. Póki co "będzie ona dostępna dla uczestników zajęć w Izbie Edukacji Leśnej IBL w Sękocinie Starym."
odpowiedz zgłoś
polecam Widziałem, miałem okazje testować, kapitalna robota - w goglach VR robi jeszcze większe wrażenie. Zdecydowanie polecam!
 1 
odpowiedz zgłoś
te ręce...
odpowiedz zgłoś
5 komentarzy



zobacz też:



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
Apeks skanuje w Trójmieście
czy wiesz, że...
© 2005-2020 Geodeta Sp. z o.o.
created by BRTSOFT

O nas

  • Właścicielem portalu Geoforum.pl jest Geodeta Sp. z o.o., wydawca miesięcznika GEODETA oraz serwisu egeodeta24.pl
  • Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp. Od 2005 roku na bieżąco dostarcza informacji z powyższych dziedzin i umożliwia ich komentowanie.
  • GEODETA (Magazyn Geoinformacyjny) ukazuje się od czerwca 1995 roku i jest największym oraz najbardziej popularnym polskim miesięcznikiem prezentującym aktualne zagadnienia z zakresu: geodezji, kartografii, katastru, GIS-u, fotogrametrii i teledetekcji, nawigacji satelitarnej itp.
  • GEODETA cyfrowy to elektroniczna wersja tradycyjnego wydania miesięcznika. W serwisie egeodeta24.pl można zamawiać zarówno prenumeratę, jak i pojedynczne wydania

Zespół redakcyjny

  • Katarzyna Pakuła-Kwiecińska (redaktor naczelny)
  • Anna Wardziak (sekretarz redakcji)
  • Jerzy Przywara
  • Bożena Baranek (szefowa Działu Prenumeraty)
  • Jerzy Królikowski (redaktor prowadzący Geoforum.pl)
  • Damian Czekaj
  • Bogdan Grzechnik

Kontakt

Geodeta Sp. z o.o.
02-541 Warszawa,
ul. Narbutta 40/20
tel. (22) 849-41-63, 646-87-44
redakcja@geoforum.pl
prześlij newsa

Prenumerata
prenumerata@geoforum.pl
b.baranek@geoforum.pl
Reklama
k.kwiecinska@geoforum.pl

facebook twitter linkedIn Instagram RSS