|2007-12-01|
GNSS, Geodezja, Firma, Prawo, Edukacja, Instytucje
Ministrowie transportu UE przyjęli nowy program rozwoju Galileo
W czwartek (29 listopada) po długich obradach ministrowie transportu 26 państw Unii Europejskiej uzgodnili zasady podziału kontraktów na tworzenie systemu nawigacji satelitarnej Galileo. Umowy na budowę satelitów, naziemnych stacji obsługowych, zarządzenie projektem zostaną podzielone na sześć pakietów, a jedna firma będzie mogła dostać lwią część zleceń tylko w dwóch pakietach.
„Start Galileo prawie już nastąpił” – oświadczył komisarz UE ds. transportu Jacques Barrot tuż po zakończeniu obrad. Po wcześniejszych sprzeciwach ze strony Niemiec, a dotyczących finansowania projektu, tym razem najbardziej niezadowoleni byli przedstawiciele Hiszpanii. Hiszpania chciała, aby na jej terenie znajdowało się naziemne centrum zarządzania Galileo (takie, jakie wcześniej zagwarantowano Niemcom i Włochom). Dzięki temu państwo to miałoby większy wpływ na budowę i eksploatację systemu. Ku niezadowoleniu Hiszpanii w przyjętych wnioskach końcowych spotkania napisano, że hiszpańskie centrum będzie odpowiadać jedynie za serwis „safety of life” systemu Galileo. Aby wymusić swoje żądania Hiszpanie domagali się, aby decyzja o przydziale kontraktów na Galileo zapadła jednomyślnie, bo wtedy mogliby ją zablokować. Jednak w czwartek przedstawiciel Portugalii zdecydował, aby podjąć decyzję większością głosów. Zirytowani Hiszpanie zbojkotowali głosowanie i odnieśli sukces. Unia Europejska zgodziła się, by hiszpańskie centrum Galileo mogło również kontrolować system.
Niedawno ministrowie ds. gospodarki i finansów krajów Unii Europejskiej zaaprobowali w projekcie budżetu Unii na lata 2007-2013 wydatki w wysokości 2,4 mld euro na budowę systemu nawigacji satelitarnej Galileo.
Źródło: PAP, Onet.pl, PJW
|