wiadomościksięgarniaprenumeratareklamakontaktRODOpolityka prywatnościnewsletter
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2020-05-12| Geodezja, Instytucje

Cyfrowa odporność, czyli najlepsze PODGiK-i w czasach epidemii

Dzięki rozsądnej informatyzacji i dobrej woli służba geodezyjna może skutecznie działać nawet w czasie takiego kryzysu jak obecny. Aby przekonać się, jak to jest możliwe, zachęcamy do lektury majowego GEODETY.


Cyfrowa odporność, czyli najlepsze PODGiK-i w czasach epidemii <br />
Przed starostwem w Mińsku Mazowieckim stanął specjalny kiosk do obsługi interesantów, w tym geodetów (fot. SP w Mińsku Mazowieckim)
Przed starostwem w Mińsku Mazowieckim stanął specjalny kiosk do obsługi interesantów, w tym geodetów (fot. SP w Mińsku Mazowieckim)
Pojawiły się opinie, że pewnym nietaktem ze strony głównego geodety kraju było rozstrzygnięcie konkursu na najlepszy PODGiK akurat wtedy, gdy przez kraj zaczęła przetaczać się epidemia koronawirusa. My jednak uznaliśmy ten zbieg okoliczności za okazję, by sprawdzić, jak w tych ekstremalnych warunkach ośrodki najlepiej oceniane przez wykonawców prac geodezyjnych wykorzystują efekty zaawansowanej informatyzacji. Zebraliś­my też rekomendacje dla powiatów, które dopiero zamierzają wejść na tę ścieżkę.

• Cyfrowo, ale nie różowo

Co wspólnego mają ze sobą PODGiK-i, które stanęły na podium plebiscytu GUGiK? Jak zgodnie zapewniają przedstawiciele czterech zwycięskich powiatów, jeszcze przed epidemią praktycznie wszystkie sprawy można było u nich załatwić drogą elektroniczną i zdecydowana większość geodetów zdążyła się już do tego przyzwyczaić. Różnice występują natomiast w stopniu cyfryzacji PZGiK.

Mińsk Mazowiecki od dawna dysponuje zasobem w pełni zinformatyzowanym. Dzięki projektom Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego cyfrowo jest także w Nowym Dworze Mazowieckim. W Wejherowie nie wszystkie operaty są zinformatyzowane, ale dzięki właściwej organizacji pracy i wykorzystywanym narzędziom informatycznym obsługa geodetów jest w pełni zdalna (z wyjątkiem dokumentów przekazywanych do zasobu w postaci papierowej).

Najmniej zaawansowana jest cyfryzacja w Jarosławiu, choć – jak zapowiada kierownik PODGiK Piotr Matrejek – dzięki projektowi „Podkarpacki System Informacji Przestrzennej” do końca przyszłego roku powinno się to zmienić. – Na razie dla całego powiatu oferujemy w systemie TurboEwid zdalny dostęp do przeglądania EGiB, zgłaszanie prac geodezyjnych i składanie zamówień na materiały PZGiK, a dla części powiatu – dostęp do BDOT500 i GESUT oraz materiały dla wykonawców – wyjaśnia. Obecnie na liście priorytetów w Jarosławiu znajduje się wdrożenie portalu do obsługi komorników.

Wcale nie jest jednak tak, że dzięki zaawansowanym e-usługom najlepsze PODGiK-i funkcjonują w czasie epidemii całkiem bez problemów. Przedstawiciele powiatów podkreślają, że pracy jest dużo, ale rąk do jej wykonania z różnych powodów ubyło. – Na skutek zamknięcia szkół i konieczności zapewnienia opieki nad dziećmi obsada PODGiK zmniejszyła się o blisko 40%, co przy dużej liczbie zgłoszeń prac geodezyjnych (ponad 9 tys. w 2019 r.) musi powodować wydłużenie czasu realizacji niektórych zadań. Szczególnie dotyczy to tych, które...

Pełna treść artykułu w majowym wydaniu miesięcznika GEODETA
• Zamów wersję papierową
• Zamów wersję cyfrową


Redakcja


«« powrót

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

komentarze news_pl
Postępowy Zgierz Zgierzu jest portal od wielu lat Teoretycznie można zgłaszam cię pracę przez internet. W praktyce jednak od momentu zgłoszenia trzeba było czekać minimum tydzień lub dłużej żeby pani za biurkiem ręcznie opracowała zgłoszenie później poczekać następne pół godziny żeby w kolejnym pokoju pani wystawiła dowód obliczenia opłaty. Postęp w ostatnich czasach zarazy jest taki że wprowadzili płatność online, niestety to nadal nie rozwiązało problemu ponieważ zgłoszenie opracowywane są ręcznie jedzenie lub dwa żeby dostać materiały
 3 
odpowiedz zgłoś
~O tak od razu z grubej rury - "ciemniaków". Uważam że lud geodezyjny jest bardzo oszczędny i nie wyda pieniędzy na szkolenia, gdzie szkolący przepisy interpretują "moim zdaniem", taniej jest w okienku i konkretniej. Pozatym pieniędzy musi jeszcze wystarczyć dla urzedników którzy przygotują plik modyfikujący - oczywiście nie dotyczy to wszystkich geodetów.
 3 
odpowiedz zgłoś
Brianek do dumu mówiem przecież.
 10 
odpowiedz zgłoś
Jestem pewien że numery uprawnień to nie dane osobowe i że nasz GGK będzie walczył jak lew żeby pokazać że konkurs w którym wygrywa jego była firma jest uczciwy.
 13 
odpowiedz zgłoś
Brianak oddaj ten telefoM, bo gułuputy piszesz. Zobaczysz, powiem tate i Dżesika dostanie twój telefon.
 9 
odpowiedz zgłoś
Pomysł mam taki żeby GGK upublicznił numery uprawnień z jakich głosowano na najlepsze ośrodki. Przecież to nie dane osobowe więc problemu być nie powinno. Ciekawe ilu to ludzi pracujących w gugiku oddało swoj glos i na kogo.
 1 
 16 
odpowiedz zgłoś
dobrze poinformowany sugerujesz, że koledzy geodeci to banda ciemniaków, śliniących się do pani z okienka, nic nie umiejących i o wszystko pytających? A jakby w okienku siedziała wasza matka?
 2 
 5 
odpowiedz zgłoś
- konkurs na najlepszy osrodek działa na zasadzie: piękna pani Jadzia poprosi żeby zagłosować i jak tu odmówić, większość geodetów zamiast wiedzę zdobywać na szkoleniu, wisi na okienku z pytaniem jak u Laskowika "jak to sie robi", więc gdy "okienkowy" chce żeby jego ośrodek był najlepszy, to wystarczy, że głośno wyrazi swoją wolę, a i patriotyzm lokalny jest tu nie bez znaczenia
 3 
 5 
odpowiedz zgłoś
bez plebiscytu inne też sobie świetnie radzą, mają pełną cyfryzację, przyjmują operaty elektronicznie, ciągle coś ulepszają. Obsada uszczuplona sporo, nie ze względu na zarażenia a ze względu na zamknięte szkoły i przedszkola. Tylko kto ma głosować na te małe powiaty, jeden uprawiony na powiat, góra dwóch, w tym najczęściej obrażony na cały świat. Nie wiem jak powinien być przeprowadzony ten plebiscyt ale na pewno nie tak jak został przeprowadzony.
 7 
odpowiedz zgłoś
Ucyfrowienie PODGIKów Niech się GGK przejedzie do Nowego Sącza tam na powiecie pokrycie mapy "cyfrowej" nie B-DOT to mrzonka to panie kartują na analogu. Oczywiście Nowy Sącz, i chyba Krynica mają zasadniczą w kompie ale reszta ......
odpowiedz zgłoś
A ile z powiatów najlepszego producenta bohaterów plebiscytów ludowych, zasiliło ZSIN najlepszego GGK ?
 12 
odpowiedz zgłoś
bez plebiscytu... Biała Podlaska, Radzyń Podlaski, Parczew...WZOROWO...geoportal ...klik...i masz wszystko i żadne plebiscyty nie potrzebne
 10 
odpowiedz zgłoś
gratulację Pierwszy trol wstał.
 20 
 15 
odpowiedz zgłoś
@ Ciekawy ten korona wirus. Zaraża urzędników w urzędzie ale w biedronce już ich nie zarazi. Czy w trosce o zachowanie najwyższych standardów ochrony zdrowia nie powinni zabronić robić zakupów urzędnikom? Przecież mogą się zarazić? A później zarazić innych w urzędzie (kiosku)? Czy dla urzędników nie powinny być przygotowane specjalne kioski przed sklepami? Tym bardziej, że pracują ?zdalnie? w międzyczasie robiąc zakupy w ciągu dnia. Dlaczego pozwalamy dzielić ludzi na gorszych i lepszych? Dlaczego co dzień urzędnicy narażają ekspedientki w sklepie?a sami postanowili zrobić sobie wolne? Nie wolno gardzić ludzimi pracy
 22 
 29 
odpowiedz zgłoś
14 komentarzy



zobacz też:



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
Skaning ułatwi modernizację statku
czy wiesz, że...
© 2005-2020 Geodeta Sp. z o.o.
created by BRTSOFT

O nas

  • Właścicielem portalu Geoforum.pl jest Geodeta Sp. z o.o., wydawca miesięcznika GEODETA oraz serwisu egeodeta24.pl
  • Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp. Od 2005 roku na bieżąco dostarcza informacji z powyższych dziedzin i umożliwia ich komentowanie.
  • GEODETA (Magazyn Geoinformacyjny) ukazuje się od czerwca 1995 roku i jest największym oraz najbardziej popularnym polskim miesięcznikiem prezentującym aktualne zagadnienia z zakresu: geodezji, kartografii, katastru, GIS-u, fotogrametrii i teledetekcji, nawigacji satelitarnej itp.
  • GEODETA cyfrowy to elektroniczna wersja tradycyjnego wydania miesięcznika. W serwisie egeodeta24.pl można zamawiać zarówno prenumeratę, jak i pojedynczne wydania

Zespół redakcyjny

  • Katarzyna Pakuła-Kwiecińska (redaktor naczelny)
  • Anna Wardziak (sekretarz redakcji)
  • Jerzy Przywara
  • Bożena Baranek (szefowa Działu Prenumeraty)
  • Jerzy Królikowski (redaktor prowadzący Geoforum.pl)
  • Damian Czekaj
  • Bogdan Grzechnik

Kontakt

Geodeta Sp. z o.o.
02-541 Warszawa,
ul. Narbutta 40/20
tel. (22) 849-41-63, 646-87-44
redakcja@geoforum.pl
prześlij newsa

Prenumerata
prenumerata@geoforum.pl
b.baranek@geoforum.pl
Reklama
k.kwiecinska@geoforum.pl

facebook twitter linkedIn Instagram RSS