Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2020-04-29| GIS, Mapy

Toyota ma sprawdzony pomysł na przystępne i dokładne mapy dróg

Instytut Badawczy Toyoty (TRI-AD) z powodzeniem zakończył prace nad koncepcją oprogramowania do generowania i aktualizacji wysokorozdzielczych map dróg na potrzeby pojazdów autonomicznych.


Toyota ma sprawdzony pomysł na przystępne i dokładne mapy dróg
Toyota ma sprawdzony pomysł na przystępne i dokładne mapy dróg <br />
Zdjęcie satelitarne przed i po obróbce
Zdjęcie satelitarne przed i po obróbce

Auta bez kierowcy to coraz bliższa przyszłość motoryzacji. Nim jednak staną się rzeczywistością, trzeba rozwiązać wiele problemów technologicznych. Jednym z nich jest dostarczanie map drogowych, które pozwolą na bezpieczne poruszanie się tych pojazdów po naszych miastach. Kluczowym wymaganiem dla nich jest wysoka szczegółowość i dokładność danych – z decymetrową precyzją musza one uwzględniać chociażby pojedyncze pasy ruchu czy znaki drogowe. Dotychczas wydawało się, że jedynym rozwiązaniem tego problemu są mobilne systemy kartowania. Problemami utrudniającymi ich wykorzystanie na masową skalę są jednak wysoki koszt pozyskania i przetworzenia danych, a także relatywnie długi czas aktualizacji mapy, liczony przynajmniej w miesiącach.

Po pierwsze, samochodowe kamery

Jaka jest odpowiedź Toyoty na te wyzwania? Japońska spółka twierdzi, że wspólnie z partnerami opracowała technologię kartowania dróg z dokładnością poniżej 50 cm i potwierdziła jej skuteczność w praktyce. Z ogólnikowych informacji opublikowanych na stronie TRI-AD wynika, że rozwiązanie pozwala całkowicie zrezygnować z mobilnych systemów kartowania. Zamiast nich głównym źródłem szczegółowych informacji o sytuacji na drogach będzie crowdsourcing, a konkretnie zwykłe kamery coraz powszechniej instalowane w samochodach. Analiza dostarczanego przez nie obrazu w technologii computer vision pozwoli pozyskiwać informacje chociażby o znakach drogowych, sygnalizacji świetlnej czy pasach ruchu. Stosowne algorytmy opracowano wspólnie z amerykańską firmą Camera Inc. i – jak zapewnia Toyota – działają one niezależnie od wykorzystywanego w danym samochodzie typu kamery.

Po drugie, zobrazowania satelitarne

Tylko co zrobić, by tak pozyskane dane cechowała odpowiednio wysoka dokładność? Tu do akcji wkracza kolejny partner w badaniach, czyli amerykańska firma Maxar, właściciel konstelacji satelitów WorldView, które dostarczają zobrazowań z pikselem nawet 25 cm. W rozwijanym przez TRI-AD systemie dane te poddawane są kilkuetapowej automatycznej obróbce – najpierw usuwane są z nich samochody, cienie czy pochylone budynki, a następnie wektoryzowane są obiekty ważne dla opracowania map.

Decymetry na zawołanie

W badania nad skutecznością systemu TRI-AD zaangażował się holenderski TomTom oraz HERE (dawniej kartograficzny oddział Nokii). Firmy te rozwijają własne technologie map dla samochodów autonomicznych i obie udowodniły, że rozwiązania przygotowane przez Toyotę pozwalają pozyskiwać dane z dokładnością nawet 40 cm oraz aktualizować je raptem w kilka minut po pozyskaniu obrazu z kamery.

– Zbliżamy się do przyszłości, w której zautomatyzowana jazda stanie się bezpieczniejszą i bardziej dostępną technologią dla wszystkich. Będziemy nadal współpracować z naszymi partnerami, dopracowując dokładność tego rozwiązania – komentuje wyniki prac badawczych Mandali Khalesi z TRI-AD.

JK


«« powrót

Udostępnij:    

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy



zobacz też:



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
KNG Dahlta w Tatrach
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS