– Polska jako jeden z nielicznych krajów na świecie jest przygotowana na powszechne wykorzystanie dronów do wsparcia działań związanych ze zwalczaniem skutków COVID-19, a także wdrażanie projektów biznesowych opartych na bezzałogowych statkach powietrznych. Obecna sytuacja pokazuje, jak perspektywiczne jest lotnictwo bezzałogowe – powiedziała pełnomocnik ministra infrastruktury ds. bezzałogowych statków powietrznych i Programu CEDD, Małgorzata Darowska.
Ministerstwo Infrastruktury prowadzi skoordynowane działania, skupione wokół rządowego programu Żwirko i Wigura, którego celem jest rozwój zastosowań bezzałogowych statków powietrznych (dronów) w gospodarce. Dziś, w związku z pandemią koronawirusa, pojawiła się możliwość wykorzystania tych urządzeń w walce z COVID-19.
By zaawansowane operacje dronowe mogły być realizowane, potrzebne są dwie rzeczy. Jedna to infrastruktura, która pozwala zarządzać ruchem i interakcjami statków powietrznych załogowych i bezzałogowych. Druga to regulacje prawne. Polska jest liderem w obu tych obszarach. Dlatego w obecnej sytuacji jesteśmy w stanie umożliwić wszystkim posiadającym do tego potencjał użycie dronów do pomocy w sytuacjach spowodowanych przez COVID-19.
Priorytetem Ministerstwa Infrastruktury było stworzenie warunków prawnych i wdrożenie infrastruktury umożliwiającej zarządzanie ruchem dronów. Dzięki zaplanowanym i skoordynowanym działaniom Ministerstwa Infrastruktury, Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej i Urzędu Lotnictwa Cywilnego, Polska posiada operacyjną infrastrukturę wspierającą zarządzanie ruchem bezzałogowych statków powietrznych (U-space), pozwalającą na uruchomienie na terenie całego kraju usług z wykorzystaniem dronów, w tym związanych ze zwalczaniem skutków COVID-19.
Polska koncepcja operacyjna koordynacji lotów dronów PansaUTM (więcej pisaliśmy o nim TU – red.) i infrastruktura do zarządzania ruchem dronów to pierwsze w Europie narzędzie do zbierania i zarządzania danymi potrzebnymi do realizacji usług z wykorzystaniem dronów. Gwarantuje to Polsce zarządzanie usługami i kontrolę danych w obszarach krytycznych funkcjonowania państwa. Tym samym Polska staje się wiodącym krajem na cyfrowej mapie świata.
Technologia cyfrowa PansaUTM może być w bardzo krótkim czasie zintegrowana z państwowymi rejestrami, takimi jak eObywatel, czy 112.
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej jest gotowa do systemowego, skoordynowanego dopuszczenia na terenie całej Polski lotów dronów do wsparcia pracy służb porządku publicznego, służby zdrowia, samorządów oraz firm w pracach związanych ze zwalczaniem epidemii. Drony mogą być też używane przez firmy do wykonywania zadań wstrzymanych z powodu niedostępności personelu i tych, które pozwolą przygotować zakłady pracy do przestawienia się na nowe tory po epidemii, np. dokonując inwentaryzacji.
Osiągnięcia Polski w dziedzinie budowy infrastruktury dla dronów są wynikiem wieloletniej współpracy strony publicznej i prywatnej. Umożliwia to szybkie połączenie sił w celu zwalczania skutków COVID-19:
• Firmy dronowe – wiodący polscy producenci – zgłosiły solidarną gotowość wsparcia działań publicznych związanych w walce z COVID-19.
• Dostawca aplikacji dla operatorów DroneRadar, zintegrowanej z PansaUTM, udostępnił funkcjonalność umożliwiającą szybką identyfikację w PansaUTM operatorów dronów deklarujących gotowość do realizacji zadań na rzecz zwalczania COVID-19.
• Koordynowane są prace umożliwiające jak najlepszą komunikację pomiędzy polskimi producentami oraz służbami prowadzącymi działania związane ze zwalczaniem skutków COVID-19, służące wypracowaniu rozwiązań jak najlepiej odpowiadających na bieżące potrzeby.
• Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, partner Programu CEDD, wspiera samorządy w pozyskaniu informacji potrzebnych do rozwiązywania problemów związanych z lotami dronów na terenie ośrodków miejskich.
Wspólna inicjatywa jest efektem budowy ekosystemu dronowego w ramach Programu Centralnoeuropejski Demonstrator Dronów.
W Polsce jest już ponad 16 tysięcy osób posiadających świadectwo kwalifikacji wydane przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, upoważniające do realizacji operacji komercyjnych, w zasięgu wzroku operatora lub bardziej skomplikowanych – poza zasięgiem wzroku operatora. Działa też około 100 ośrodków szkoleniowych nadzorowanych przez Prezesa ULC.
Od 31 stycznia 2019 roku w Polsce obowiązują jedne z pierwszych w świecie regulacje, które pozwalają na elastyczne wykonywanie zaawansowanych lotów specjalistycznych, czyli lotów poza zasięgiem wzroku operatora (tzw. BVLOS) oraz automatycznych. 1 lipca 2020 roku zaczną obowiązywać dronowe przepisy unijne, ale ich zastosowanie ogranicza się jedynie do lotnictwa cywilnego, nie obejmując zatem lotów związanych z zarządzaniem kryzysowym, objętych regulacjami krajowymi.