Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2020-03-26| Sprzęt

Resort infrastruktury o możliwości wykorzystania dronów w walce z koronawirusem

Dziś (26 marca) pod auspicjami Ministerstwa Infrastruktury przedstawiciele służb i instytucji państwowych dyskutowali, jak włączyć nowe technologie do wsparcia działań związanych ze zwalczaniem skutków koronawirusa.


Resort infrastruktury o możliwości wykorzystania dronów w walce z koronawirusem <br />
fot. ze zbiorów GEODETY
fot. ze zbiorów GEODETY
W dyskusji udział wzięli przedstawiciele MSWiA, MON, ABW, Komendy Głównej Policji, Komendy Głównej Straży Pożarnej, Straży Granicznej, Służby Ochrony Państwa, Rządowego Centrum Bezpieczeństwa oraz Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej i Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Polska jako lider technologii dronowych jest przygotowana do wykorzystania najnowszych technologii do wsparcia pracy służb i instytucji i ich koordynację. Narzędziem umożliwiającym koordynację pracy służb z wykorzystaniem dronów jest system PansaUTM, który w każdej chwili może zostać wykorzystany do realizacji zadań na rzecz zwalczania COVID-19. Już teraz, poprzez aplikację DroneRadar zintegrowaną z PansaUTM operatorzy dronów w całej Polsce mogą zadeklarować gotowość do walki z COVID-19.

– Polska jako jeden z nielicznych krajów na świecie jest przygotowana na powszechne wykorzystanie dronów do wsparcia działań związanych ze zwalczaniem skutków COVID-19, a także wdrażanie projektów biznesowych opartych na bezzałogowych statkach powietrznych. Obecna sytuacja pokazuje, jak perspektywiczne jest lotnictwo bezzałogowe – powiedziała pełnomocnik ministra infrastruktury ds. bezzałogowych statków powietrznych i Programu CEDD, Małgorzata Darowska.

Ministerstwo Infrastruktury prowadzi skoordynowane działania, skupione wokół rządowego programu Żwirko i Wigura, którego celem jest rozwój zastosowań bezzałogowych statków powietrznych (dronów) w gospodarce. Dziś, w związku z pandemią koronawirusa, pojawiła się możliwość wykorzystania tych urządzeń w walce z COVID-19.

By zaawansowane operacje dronowe mogły być realizowane, potrzebne są dwie rzeczy. Jedna to infrastruktura, która pozwala zarządzać ruchem i interakcjami statków powietrznych załogowych i bezzałogowych. Druga to regulacje prawne. Polska jest liderem w obu tych obszarach. Dlatego w obecnej sytuacji jesteśmy w stanie umożliwić wszystkim posiadającym do tego potencjał użycie dronów do pomocy w sytuacjach spowodowanych przez COVID-19.

Priorytetem Ministerstwa Infrastruktury było stworzenie warunków prawnych i wdrożenie infrastruktury umożliwiającej zarządzanie ruchem dronów. Dzięki zaplanowanym i skoordynowanym działaniom Ministerstwa Infrastruktury, Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej i Urzędu Lotnictwa Cywilnego, Polska posiada operacyjną infrastrukturę wspierającą zarządzanie ruchem bezzałogowych statków powietrznych (U-space), pozwalającą na uruchomienie na terenie całego kraju usług z wykorzystaniem dronów, w tym związanych ze zwalczaniem skutków COVID-19.

Polska koncepcja operacyjna koordynacji lotów dronów PansaUTM (więcej pisaliśmy o nim TU – red.) i infrastruktura do zarządzania ruchem dronów to pierwsze w Europie narzędzie do zbierania i zarządzania danymi potrzebnymi do realizacji usług z wykorzystaniem dronów. Gwarantuje to Polsce zarządzanie usługami i kontrolę danych w obszarach krytycznych funkcjonowania państwa. Tym samym Polska staje się wiodącym krajem na cyfrowej mapie świata.

Technologia cyfrowa PansaUTM może być w bardzo krótkim czasie zintegrowana z państwowymi rejestrami, takimi jak eObywatel, czy 112.

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej jest gotowa do systemowego, skoordynowanego dopuszczenia na terenie całej Polski lotów dronów do wsparcia pracy służb porządku publicznego, służby zdrowia, samorządów oraz firm w pracach związanych ze zwalczaniem epidemii. Drony mogą być też używane przez firmy do wykonywania zadań wstrzymanych z powodu niedostępności personelu i tych, które pozwolą przygotować zakłady pracy do przestawienia się na nowe tory po epidemii, np. dokonując inwentaryzacji.

Osiągnięcia Polski w dziedzinie budowy infrastruktury dla dronów są wynikiem wieloletniej współpracy strony publicznej i prywatnej. Umożliwia to szybkie połączenie sił w celu zwalczania skutków COVID-19:
• Firmy dronowe – wiodący polscy producenci – zgłosiły solidarną gotowość wsparcia działań publicznych związanych w walce z COVID-19.
• Dostawca aplikacji dla operatorów DroneRadar, zintegrowanej z PansaUTM, udostępnił funkcjonalność umożliwiającą szybką identyfikację w PansaUTM operatorów dronów deklarujących gotowość do realizacji zadań na rzecz zwalczania COVID-19.
• Koordynowane są prace umożliwiające jak najlepszą komunikację pomiędzy polskimi producentami oraz służbami prowadzącymi działania związane ze zwalczaniem skutków COVID-19, służące wypracowaniu rozwiązań jak najlepiej odpowiadających na bieżące potrzeby.
• Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, partner Programu CEDD, wspiera samorządy w pozyskaniu informacji potrzebnych do rozwiązywania problemów związanych z lotami dronów na terenie ośrodków miejskich.

Wspólna inicjatywa jest efektem budowy ekosystemu dronowego w ramach Programu Centralnoeuropejski Demonstrator Dronów.

W Polsce jest już ponad 16 tysięcy osób posiadających świadectwo kwalifikacji wydane przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, upoważniające do realizacji operacji komercyjnych, w zasięgu wzroku operatora lub bardziej skomplikowanych – poza zasięgiem wzroku operatora. Działa też około 100 ośrodków szkoleniowych nadzorowanych przez Prezesa ULC.

Od 31 stycznia 2019 roku w Polsce obowiązują jedne z pierwszych w świecie regulacje, które pozwalają na elastyczne wykonywanie zaawansowanych lotów specjalistycznych, czyli lotów poza zasięgiem wzroku operatora (tzw. BVLOS) oraz automatycznych. 1 lipca 2020 roku zaczną obowiązywać dronowe przepisy unijne, ale ich zastosowanie ogranicza się jedynie do lotnictwa cywilnego, nie obejmując zatem lotów związanych z zarządzaniem kryzysowym, objętych regulacjami krajowymi.

Źródło: MI


«« powrót

Udostępnij:    

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy



zobacz też:



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
KNG Dahlta w Tatrach
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS