Pierwsze próby automatyzacji parkowania pochodzą jeszcze z 1905 r., gdy w Garage Rue de Ponthieu w Paryżu oddano do użytku parking, na którym samochody transportowane były na docelowe miejsce przy użyciu specjalnych wind. W następnych dekadach wprowadzano kolejne innowacje w tym zakresie – wciąż jednak wymagały one mniejszego lub większego udziału człowieka. Inżynierowie z firmy Stanley Robotics postawili sobie za cel, by przy użyciu autonomicznych robotów całkowicie zautomatyzować parkowanie pojazdów. – Takie urządzenie musi poruszać się szybko, aby obsłużyć duży ruch, a jednocześnie precyzyjnie parkować samochody tak gęsto, jak to tylko możliwe – mówi Anthony Troublé, robot team manager w firmie Stanley Robotics.
Wyzwaniu sprostano m.in. dzięki wykorzystaniu precyzyjnych odbiorników GNSS firmy Trimble. Na robocie Stan zainstalowano wieloczęstotliwościowy odbiornik Trimble BX992. By precyzyjnie wyznaczał nie tylko pozycję, ale także orientację, podłączono go do dwóch anten Trimble AV59 rozmieszczonych po przeciwnych stronach robota. W strefie zdawania pojazdów zainstalowano z kolei odbiornik bazowy, który transmituje korekty RTK przy użyciu sieci wi-fi, zapewniając centymetrową dokładność wyznaczania pozycji.
Oczywiście robot Stan nie może polegać wyłącznie na jednej technologii lokalizacyjnej. Dlatego korzysta on także z odometru, dwóch skanerów laserowych, czterech kamer oraz algorytmów SLAM (Simultaneous localization and mapping). Szczególnie istotnym elementem jest tu LiDAR, który pełni kluczową rolę przy wjeżdżaniu robota do garażowych wnętrz i omijaniu przeszkód. Połączenie wielu technologii nawigacyjnych pozwala także zapewnić wysoki poziom bezpieczeństwa. W przypadku, gdy będą one dawać rozbieżne wyniki, robot zostanie automatycznie zatrzymany, a na miejsce wzywany jest operator.
Pierwszy parking obsługiwany przez roboty Stan został uruchomiony w 2018 roku na lotnisku Lyon-Saint-Exupéry. Wydarzenie to poprzedziły roczne testy systemu. Obecnie funkcjonuje on na parkingu mieszczącym 500 samochodów, ale jeszcze w tym roku liczba ta wzrośnie czterokrotnie. Docelowo pojemność ma wynieść aż 6 tys. pojazdów. Z kolei w ubiegłym roku ruszyły prace nad wdrożeniem tego typu rozwiązania również na lotnisku London Gatwick.