Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2020-02-28| GNSS, Sprzęt

Nowoczesne technologie nawigacyjne zaparkują nam samochód

Jeśli zostawimy samochód na lotnisku w Lyonie, nasze auto odwiezie na wolne miejsce autonomiczny robot Stan. Jakie technologie nawigacyjne stoją za tym wynalazkiem?


Nowoczesne technologie nawigacyjne zaparkują nam samochód
Nowoczesne technologie nawigacyjne zaparkują nam samochód
Nowoczesne technologie nawigacyjne zaparkują nam samochód <br />
fot. Stanley Robotics
fot. Stanley Robotics

Pierwsze próby automatyzacji parkowania pochodzą jeszcze z 1905 r., gdy w Garage Rue de Ponthieu w Paryżu oddano do użytku parking, na którym samochody transportowane były na docelowe miejsce przy użyciu specjalnych wind. W następnych dekadach wprowadzano kolejne innowacje w tym zakresie – wciąż jednak wymagały one mniejszego lub większego udziału człowieka. Inżynierowie z firmy Stanley Robotics postawili sobie za cel, by przy użyciu autonomicznych robotów całkowicie zautomatyzować parkowanie pojazdów. – Takie urządzenie musi poruszać się szybko, aby obsłużyć duży ruch, a jednocześnie precyzyjnie parkować samochody tak gęsto, jak to tylko możliwe – mówi Anthony Troublé, robot team manager w firmie Stanley Robotics.

Wyzwaniu sprostano m.in. dzięki wykorzystaniu precyzyjnych odbiorników GNSS firmy Trimble. Na robocie Stan zainstalowano wieloczęstotliwościowy odbiornik Trimble BX992. By precyzyjnie wyznaczał nie tylko pozycję, ale także orientację, podłączono go do dwóch anten Trimble AV59 rozmieszczonych po przeciwnych stronach robota. W strefie zdawania pojazdów zainstalowano z kolei odbiornik bazowy, który transmituje korekty RTK przy użyciu sieci wi-fi, zapewniając centymetrową dokładność wyznaczania pozycji.

Oczywiście robot Stan nie może polegać wyłącznie na jednej technologii lokalizacyjnej. Dlatego korzysta on także z odometru, dwóch skanerów laserowych, czterech kamer oraz algorytmów SLAM (Simultaneous localization and mapping). Szczególnie istotnym elementem jest tu LiDAR, który pełni kluczową rolę przy wjeżdżaniu robota do garażowych wnętrz i omijaniu przeszkód. Połączenie wielu technologii nawigacyjnych pozwala także zapewnić wysoki poziom bezpieczeństwa. W przypadku, gdy będą one dawać rozbieżne wyniki, robot zostanie automatycznie zatrzymany, a na miejsce wzywany jest operator.

Pierwszy parking obsługiwany przez roboty Stan został uruchomiony w 2018 roku na lotnisku Lyon-Saint-Exupéry. Wydarzenie to poprzedziły roczne testy systemu. Obecnie funkcjonuje on na parkingu mieszczącym 500 samochodów, ale jeszcze w tym roku liczba ta wzrośnie czterokrotnie. Docelowo pojemność ma wynieść aż 6 tys. pojazdów. Z kolei w ubiegłym roku ruszyły prace nad wdrożeniem tego typu rozwiązania również na lotnisku London Gatwick.

Oprac. JK na podstawie materiałów prasowych Trimble


«« powrót

Udostępnij:    

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy



zobacz też:



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
Skanery laserowe pomagają kręcić "Grę o tron"
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS