|2020-01-20|
GIS, Edukacja
GIS: poradnik dla nauczycieli
Pod koniec grudnia ukazała się nowa publikacja dotycząca systemów informacji geograficznej pt. „Geoinformacja w szkolnej edukacji geograficznej. Praktyczny poradnik dla nauczycieli” wydana przez Bogucki Wydawnictwo Naukowe przy współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej.
Tematem przewodnim poradnika jest wykorzystanie geoinformacji na lekcji geografii. Pierwszą część publikacji stanowi ogólna charakterystyka znaczenia i miejsca technologii oraz kompetencji geoinformacyjnych w realizacji ogólnych założeń kształcenia geograficznego, drugą zaś – wprowadzenie do geoinformacji, w której przedstawiono źródła danych przestrzennych i podstawowe oprogramowanie geoinformacyjne. W trzeciej, zasadniczej części opracowania, zamieszczono 18 scenariuszy lekcji nawiązujących tematycznie do zapisów wymagań zawartych w nowej podstawie programowej.
W opracowaniu uwzględnione zostały m.in. źródła danych przestrzennych, aplikacje webGIS i QGIS. Znajdujący się na końcu przewodnika samouczek „QGIS krok po kroku” wraz z kilkoma scenariuszami lekcji umożliwia czytelnikom – nie tylko nauczycielom i uczniom – edukację w zakresie korzystania z QGIS, jednego z najbardziej popularnych programów GIS dostępnego bezpłatnie.
Autorami poradnika są: dr Michał Ciepły, dr Arkadiusz Głowacz, dr Agnieszka Piechota, dr Wojciech Pokojski, dr hab. Elżbieta Szkurłat, Elżbieta Wołoszyńska-Wiśniewska, Edyta Wyka oraz dr Roksana Zarychta. Wśród recenzentów poradnika są: prof. Jacek Kozak, prof. Zbigniew Zwoliński oraz Agnieszka Chrząstowska-Wachtel.
Książkę w postaci pliku PDF można pobrać ze strony MEN.
AW
|