wiadomościksięgarniaprenumeratareklamakontaktRODOpolityka prywatności
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2019-12-02| GNSS

Galileo prowadzi samochód bez kierowcy

Uniwersytet Technologiczny w Compiègne we Francji był miejscem pokazu pierwszego autonomicznego pojazdu sterowanego przez odbiornik Galileo. To pierwszy raz, gdy europejski system nawigacji posłużył do sterowania pojazdem bez kierowcy po drodze publicznej.


Galileo prowadzi samochód bez kierowcy <br />
fot. GSA
fot. GSA

Uczestnicy wydarzenia mieli wyjątkową okazję jechać autonomicznym pojazdem Renault ZOE wyposażonym w innowacyjny silnik pozycjonowania EGE, który wykorzystuje sygnały i usługi Galileo. EGE został zaprojektowany i wybudowany w ramach projektu ESCAPE, finansowanego w ramach programu Fundamental Elements Europejskiej Agencji ds. GNSS (GSA).

Pokaz składał się z dwóch części. Podczas pierwszej chętni mogli przejechać się pojazdem po torze doświadczalnym znajdującym się na terenie uniwersytetu. W drugiej części samochód wyjechał na drogi publiczne Compiègne, ale już bez pasażerów. Podczas jazdy obraz z przedniej szyby był cały czas transmitowany do operatora przez sieć 4G. Praca odbiornika EGE była z kolei wspierana korektami RTK.

EGE jest instrumentem wieloczęstotliwościowym i wielosystemowym. Oferuje wysoką czułość odbioru, redukcję efektu wielodrożności oraz wykrywanie zakłócania sygnału nawigacyjnego. Jak zauważa GSA, w profesjonalnych odbiornikach takie cechy nie są niczym niezwykłym, nowością jest natomiast zastosowanie ich w sprzęcie samochodowym. EGE jest ponadto jednym w niewielu urządzeń w swojej klasie, które korzysta z usługi Galileo NMA (Navigation Message Authentication) dostępnej na podstawowym kanale E1 i pozwalającej zapobiegać przypadkom spoofingu (nadawania fałszywych sygnałów).

– Galileo znacznie poprawi precyzję pomiaru i pozwoli nam szybciej wprowadzać tego typu pojazdy na drogi – powiedział Rémi Bastien, wiceprezes ds. motoryzacji w Grupie Renault.

– GNSS to kluczowa technologia umożliwiająca w pełni zautomatyzowaną jazdę. To, czego jesteśmy dziś świadkami, prezentując silnik ESCAPE, który wykorzystuje Galileo, jest zapowiedzią tego, jak będzie wyglądać „kierowanie” w najbliższej przyszłości. To kluczowy kamień milowy zbliżający nas do pełnej automatyzacji – powiedział dyrektor wykonawczy GSA Carlo des Dorides.

JK


«« powrót

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

komentarze news_pl



zobacz też:



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
Geospatial Revolution, odc. 4
czy wiesz, że...
© 2005-2019 Geodeta Sp. z o.o.
created by BRTSOFT

O nas

  • Właścicielem portalu Geoforum.pl jest Geodeta Sp. z o.o., wydawca miesięcznika GEODETA oraz serwisu egeodeta24.pl
  • Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp. Od 2005 roku na bieżąco dostarcza informacji z powyższych dziedzin i umożliwia ich komentowanie.
  • GEODETA (Magazyn Geoinformacyjny) ukazuje się od czerwca 1995 roku i jest największym oraz najbardziej popularnym polskim miesięcznikiem prezentującym aktualne zagadnienia z zakresu: geodezji, kartografii, katastru, GIS-u, fotogrametrii i teledetekcji, nawigacji satelitarnej itp.
  • GEODETA cyfrowy to elektroniczna wersja tradycyjnego wydania miesięcznika. W serwisie egeodeta24.pl można zamawiać zarówno prenumeratę, jak i pojedynczne wydania

Zespół redakcyjny

  • Katarzyna Pakuła-Kwiecińska (redaktor naczelny)
  • Anna Wardziak (sekretarz redakcji)
  • Jerzy Przywara
  • Bożena Baranek (szefowa Działu Prenumeraty)
  • Jerzy Królikowski (redaktor prowadzący Geoforum.pl)
  • Damian Czekaj
  • Bogdan Grzechnik

Kontakt

Geodeta Sp. z o.o.
02-541 Warszawa,
ul. Narbutta 40/20
tel. (22) 849-41-63, 646-87-44
redakcja@geoforum.pl
Prenumerata
prenumerata@geoforum.pl
b.baranek@geoforum.pl
Reklama
k.kwiecinska@geoforum.pl
facebook twitter Instagram RSS