Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2019-12-02| GNSS

Galileo prowadzi samochód bez kierowcy

Uniwersytet Technologiczny w Compiègne we Francji był miejscem pokazu pierwszego autonomicznego pojazdu sterowanego przez odbiornik Galileo. To pierwszy raz, gdy europejski system nawigacji posłużył do sterowania pojazdem bez kierowcy po drodze publicznej.


Galileo prowadzi samochód bez kierowcy <br />
fot. GSA
fot. GSA

Uczestnicy wydarzenia mieli wyjątkową okazję jechać autonomicznym pojazdem Renault ZOE wyposażonym w innowacyjny silnik pozycjonowania EGE, który wykorzystuje sygnały i usługi Galileo. EGE został zaprojektowany i wybudowany w ramach projektu ESCAPE, finansowanego w ramach programu Fundamental Elements Europejskiej Agencji ds. GNSS (GSA).

Pokaz składał się z dwóch części. Podczas pierwszej chętni mogli przejechać się pojazdem po torze doświadczalnym znajdującym się na terenie uniwersytetu. W drugiej części samochód wyjechał na drogi publiczne Compiègne, ale już bez pasażerów. Podczas jazdy obraz z przedniej szyby był cały czas transmitowany do operatora przez sieć 4G. Praca odbiornika EGE była z kolei wspierana korektami RTK.

EGE jest instrumentem wieloczęstotliwościowym i wielosystemowym. Oferuje wysoką czułość odbioru, redukcję efektu wielodrożności oraz wykrywanie zakłócania sygnału nawigacyjnego. Jak zauważa GSA, w profesjonalnych odbiornikach takie cechy nie są niczym niezwykłym, nowością jest natomiast zastosowanie ich w sprzęcie samochodowym. EGE jest ponadto jednym w niewielu urządzeń w swojej klasie, które korzysta z usługi Galileo NMA (Navigation Message Authentication) dostępnej na podstawowym kanale E1 i pozwalającej zapobiegać przypadkom spoofingu (nadawania fałszywych sygnałów).

– Galileo znacznie poprawi precyzję pomiaru i pozwoli nam szybciej wprowadzać tego typu pojazdy na drogi – powiedział Rémi Bastien, wiceprezes ds. motoryzacji w Grupie Renault.

– GNSS to kluczowa technologia umożliwiająca w pełni zautomatyzowaną jazdę. To, czego jesteśmy dziś świadkami, prezentując silnik ESCAPE, który wykorzystuje Galileo, jest zapowiedzią tego, jak będzie wyglądać „kierowanie” w najbliższej przyszłości. To kluczowy kamień milowy zbliżający nas do pełnej automatyzacji – powiedział dyrektor wykonawczy GSA Carlo des Dorides.

JK


«« powrót

Udostępnij:    

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy



zobacz też:



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
Bolesławiec w 3D
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS