|2007-11-06|
Mazowsze chce wytyczać kierunek zmian w SDI
Konferencją z udziałem ambasadora Królestwa Norwegii J.E. Kunta Hauge zainicjowano wczoraj (5 listopada) w Warszawie projekt o dosyć złożonym tytule „Wypracowanie i wdrożenie innowacyjnych metod integracji danych katastralnych, mapy zasadniczej i Bazy Danych Topograficznych oraz modernizacja usług publicznych świadczonych przez służbę geodezyjną i kartograficzną”. Jej organizatorami byli beneficjenci projektu, czyli: samorząd województwa mazowieckiego, główny geodeta kraju, prezydent Płocka oraz starosta piaseczyński.
Projekt realizowany jest przy merytorycznym wsparciu The Norwegian Mapping and Cadastre Authority i dofinansowywany z Norweskiego Mechanizmu Finansowego oraz Mechanizmów Finansowych EOG. Łączny koszt projektu to 5,5 mln euro, wartość dofinansowania wynosi 4,6 mln euro. Na 15% polskiego udziału składają się GUGiK, samorząd województwa mazowieckiego oraz powiat piaseczyński i płocki.
Spotkanie poprowadził marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik. Główny geodeta kraju Wiesław Potrapeluk podkreślał, że celem projektu jest likwidacja zbędnej nadmiarowości danych przestrzennych. Mówił o powołanej przez siebie Radzie ds. Implementacji INSPIRE (niemającej obecnie uprawnień decyzyjnych), która jak najszybciej powinna być przekształcona w radę międzyresortową z uprawnieniami decyzyjnymi. Knut Flathen, od czterech kadencji kierujący pracami The Norwegian Mapping and Cadastre Authority, przypomniał doświadczenia norweskie związane z początkami budowy SDI, które mogą być przydatne również w warunkach polskich. Najważniejsze było przekonanie instytucji zbierających dane, że więcej zyskają na współpracy niż na konkurowaniu ze sobą, ale kluczem do sukcesu było zachęcenie do udziału w tym przedsięwzięciu powiatów. Zdaniem Knuta Flathena koordynacją implementacji INSPIRE w Polsce powinien zajmować się główny geodeta kraju.
Geodeta województwa mazowieckiego Krzysztof Mączewski przedstawił założenia i planowane efekty projektu. Wśród jego licznych celów wymienił m.in.:
opracowanie modelu danych powiatowej georeferencyjnej bazy danych,
opracowanie zasad aktualizacji georeferencyjnej bazy danych obiektów topograficznych danymi zawartymi w zintegrowanej powiatowej bazie danych,
stworzenie oprogramowania aplikacyjnego do prowadzenia zintegrowanej bazy danych dla poziomu powiatowego,
opracowanie i wdrożenie systemu zarządzania bazą danych topograficznych z wykorzystaniem zintegrowanej powiatowej bazy danych,
konwersję do postaci cyfrowej map analogowych oraz założenie rejestru cen i nieruchomości w Płocku oraz powiecie piaseczyńskim,
przeprowadzenie prac badawczych nad ekonomiką i dokładnością różnych sposobów pozyskiwania danych do mapy zasadniczej,
utworzenie bazy metadanych na poziomie powiatowym,
wdrożenie na poziomie wojewódzkim standardów organizacyjnych i technicznych i opracowanie rozwiązań informatycznych dla potrzeb bazy danych topograficznych,
opracowanie i wdrożenie internetowego systemu udostępniania danych zgodnie z modelem społeczeństwa informacyjnego,
zakup sprzętu i oprogramowania narzędziowego,
prowadzenie szkoleń,
opracowanie standardów i mechanizmów organizacyjnych oraz kompetencyjnych w zakresie funkcjonowania polskiej służby geodezyjnej i kartograficznej, a także standardów i mechanizmów technicznych w zakresie danych przestrzennych i współdziałania baz danych krajowego systemu informacji o terenie, tj. katastru nieruchomości, mapy zasadniczej, topograficznych baz danych, rejestru cen i nieruchomości, GESUT, PRN i PRG,
opracowanie rekomendacji do aktów wykonawczych ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne oraz instrukcji i wytycznych.
Zdaniem Krzysztofa Mączewskiego projekt powinien przyczynić się do redukcji kosztów tworzenia, utrzymywania i udostępniania danych, poprawy ich wiarygodności i aktualności, a także do skrócenia czasu oczekiwania na przygotowanie dokumentów do przedsięwzięć inwestycyjnych oraz podniesienia jakości usług administracji publicznej.
Powiatowy punkt widzenia przedstawili: prezydent Płocka Mirosłw Milewski, który omówił oczekiwany wpływ wyników projektu na przygotowanie procesów inwestycyjnych oraz zarządzanie przestrzenią, i starosta piaseczyński Jan Dąbek, który zajął się rolą projektu w procesie wzmacniania jednostek samorządu terytorialnego, modernizacji usług administracji publicznej oraz wzmacnianiu społeczeństwa obywatelskiego. Wiceprezes GUGiK Adam Iwaniak poinformował, że na mocy podpisanego porozumienia projekt realizowany jest we współpracy z GUGiK. Marszałek Struzik zapowiedział, że jeżeli przedsięwzięcie się powiedzie, to również pozostałe województwa będą mogły skorzystać ze zgromadzonych doświadczeń. Realizacja projektu zaplanowana jest na lata 2007-2011.
Katarzyna Pakuła-Kwiecińska
|