|2019-10-02|
GNSS
Modernizacja GPS wychodzi na prostą
Wiele wskazuje na to, że po latach problemów i opóźnień budowa III generacji amerykańskiego systemu nawigacji wreszcie wychodzi na prostą.
Produkcja satelitów idzie pełną parą
Satelity GPS III generacji mają przynieść wiele korzyści dla użytkowników tego systemu nawigacji. Nadawane przez nie sygnały pozwolą wyznaczać pozycję z trzy razy wyższą dokładnością, mają być także 8 razy bardziej odporne na zakłócanie. Aparaty te rozpoczną nadawanie wiadomości nawigacyjnych na nowym cywilnym kanale L1C, który ma być interoperacyjny z sygnałami pozostałych systemów GNSS. Ich wystrzeliwanie zwiększy także globalną dostępność dwóch innych sygnałów cywilnych – L2C i L5. Generację tę wyróżnia również żywotność satelitów wydłużona do 15 lat.
Pierwszy satelita GPS III miał został wystrzelony jeszcze w 2014 roku. Opóźnienia w projektowaniu i produkcji sprawiły jednak, że znalazł się on w kosmosie w ostatnich dniach 2018 roku, a drugi dołączył do niego w sierpniu tego roku.
Jak wynika z informacji przekazanych przez firmę Lockheed Martin (producenta aparatów) portalowi GPS World, satelita nr 1 przeszedł już testy i jest gotowy do operacyjnego wdrożenia. „Dwójka” jest w trakcie testów i na razie przechodzi je bez większych problemów. „Trójka” jest gotowa do startu, który ma się odbyć w styczniu 2020 roku, podobnie „czwórka”, tyle że w tym przypadku nie wyznaczono jeszcze daty startu. Aparaty nr 5 i 6 są gotowe i przechodzą testy naziemne. Z kolei te z numerami od 7 do 9 są w trakcie produkcji.
Segment naziemny OCX za dwa lata
Szczególnie opóźniona jest budowa segmentu naziemnego kolejnej generacji, tzw. OCX, którego uruchomienie jest niezbędne do udostępnienia zalet nowych satelitów. Kosztem 1,5 mld dolarów firma Raytheon miała go zbudować do 2015 roku. Cena systemu wzrosła jednak do 5,5 mld dolarów, a termin oddania do użytku przesunięto na rok 2022.
Teraz jednak Raytheon ogłasza osiągnięcie ważnego „kamienia milowego”, tj. opracowanie hardware’u oraz software’u dla OCX. Pozwala to przejść do kolejnej fazy projektu, tj. testowania i integracji wypracowanych rozwiązań. W ocenie spółki system powinien ruszyć w czerwcu 2021 roku, a więc zgodnie ze zmodyfikowanym harmonogramem. „GPS OCX jest jednym z największych, najbardziej złożonych programów software’owych w Departamencie Obrony, a teraz jesteśmy gotowi do pełnej dostawy systemu” – komentuje Dave Wajsgras z firmy Raytheon.
JK
|