wiadomościksięgarniaprenumeratareklamakontaktRODOpolityka prywatności
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2019-10-02| GNSS

Modernizacja GPS wychodzi na prostą

Wiele wskazuje na to, że po latach problemów i opóźnień budowa III generacji amerykańskiego systemu nawigacji wreszcie wychodzi na prostą.


Modernizacja GPS wychodzi na prostą

Produkcja satelitów idzie pełną parą

Satelity GPS III generacji mają przynieść wiele korzyści dla użytkowników tego systemu nawigacji. Nadawane przez nie sygnały pozwolą wyznaczać pozycję z trzy razy wyższą dokładnością, mają być także 8 razy bardziej odporne na zakłócanie. Aparaty te rozpoczną nadawanie wiadomości nawigacyjnych na nowym cywilnym kanale L1C, który ma być interoperacyjny z sygnałami pozostałych systemów GNSS. Ich wystrzeliwanie zwiększy także globalną dostępność dwóch innych sygnałów cywilnych – L2C i L5. Generację tę wyróżnia również żywotność satelitów wydłużona do 15 lat.

Pierwszy satelita GPS III miał został wystrzelony jeszcze w 2014 roku. Opóźnienia w projektowaniu i produkcji sprawiły jednak, że znalazł się on w kosmosie w ostatnich dniach 2018 roku, a drugi dołączył do niego w sierpniu tego roku.

Jak wynika z informacji przekazanych przez firmę Lockheed Martin (producenta aparatów) portalowi GPS World, satelita nr 1 przeszedł już testy i jest gotowy do operacyjnego wdrożenia. „Dwójka” jest w trakcie testów i na razie przechodzi je bez większych problemów. „Trójka” jest gotowa do startu, który ma się odbyć w styczniu 2020 roku, podobnie „czwórka”, tyle że w tym przypadku nie wyznaczono jeszcze daty startu. Aparaty nr 5 i 6 są gotowe i przechodzą testy naziemne. Z kolei te z numerami od 7 do 9 są w trakcie produkcji.

Segment naziemny OCX za dwa lata

Szczególnie opóźniona jest budowa segmentu naziemnego kolejnej generacji, tzw. OCX, którego uruchomienie jest niezbędne do udostępnienia zalet nowych satelitów. Kosztem 1,5 mld dolarów firma Raytheon miała go zbudować do 2015 roku. Cena systemu wzrosła jednak do 5,5 mld dolarów, a termin oddania do użytku przesunięto na rok 2022.

Teraz jednak Raytheon ogłasza osiągnięcie ważnego „kamienia milowego”, tj. opracowanie hardware’u oraz software’u dla OCX. Pozwala to przejść do kolejnej fazy projektu, tj. testowania i integracji wypracowanych rozwiązań. W ocenie spółki system powinien ruszyć w czerwcu 2021 roku, a więc zgodnie ze zmodyfikowanym harmonogramem. „GPS OCX jest jednym z największych, najbardziej złożonych programów software’owych w Departamencie Obrony, a teraz jesteśmy gotowi do pełnej dostawy systemu” – komentuje Dave Wajsgras z firmy Raytheon.

JK


«« powrót

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

komentarze news_pl
opóźniony kontrakt Raytheona I tak Amerykańskie firmy robią zlecenia dla armii USA. Jeżeli w realizacji umowy napotkają jakieś trudności (takie jakich np. nie przewidział zamawiający na etapie przygotowania umowy) to mogą liczyć na wydłużenie terminów i zwiększenie kwot. U nas by usłyszeli: "widziały gały co brały" albo "jest nam przykro, że musimy naliczać kary, ale taki wymóg". Inna rzecz, że amerykańskie firmy na tym żerują, co widać na przykładzie F-35. Pierwotny budżet i terminy wielokrotnie przekroczone, a jeżeli pojawiają się nowe problemy z samolotem to Lockheed dostaje nowe zlecenia na grube miliony.



zobacz też:



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
Polska aplikacja zwycięża w konkursie Hexagonu
czy wiesz, że...
© 2005-2020 Geodeta Sp. z o.o.
created by BRTSOFT

O nas

  • Właścicielem portalu Geoforum.pl jest Geodeta Sp. z o.o., wydawca miesięcznika GEODETA oraz serwisu egeodeta24.pl
  • Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp. Od 2005 roku na bieżąco dostarcza informacji z powyższych dziedzin i umożliwia ich komentowanie.
  • GEODETA (Magazyn Geoinformacyjny) ukazuje się od czerwca 1995 roku i jest największym oraz najbardziej popularnym polskim miesięcznikiem prezentującym aktualne zagadnienia z zakresu: geodezji, kartografii, katastru, GIS-u, fotogrametrii i teledetekcji, nawigacji satelitarnej itp.
  • GEODETA cyfrowy to elektroniczna wersja tradycyjnego wydania miesięcznika. W serwisie egeodeta24.pl można zamawiać zarówno prenumeratę, jak i pojedynczne wydania

Zespół redakcyjny

  • Katarzyna Pakuła-Kwiecińska (redaktor naczelny)
  • Anna Wardziak (sekretarz redakcji)
  • Jerzy Przywara
  • Bożena Baranek (szefowa Działu Prenumeraty)
  • Jerzy Królikowski (redaktor prowadzący Geoforum.pl)
  • Damian Czekaj
  • Bogdan Grzechnik

Kontakt

Geodeta Sp. z o.o.
02-541 Warszawa,
ul. Narbutta 40/20
tel. (22) 849-41-63, 646-87-44
redakcja@geoforum.pl
Prenumerata
prenumerata@geoforum.pl
b.baranek@geoforum.pl
Reklama
k.kwiecinska@geoforum.pl
facebook twitter Instagram RSS