wiadomościksięgarniaprenumeratareklamakontaktRODOpolityka prywatności
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
reklama
strona główna rss
PRENUMERATA TRADYCYJNAPRENUMERATA CYFROWA
KNG Dahlta w Tatrach
blog
DRONY DLA GEODETY

DRONY DLA GEODETY
NAWI

NAWI
NIWELATORY

NIWELATORY
TACHIMETRY

TACHIMETRY
SKANOWANIE LASEROWE

SKANOWANIE LASEROWE
BENTLEY GEOMAGAZYN

BENTLEY GEOMAGAZYN


reklama
reklama
|2019-08-28| GNSS, Geodezja

Postępują prace nad mobilnym systemem pomiaru torów

PKP Polskie Linie Kolejowe, trójmiejskie uczelnie i Narodowe Centrum Badań i Rozwoju pracują nad prototypem pojazdu, który za pomocą odbiorników satelitarnych i skanerów laserowych będzie wykonywał pomiary torów. Innowacyjne rozwiązanie ma dostarczać dokładnych, bieżących informacji o ich położeniu i stanie. Szczegółowe dane umożliwią szybszą i efektywniejszą pracę – tym samym sprawniejsze podróże i przewóz towarów.


Postępują prace nad mobilnym systemem pomiaru torów
Postępują prace nad mobilnym systemem pomiaru torów
Postępują prace nad mobilnym systemem pomiaru torów

Nowatorska technologia w przyszłości ma usprawnić utrzymanie linii kolejowych. Naukowcy i studenci z trójmiejskich uczelni przy pomocy prototypowego pojazdu wykonali pomiary satelitarne układu geometrycznego torów na odcinku Tczew – Chojnice i Chojnice – Bursy. Teraz sprawdzą, czy pomiary te mogą dostarczyć pełnych i szczegółowych danych o geometrii osi toru oraz czy zobrazują nawet najmniejsze usterki. Takie rozwiązanie umożliwiłoby szybkie wskazanie miejsc wymagających naprawy i stosowną reakcję, co przełożyłoby się na podniesienie poziomu bezpieczeństwa w ruchu kolejowym.
Pomiary są realizowane przez konsorcjum Politechniki Gdańskiej oraz Uniwersytetu Morskiego w Gdyni w ramach projektu „Opracowanie innowacyjnej metody wyznaczania precyzyjnej trajektorii pojazdu szynowego”, który współfinansowany jest przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oraz PKP Polskie Linie Kolejowe. Potrwają do 2021 roku. Wartość projektu to ponad 2,5 mln zł.

Od prototypu do efektów
Opracowany prototyp pojazdu badawczego to platforma na ramie wagonu z systemem pomiarowym – m.in. odbiornikami satelitarnymi do pomiarów geodezyjnych, skanerem laserowym, urządzeniami do mierzenia pochyleń i przyspieszeń. Badania są wykonywane podczas przejazdu platformy prowadzonej przez drezynę. Wyniki badań określą niezbędne specyfikacje do budowy mobilnych systemów pomiarowych.
Kolejnym etapem będzie stworzenie oprogramowania, które umożliwi, z wykorzystaniem otrzymanych danych pomiarowych, uzyskanie szczegółowej informacji o położeniu oraz stanie toru. Program pozwoli na identyfikację istniejącej geometrii toru.

Nowatorskie rozwiązania to przyszłość kolei
Projekt „Opracowanie innowacyjnej metody wyznaczania precyzyjnej trajektorii pojazdu szynowego” jest we wczesnej fazie realizacji. Prace badawcze przeprowadzone przez Politechnikę Gdańską i Uniwersytet Morski w Gdyni są istotnym krokiem w planowaniu, projektowaniu i budowie innowacyjnych systemów pomiarowych. W przyszłości te urządzenia będą mogły wykonywać autonomicznie pomiary, bez dużego udziału pracowników.
Odbiorniki instalowane obecnie na prototypie będą mogły być również umieszczane na pociągach. Takie zastosowanie da zarządcy infrastruktury dokładną informację o położeniu pojazdów w czasie rzeczywistym, a tym samym dodatkowo usprawni i zwiększy bezpieczeństwo prowadzenia ruchu kolejowego.

Źródło: PKP PLK


«« powrót

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

komentarze news_pl
Szok i niedowierzanie. Marnowanie publiczych pieniedzy na nic nie wnoszący projekt..co on niby zbada więcej niż to co jest obecnie na wyposażeniu PKP PLK?

drezyny kiedyś po torach jeździły SUV-y z czasów PRL, czyli Warszawy, którym po prostu zmieniono gumowe koła na stalowe obręcze. To chyba można by teraz spróbować z jakimś pickupem, może z ciągnioną lawetą, który trajektorię ma w fabrycznej nawigacji. Rozwiązania na samochody już istnieją, montuje się proste przechyłomierze i akcelerometry nawet w budżetowych Duster-ach. Pewnie teraz głównym ograniczeniem byłaby jakaś homologacja do jazdy po torach i lepiej korzystać z takiej drezyny z platformą?

ja proponuję sprawdzić tę metodę za 2,5 mln na szlaku kolejowym, który nie był remontowany: stare rozjazdy, zwrotnice, drewniane podkłady... na takim szlaku, na którym pasażerowie podskakują na siedzeniach przy prędkości 60 km/h. sam takim jeżdżę codziennie. mogę naszym naukowcom zasugerować kilka tras testowych.

. Więcej GPSów znaczy lepiej? Spodarki przykręcone do jakiejś płyty paździeżowej, na pewno niesamowicie stabilnej.

dokładność Trochę mało szczegółów - chociażby jaką konstruktorzy zamierzają osiągnąć dokładność określenia geometrii osi toru oraz jej usytuowania w planie/profilu. Swoją drogą bardzo bezpieczny tytuł projektu, w którym mowa o wyznaczaniu TRAJEKTORII pojazdu szynowego, chociaż autor twierdzi, że chodzi o GEOMETRIĘ TORU... Wydają się to dwie różne rzeczy. Wszak trajektorię pociągu jesteśmy w stanie wyznaczyć już dziś a nie za dwa lata i bez konieczności inwestowania 2.5 mln zł z dokładnością pojedynczych centymetrów stosując chociażby metodę NRTK (co i tak wydaje się zbyt dokładne jak na tego typu zadanie). A z jaką dokładnością ta drezyna pomierzy oś toru? O to jest pytanie. Pozdrawiam innowatorów i życzę powodzenia.

Która to już? Ktoś numeruje te innowacyjne drezyny ze skanerami?

6 komentarzy



zobacz też:



reklama
reklama





© 2005-2019 Geodeta Sp. z o.o.
mapa stronyprenumeratareklamakontakt