|2019-07-19|
Prawo, Przetargi
Prezes UZP: nowe prawo przetargowe szansÄ… dla mniejszych firm
Z początkiem 2021 roku wejdzie w życie nowe Prawo zamówień publicznych, którego projekt 9 lipca został przyjęty przez rząd. Nowelizacja ma naprawić bolączki obecnego systemu, na który uskarża się wiele firm, m.in. skomplikowane procedury, faworyzowanie zamawiających kosztem wykonawców i niejasne orzecznictwo. Prezes Urzędu Zamówień Publicznych Hubert Nowak podkreśla też, że nowe przepisy mają promować sektor MŚP i zostały pomyślane tak, żeby system zakupowy wspierał cele gospodarcze i rozwojowe państwa.
– NajważniejszÄ… bolÄ…czkÄ… systemu zamówieÅ„ publicznych jest dzisiaj brak powiÄ…zania systemu zakupowego ze strategiÄ… rozwoju paÅ„stwa. Dlatego w nowym Prawie zamówieÅ„ publicznych staramy siÄ™ ten problem zaadresować – mówi agencji Newseria Biznes Hubert Nowak, prezes UrzÄ™du ZamówieÅ„ Publicznych. Obecnie obowiÄ…zujÄ…ca ustawa od 2004 roku byÅ‚a nowelizowana już ponad czterdzieÅ›ci razy. Dlatego potrzebny jest nowy, spójny system zamówieÅ„ publicznych. Jak wskazywaÅ‚ resort, aktualny jest nieefektywny i zmaga siÄ™ z wieloma bolÄ…czkami, m.in. skomplikowane i kosztowne procedury, niejasne orzecznictwo i brak równowagi siÅ‚ miÄ™dzy zamawiajÄ…cymi a wykonawcami.
– Problemem jest zmniejszajÄ…ca siÄ™ konkurencyjność postÄ™powaÅ„ i brak równowagi miÄ™dzy zamawiajÄ…cymi a wykonawcami, co niewÄ…tpliwie miaÅ‚o wpÅ‚yw na zmniejszajÄ…cy siÄ™ udziaÅ‚ poszczególnych firm, w tym również MÅšP, w zamówieniach publicznych – ocenia Hubert Nowak. – Kolejnymi bolÄ…czkami, które zidentyfikowaliÅ›my, byÅ‚y kwestie zwiÄ…zane z dużym formalizmem, rygoryzmem i dążeniem zamawiajÄ…cych do speÅ‚nienia tych rygorów i koncertowania siÄ™ na 100 proc. ceny, zamiast dążenia do uzyskania najbardziej efektywnego zakupu.
Prezes UZP podkreśla, że zmiany w Pzp będą dotyczyć wszystkich obszarów i wszystkich interesariuszy. Nowelizacja ma m.in. przyczynić się do zwiększenia liczby firm startujących w przetargach (głównie małych i średnich), wydawania publicznych pieniędzy w sposób bardziej efektywny oraz uwzględniający cele rozwojowe państwa, np. wzrost innowacyjności.
– Po pierwsze, skupiliÅ›my siÄ™ na uproszczeniach proceduralnych, a wiÄ™c na tym, żeby oddzielić procedurÄ™ dla zamówieÅ„ dużych i maÅ‚ych. W przypadku dużych zamówieÅ„ skupiliÅ›my siÄ™ na wypeÅ‚nieniu unijnych dyrektyw, które zobowiÄ…zujÄ… nas do pewnych rozwiÄ…zaÅ„. Natomiast poniżej progów unijnych, czyli tam, gdzie nie jesteÅ›my zobowiÄ…zani dyrektywami unijnymi, postanowiliÅ›my zaproponować prostsze i krótsze procedury, które zwiÄ™kszajÄ… również elastyczność poprzez dopuszczenie trybów negocjacyjnych – mówi Hubert Nowak.
Nowe Prawo zamówień publicznych ma promować małe i średnie przedsiębiorstwa, które stanowią ponad 90 proc. polskiego rynku i odpowiadają za ok. 75 proc. polskiego PKB. W tej chwili sektor MŚP pozyskuje zaledwie 45 proc. zamówień o wartości powyżej progów unijnych (i to występując w roli zarówno bezpośrednich wykonawców lub konsorcjantów, jak i podwykonawców). Oznacza to, że udział MŚP w zamówieniach publicznych jest znacznie niższy niż ich znaczenie gospodarcze i potencjał rynkowy.
– Kolejne kwestie, którymi postanowiliÅ›my siÄ™ zająć w nowym prawie, sÄ… zwiÄ…zane ze Å›rodkami ochrony prawnej, a wiÄ™c poprawÄ… tego, co dziÅ› leży w zakresie Krajowej Izby OdwoÅ‚awczej, ze zwiÄ™kszeniem dostÄ™pnoÅ›ci Å›rodków ochrony prawnej, zapewnieniem dostÄ™pu do skarg na orzeczenia KIO oraz ujednoliceniem jej orzecznictwa – wymienia Hubert Nowak. – Drugi aspekt to problemy, które powstajÄ… w trakcie realizacji kontraktów. ZaproponowaliÅ›my nowe rozwiÄ…zanie, formuÅ‚y mediacyjne, które w naszej ocenie bÄ™dÄ… sprzyjać temu, żeby te spory siÄ™ nie ciÄ…gnęły i nie mnożyÅ‚y kosztów, ale byÅ‚y rozwiÄ…zywane w miarÄ™ szybko i w sposób pozytywny dla obu partnerów.
KolejnÄ…, ważnÄ… zmianÄ… w nowym Pzp bÄ™dzie wyrównanie pozycji zamawiajÄ…cych i wykonawców, na których dotÄ…d spadaÅ‚a wiÄ™kszość ryzyka kontaktowego. – ChcieliÅ›my wprowadzić wiÄ™kszÄ… symetriÄ™. ZaproponowaliÅ›my takie rozwiÄ…zania, jak kwestie cen, procedur mediacyjnych, zwiÄ™kszenia dostÄ™pnoÅ›ci do Å›rodków ochrony prawnej, kwestie klauzul abuzywnych, pÅ‚atnoÅ›ci zaliczkowych i częściowych, obniżenie kwot zwiÄ…zanych z wadiami czy zabezpieczeniem należytego wykonania umowy – podkreÅ›la Hubert Nowak.
Zamówienia publiczne majÄ… duże i – w odróżnieniu od innych wydatków z budżetu paÅ„stwa – bezpoÅ›rednie przeÅ‚ożenie na polskÄ… gospodarkÄ™. – Liczymy, że dziÄ™ki tym rozwiÄ…zaniom bÄ™dziemy otrzymywali dużo bardziej konkurencyjne zamówienia, wpÅ‚yniemy również na zwiÄ™kszenie ich jakoÅ›ci i sprawimy, że ich cel zostanie osiÄ…gniÄ™ty – podkreÅ›la Hubert Nowak.
Rynek zamówieÅ„ publicznych w 2018 roku byÅ‚ wart w Polsce 202 mld zÅ‚. Co istotne, jego wartość roÅ›nie – jeszcze w 2017 roku wynosiÅ‚a ok. 163 mld zÅ‚, co oznacza, że roczny wzrost wyniósÅ‚ ok. 25 proc. – Niestety, udziaÅ‚ rynku wykonawców w zamówieniach publicznych z roku na rok siÄ™ zmniejsza. W 2018 roku mieliÅ›my Å›rednio 2,19 oferty na postÄ™powanie, w stosunku do roku poprzedniego jest to spadek o 0,2. Z przykroÅ›ciÄ… obserwujemy już od kilku lat tendencjÄ™ spadkowÄ… w tym zakresie – mówi prezes UrzÄ™du ZamówieÅ„ Publicznych.
9 lipca Rada Ministrów przyjęła projekt nowej ustawy Prawo zamówieÅ„ publicznych, którego autorami sÄ… UZP i Ministerstwo PrzedsiÄ™biorczoÅ›ci i Technologii. Teraz dokument trafi do Sejmu, a zgodnie z zaÅ‚ożeniami w życie wejdzie dopiero z poczÄ…tkiem 2021 roku. – UznaliÅ›my, że dÅ‚ugie vacatio legis jest niezbÄ™dne wszystkim interesariuszom, żeby mogli siÄ™ przygotować do nowych wyzwaÅ„ – mówi Hubert Nowak.
Źródło: Newseria Biznes
|