|2019-07-10|
Prawo
Rząd przyjął projekt nowego Prawa zamówień publicznych
Zdecydowaliśmy się na przygotowanie nowej ustawy, bo obecne Pzp z 2004 r. nowelizowano już kilkadziesiąt razy, przez co stało się ono mało czytelne – mówi minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz. Wczoraj (9 lipca) Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy Prawo zamówień publicznych oraz projekt ustawy Przepisy wprowadzające ustawę Prawo zamówień publicznych. Oba dokumenty przedłożone zostały właśnie przez ministra przedsiębiorczości i technologii.
– Prace nad propozycją nowego prawa trwały ponad 2,5 roku. Przygotowanie projektu poprzedziła ogólna koncepcja zmian, którą poddaliśmy szerokim prekonsultacjom. Wniosek, jaki płynął z tych spotkań, był taki, że uczestnicy rynku nie chcą być pozostawieni sami sobie, a obecny system wymaga wielu zmian. Następnie powstał projekt ustawy, który również bardzo rzetelnie i długo konsultowaliśmy – wyjaśnia szefowa resortu przedsiębiorczości i technologii. Kształt projektu nowej ustawy jest wynikiem szerokich konsultacji z przedstawicielami wszystkich grup interesariuszy rynku zamówień publicznych. W toku rządowych prac nad projektem, nowe Prawo Zamówień Publicznych zyskało m.in. pozytywną ocenę Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu, a także akceptację Rady Dialogu Społecznego.
Najważniejsze kierunki zmian ujęte w nowym Prawie zamówień publicznych to m.in.: • Rozwiązania kładące nacisk na lepsze przygotowanie zamówienia (np. wprowadzenie obowiązku dokonania analizy przed wszczęciem postępowania o udzielenie zamówienia; wprowadzenie obowiązku aktualizacji rocznych planów postępowań; zwiększenie znaczenia dialogu z wykonawcami na etapie przygotowania postępowania). • Wprowadzenie uproszczeń proceduralnych, w szczególności w odniesieniu do zamówień o wartości poniżej progów unijnych. • Zrównoważenie pozycji zamawiających i wykonawców (poprzez: określenie zasad kształtowania umów; wprowadzenie katalogu klauzul niedozwolonych, np. dotyczących nadmiernych kar umownych; określenie obowiązkowych postanowień umownych czy wprowadzenie nowych zasad waloryzacji wynagrodzenia opartych o ceny materiałów). • Usprawnienie postępowania przed Krajową Izbą Odwoławczą (co do zasady orzekać mają składy 3-osobowe; nastąpi też obniżka opłaty od skargi na orzeczenie KIO – dziś jest to pięciokrotność opłaty wniesionej do KIO, a ma być trzykrotność; wydłuży się z 7 do 14 dni termin na wniesienie takiej skargi). • Jeden sąd ds. zamówień publicznych (miałby nim być Sąd Okręgowy w Warszawie). • Zasada koncyliacji (wprowadzenie mechanizmu ugodowego załatwiania największych sporów między wykonawcą a zamawiającym na etapie wykonywania umowy; strony będą mogły zwrócić się do Sądu Polubownego przy Prokuratorii Generalnej RP o szybkie rozstrzygnięcie sporu, zanim trafi on na drogę sądową, będzie to sposób tańszy i szybszy od sądu: rozwiązanie sporu nastąpi w ciągu dwóch miesięcy i umożliwi kontynuowanie realizacji umowy).
Projekt zostanie teraz skierowany do prac w Parlamencie. Zaproponowane przepisy miałyby obowiązywać od 1 stycznia 2021 r. Dotychczasowy przebieg prac nad nową ustawą można znaleźć na stronie Rządowego Centrum Legislacji.
AW
|