|2019-06-25|
Mapy
Plaga fikcyjnych firm na Mapach Google
W serwisie kartograficznym Google’a może znajdować się nawet 11 mln fikcyjnych przedsiębiorstw, co stanowi zagrożenie zarówno dla konsumentów, jak i uczciwych przedsiębiorców – donosi „Wall Street Journal”. Korporacja zapewnia, że problem dostrzega i z nim walczy.
fot. Joe Loong/Flickr
|
|
|
|
|
|
Po co w ogóle zakładać na Mapach Google fałszywe profile firm? Jak wyjaśnia WSJ, można się w ten sposób łatwo podszyć pod dobrze oceniany biznes, co dla niektórych klientów często kończy się usługą o niskiej jakości lub za wygórowaną cenę. To także dobry sposób, by znaleźć się wyżej w wynikach wyszukiwania – Google prezentuje bowiem wyżej tych usługodawców, którzy zlokalizowani są bliżej potencjalnego klienta. Bywa to także narzędziem szantażu – zapłać nam, albo „przykryjemy” twój biznes dziesiątkami fałszywych profili.
Google przyznaje, że problem istnieje, choć jego skala nie jest duża. Zdaniem korporacji fikcyjne biznesy to około 0,5% wszystkich profili przedsiębiorstw na Mapach Google, a nie 5,5%, jak podaje WSJ. Rozmówcy gazety poddają jednak badania Google’a w wątpliwość. Jakby tego było mało, krótki eksperyment dziennikarzy WSJ pokazał, że lokalnie wyniki mogą być jeszcze gorsze. Po wyszukaniu hydraulika w centrum Nowego Jorku aż 13 z 20 najwyższych wyników okazało się fikcyjnych, a tylko 2 firmy faktycznie przyjmowały klientów pod podanym adresem (a tego wymagają wytyczne Map Google).
W odpowiedzi na artykuł WSJ Google podkreśla, że wkłada coraz więcej wysiłku w walkę z tym zjawiskiem. Przykładowo, w 2018 roku na 200 mln firm na Mapach Google stwierdzono, że fałszywe biznesy to 3 mln. Aż 90% profili fikcyjnych firm udało się usunąć jeszcze przed ich publikacją. 85% takich przypadków Google wychwycił samodzielnie, a około ćwierć miliona to efekt informacji od użytkowników. W związku z tymi nieprawidłowościami w ubiegłym roku wykasowano 150 tys. kont użytkowników – to o 50% więcej niż rok wcześniej.
Korporacja przyznaje, że walka z tą nieuczciwą praktyką stanowi istny wyścig zbrojeń. Dlatego stale udoskonala swoją strategię m.in. poprzez nowe narzędzia do raportowania, koncentrowanie się na konkretnych typach biznesów czy organizowanie akcji edukacyjnych.
JK
|