wiadomościksięgarniaprenumeratareklamakontaktRODOpolityka prywatności
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
reklama
strona główna rss
PRENUMERATA TRADYCYJNAPRENUMERATA CYFROWA
film
Pożar w Wólce Kosowskiej okiem satelity
blog
DRONY DLA GEODETY

DRONY DLA GEODETY
NAWI

NAWI
NIWELATORY

NIWELATORY
TACHIMETRY

TACHIMETRY
SKANOWANIE LASEROWE

SKANOWANIE LASEROWE
BENTLEY GEOMAGAZYN

BENTLEY GEOMAGAZYN


reklama
reklama
|2019-04-10| GNSS

GPS rollover: apokalipsy nie było

Mimo kasandrycznych przepowiedni w nocy z 6 na 7 kwietnia nie doszło do poważniejszych incydentów związanych z tzw. GPS week number rollover. Media raportują jedynie o pojedynczych, niegroźnych konsekwencjach tego wydarzenia.


GPS rollover: apokalipsy nie było

Czym jest GPS week number rollover? W amerykańskim systemie nawigacji tygodnie liczone są w zapisie 10-bitowym począwszy od 6 stycznia 1980 roku. Oznacza to, że przypisywane są im numery od 0 o 1023, a więc co 1024 tygodni (czyli 19,7 lat) ich liczenie zaczyna się od nowa. Właśnie ten moment nazywany jest GPS week number rollover i – jak przestrzegali przed 6 kwietnia specjaliści – w źle zaprogramowanych odbiornikach mogły z tego tytułu pojawić się błędy w działaniu. Na razie doniesienia medialne wskazują, że obyło się bez dramatów.

Przykładowo, ABC News informuje o problemach związanych z wystrzeliwaniem balonów atmosferycznych przez australijskie Biuro Meteorologii. Zazwyczaj instytucja ta wypuszcza codziennie 56 balonów z 38 lokalizacji w celu monitorowania parametrów atmosfery. Błąd znacznika czasowego wyznaczanego przez zintegrowany z balonem odbiornik GPS sprawił jednak, że do 8 kwietnia sondy zostały uziemione.

Week number rollover przestawił także datę w komputerach niektórych samolotów typu Boeing 777 oraz 787 Dreamliner należących do chińskich linii lotniczych oraz holenderskiego przewoźnika KLM. Maszyny dotknięte tym problemem zostały tymczasowo uziemione, co spowodowało opóźnione lub odwołane loty.

Użytkownicy mediów społecznościowych donoszą także o błędnych datach w niektórych modelach samochodowych komputerów pokładowych oraz w starych odbiornikach turystycznych (np. marki Garmin). Są to jednak tylko pojedyncze przypadki.

JK


«« powrót

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

komentarze news_pl



zobacz też:



reklama
reklama





© 2005-2019 Geodeta Sp. z o.o.
mapa stronyprenumeratareklamakontakt