|2019-03-18|
Geodezja, GIS, Teledetekcja
Innowacyjne baterie poszerzą możliwości geodezyjnych dronów
Opracowane przez amerykańskiego naukowca „baterie strukturalne” pozwolą znacznie zwiększyć zasięg bezzałogowych maszyn latających oraz umożliwią przenoszenie większej liczby sensorów.
Nad nową technologią magazynowania energii od trzech lat pracował prof. Vikas Prakash z Case Western Reserve University w Ohio. Jej kluczowym założeniem było opracowanie takich akumulatorów, które będzie można umieścić nie tylko w kadłubie drona, ale także wewnątrz jego cienkich skrzydeł. Prace realizowane były w ramach wartego 450 tys. dolarów projektu o nazwie „Hi-Performance Multifunctional Structural Energy Storage”.
Jego rezultaty zademonstrowano w praktyce pod koniec lutego. Najpierw sprawdzono, jak długo może unosić się w powietrzu płatowiec zasilany tradycyjnymi bateriami. Do testu użyto maszyny amerykańskiej firmy Event38, która wykorzystywana jest do celów geodezyjnych. Następnie ten sam płatowiec wykonał drugi lot. Jednak tym razem zasilany była „bateriami strukturalnymi” umieszczonymi w skrzydłach. W pierwszym przypadku lot trwał 91 minut, a w drugim – aż 171 minut.
Jak zwraca uwagę twórca wynalazku, dłuższy czas lotu to niejedyna zaleta „baterii strukturalnych”. Nie mniej istotne jest również to, że ich zastosowanie zwiększa ilość miejsca dostępnego wewnątrz kadłuba UAV, co pozwala zamontować albo dodatkowe sensory, albo większy instrument.
JK
|