wiadomościksięgarniaprenumeratareklamakontaktRODOpolityka prywatności
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
reklama
strona główna rss
PRENUMERATA TRADYCYJNAPRENUMERATA CYFROWA
film
Wielodrożność a Galileo
blog
NAWI

NAWI
NIWELATORY

NIWELATORY
TACHIMETRY

TACHIMETRY
SKANOWANIE LASEROWE

SKANOWANIE LASEROWE
DRONY DLA GEODETY

DRONY DLA GEODETY
BENTLEY GEOMAGAZYN

BENTLEY GEOMAGAZYN


reklama
reklama

Wiadomości



|2019-03-14| Teledetekcja

Lodowe autostrady pod okiem radarowego satelity

Kanadyjscy naukowcy udowodnili, że do długiej listy zastosowań satelitarnych zobrazowań radarowych można dopisać wsparcie w zarządzaniu „lodowymi autostradami”.


Lodowe autostrady pod okiem radarowego satelity <br />
fot. Natural Resources Canada
fot. Natural Resources Canada

„Lodowe autostrady” to trasy wytyczane po zamarzniętych jeziorach i rzekach na dalekiej północy – są one szczególnie popularne w Kanadzie. Przez kilka tygodni w roku umożliwiają one łatwy i relatywnie tani transport dużej ilości towarów do wielu odległych miejscowości. Mimo swoich zalet korzystanie z tych tras jest dość ryzykowne, bo pod ciężarówkami może załamywać się lód – postępujące ocieplenie klimatu sprawia, że zagrożenie to jest coraz większe.

Czy zobrazowania satelitarne mogą pomóc w bezpiecznym poruszaniu się tego typu trasami? Pionierskie badania w tym zakresie przeprowadzili naukowcy z Canada Centre for Mapping and Earth Observation. Postanowili oni wykorzystać satelitarną interferometrię radarową, choć w nietypowy sposób. Wprawdzie technologia ta już teraz jest powszechnie wykorzystywana w badaniach deformacji gruntu, ale w tym celu analizie poddawane są zobrazowania radarowe tego samego obszaru wykonane w odstępach kilku dni czy nawet tygodni lub miesięcy. Tymczasem w przypadku kanadyjskich badań odstęp ten skrócono do raptem… 10 sekund. Pozwoliło to uchwycić nieznaczne deformacje powierzchni lodu rozchodzące się w formie fal, które powodowane przez poruszające się ciężarówki.

Badanie deformacji lodowych autostrad z wykorzystaniem satelitarnej interferometrii radarowej

Przykład wykorzystania zobrazowań radarowych z satelity TanDEM-X do pomiaru deformacji lodu spowodowanych przez poruszające się na jego powierzchni ciężarówki (fot. DLR)

Badanie objęło lodową drogę na odcinku Tibbitt – Contwoyto w północno-zachodniej Kanadzie. Na jego potrzeby wykorzystano zobrazowania pozyskane przez niemieckiego satelitę TanDEM-X.

Na podstawie przeprowadzonych eksperymentów kanadyjscy naukowcy oceniają, że satelitarna interferometria radarowa może w istotny sposób wesprzeć zarządzanie „lodowymi autostradami” i pomóc zwiększyć bezpieczeństwo poruszających się nimi ciężarówek.

JK


«« powrót

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

komentarze news_pl
Nie wiem jak u was ale u nas w Polsce to mamy systemy np viaTOLL gdzie bez radarów dałoby się wprowadzić odcinkowe pomiary prędkości. Znaczy się mieliśmy bo teraz to mamy mieć lepsze, nowocześniejsze i tańsze. Tyle że jakoś pokazać tego nie chcą.

liczydło A u Nas w Polszy ciągle liczy się ręcznie, mierzy się ręcznie a tabelki robi w WORD'ach łącznie z podsumowaniem

czy ta metodą można również monitorować psie zaprzęgi?

3 komentarze



zobacz też:



reklama
reklama





2009 created by BRTSOFT.com
© 2005-2019 Geodeta Sp. z o.o.
mapa stronyprenumeratareklamakontakt