wiadomościksięgarniaprenumeratareklamakontaktRODOpolityka prywatności
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2019-03-14| Teledetekcja

Lodowe autostrady pod okiem radarowego satelity

Kanadyjscy naukowcy udowodnili, że do długiej listy zastosowań satelitarnych zobrazowań radarowych można dopisać wsparcie w zarządzaniu „lodowymi autostradami”.


Lodowe autostrady pod okiem radarowego satelity <br />
fot. Natural Resources Canada
fot. Natural Resources Canada

„Lodowe autostrady” to trasy wytyczane po zamarzniętych jeziorach i rzekach na dalekiej północy – są one szczególnie popularne w Kanadzie. Przez kilka tygodni w roku umożliwiają one łatwy i relatywnie tani transport dużej ilości towarów do wielu odległych miejscowości. Mimo swoich zalet korzystanie z tych tras jest dość ryzykowne, bo pod ciężarówkami może załamywać się lód – postępujące ocieplenie klimatu sprawia, że zagrożenie to jest coraz większe.

Czy zobrazowania satelitarne mogą pomóc w bezpiecznym poruszaniu się tego typu trasami? Pionierskie badania w tym zakresie przeprowadzili naukowcy z Canada Centre for Mapping and Earth Observation. Postanowili oni wykorzystać satelitarną interferometrię radarową, choć w nietypowy sposób. Wprawdzie technologia ta już teraz jest powszechnie wykorzystywana w badaniach deformacji gruntu, ale w tym celu analizie poddawane są zobrazowania radarowe tego samego obszaru wykonane w odstępach kilku dni czy nawet tygodni lub miesięcy. Tymczasem w przypadku kanadyjskich badań odstęp ten skrócono do raptem… 10 sekund. Pozwoliło to uchwycić nieznaczne deformacje powierzchni lodu rozchodzące się w formie fal, które powodowane przez poruszające się ciężarówki.

Badanie deformacji lodowych autostrad z wykorzystaniem satelitarnej interferometrii radarowej

Przykład wykorzystania zobrazowań radarowych z satelity TanDEM-X do pomiaru deformacji lodu spowodowanych przez poruszające się na jego powierzchni ciężarówki (fot. DLR)

Badanie objęło lodową drogę na odcinku Tibbitt – Contwoyto w północno-zachodniej Kanadzie. Na jego potrzeby wykorzystano zobrazowania pozyskane przez niemieckiego satelitę TanDEM-X.

Na podstawie przeprowadzonych eksperymentów kanadyjscy naukowcy oceniają, że satelitarna interferometria radarowa może w istotny sposób wesprzeć zarządzanie „lodowymi autostradami” i pomóc zwiększyć bezpieczeństwo poruszających się nimi ciężarówek.

JK


«« powrót

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

komentarze news_pl
Nie wiem jak u was ale u nas w Polsce to mamy systemy np viaTOLL gdzie bez radarów dałoby się wprowadzić odcinkowe pomiary prędkości. Znaczy się mieliśmy bo teraz to mamy mieć lepsze, nowocześniejsze i tańsze. Tyle że jakoś pokazać tego nie chcą.
odpowiedz zgłoś
liczydło A u Nas w Polszy ciągle liczy się ręcznie, mierzy się ręcznie a tabelki robi w WORD'ach łącznie z podsumowaniem
 1 
odpowiedz zgłoś
czy ta metodą można również monitorować psie zaprzęgi?
 2 
odpowiedz zgłoś
3 komentarze



zobacz też:



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
Otwieranie modeli 3D GUGiK w QGIS
czy wiesz, że...
© 2005-2020 Geodeta Sp. z o.o.
created by BRTSOFT

O nas

  • Właścicielem portalu Geoforum.pl jest Geodeta Sp. z o.o., wydawca miesięcznika GEODETA oraz serwisu egeodeta24.pl
  • Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp. Od 2005 roku na bieżąco dostarcza informacji z powyższych dziedzin i umożliwia ich komentowanie.
  • GEODETA (Magazyn Geoinformacyjny) ukazuje się od czerwca 1995 roku i jest największym oraz najbardziej popularnym polskim miesięcznikiem prezentującym aktualne zagadnienia z zakresu: geodezji, kartografii, katastru, GIS-u, fotogrametrii i teledetekcji, nawigacji satelitarnej itp.
  • GEODETA cyfrowy to elektroniczna wersja tradycyjnego wydania miesięcznika. W serwisie egeodeta24.pl można zamawiać zarówno prenumeratę, jak i pojedynczne wydania

Zespół redakcyjny

  • Katarzyna Pakuła-Kwiecińska (redaktor naczelny)
  • Anna Wardziak (sekretarz redakcji)
  • Jerzy Przywara
  • Bożena Baranek (szefowa Działu Prenumeraty)
  • Jerzy Królikowski (redaktor prowadzący Geoforum.pl)
  • Damian Czekaj
  • Bogdan Grzechnik

Kontakt

Geodeta Sp. z o.o.
02-541 Warszawa,
ul. Narbutta 40/20
tel. (22) 849-41-63, 646-87-44
redakcja@geoforum.pl
prześlij newsa

Prenumerata
prenumerata@geoforum.pl
b.baranek@geoforum.pl
Reklama
k.kwiecinska@geoforum.pl

facebook twitter Instagram RSS