Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2019-03-14| Teledetekcja

Lodowe autostrady pod okiem radarowego satelity

Kanadyjscy naukowcy udowodnili, że do długiej listy zastosowań satelitarnych zobrazowań radarowych można dopisać wsparcie w zarządzaniu „lodowymi autostradami”.


Lodowe autostrady pod okiem radarowego satelity <br />
fot. Natural Resources Canada
fot. Natural Resources Canada

„Lodowe autostrady” to trasy wytyczane po zamarzniętych jeziorach i rzekach na dalekiej północy – są one szczególnie popularne w Kanadzie. Przez kilka tygodni w roku umożliwiają one łatwy i relatywnie tani transport dużej ilości towarów do wielu odległych miejscowości. Mimo swoich zalet korzystanie z tych tras jest dość ryzykowne, bo pod ciężarówkami może załamywać się lód – postępujące ocieplenie klimatu sprawia, że zagrożenie to jest coraz większe.

Czy zobrazowania satelitarne mogą pomóc w bezpiecznym poruszaniu się tego typu trasami? Pionierskie badania w tym zakresie przeprowadzili naukowcy z Canada Centre for Mapping and Earth Observation. Postanowili oni wykorzystać satelitarną interferometrię radarową, choć w nietypowy sposób. Wprawdzie technologia ta już teraz jest powszechnie wykorzystywana w badaniach deformacji gruntu, ale w tym celu analizie poddawane są zobrazowania radarowe tego samego obszaru wykonane w odstępach kilku dni czy nawet tygodni lub miesięcy. Tymczasem w przypadku kanadyjskich badań odstęp ten skrócono do raptem… 10 sekund. Pozwoliło to uchwycić nieznaczne deformacje powierzchni lodu rozchodzące się w formie fal, które powodowane przez poruszające się ciężarówki.

Badanie deformacji lodowych autostrad z wykorzystaniem satelitarnej interferometrii radarowej

Przykład wykorzystania zobrazowań radarowych z satelity TanDEM-X do pomiaru deformacji lodu spowodowanych przez poruszające się na jego powierzchni ciężarówki (fot. DLR)

Badanie objęło lodową drogę na odcinku Tibbitt – Contwoyto w północno-zachodniej Kanadzie. Na jego potrzeby wykorzystano zobrazowania pozyskane przez niemieckiego satelitę TanDEM-X.

Na podstawie przeprowadzonych eksperymentów kanadyjscy naukowcy oceniają, że satelitarna interferometria radarowa może w istotny sposób wesprzeć zarządzanie „lodowymi autostradami” i pomóc zwiększyć bezpieczeństwo poruszających się nimi ciężarówek.

JK


«« powrót

Udostępnij:    

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy



zobacz też:



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
Geospatial Revolution, odc. 2
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS