wiadomościksięgarniaprenumeratareklamakontaktRODOpolityka prywatności
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
reklama
strona główna rss
PRENUMERATA TRADYCYJNAPRENUMERATA CYFROWA
film
Pożar w Wólce Kosowskiej okiem satelity
blog
NIWELATORY

NIWELATORY
TACHIMETRY

TACHIMETRY
SKANOWANIE LASEROWE

SKANOWANIE LASEROWE
DRONY DLA GEODETY

DRONY DLA GEODETY
NAWI

NAWI
BENTLEY GEOMAGAZYN

BENTLEY GEOMAGAZYN


reklama
reklama

Wiadomości



|2019-02-01| Geodezja, GIS, Teledetekcja, Prawo

Nowe zasady lotów BVLOS

Dziś (1 lutego) weszły w życie przepisy regulujące latanie bezzałogowymi statkami powietrznymi poza zasięgiem wzroku operatora (BVLOS).


Nowe zasady lotów BVLOS

Regulacje zawarto w rozporządzeniu ministra infrastruktury z 20 grudnia 2018 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy – Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków.

Jak już pisaliśmy podczas konsultowania tych przepisów, wielu przedstawicieli branży UAV uważa je za nowatorskie w skali światowej, choć akurat na misje o charakterze geodezyjnym czy fotogrametrycznym będą one miały raczej niewielki wpływ. Powodem jest przede wszystkim określenie zbyt niskiego dopuszczalnego pułapu lotu. Autorzy rozporządzenia tłumaczą jednak dobór tych wartości koniecznością bezpiecznego odseparowania ruchu załogowego od bezzałogowego.

Nowelizacja zawiera oddzielny rozdział regulujący loty BVLOS dla maszyn o wadze do 25 kg. Misje podzielono tu na dwie kategorie. Pierwsza to loty operacyjne, specjalistyczne lub szkoleniowe. Co istotne, misje specjalistyczne obejmują również naloty do celów geodezyjnych. W przypadku tego typu lotów operacje BVLOS będzie można wykonywać do wysokości nie większej niż 120 m nad poziomem terenu (AGL) i przy prędkości do 150 km/h.

Druga kategoria to loty automatyczne definiowane jako „operacja lotnicza odbywająca się cyklicznie, na stałej trasie lub obszarze, w której bezzałogowy statek powietrzny w sposób automatyczny realizuje start i lądowanie w wyznaczonym miejscu oraz lot po zaprogramowanej trasie z zachowaniem możliwości niezwłocznego przejęcia zdalnego sterowania bezzałogowym statkiem powietrznym lub podjęcia innych działań na wypadek wystąpienia sytuacji niebezpiecznej”. W tym przypadku operacje mogą odbywać się do wysokości 50 m AGL lub do wysokości 50 m nad najwyższą przeszkodą w promieniu 100 m, a także z prędkością nie większą niż 150 km/h. Loty w odległości poziomej mniejszej niż 100 m od zabudowy miejscowości, miast lub osiedli muszą się odbywać za zgodą oraz na warunkach władz miejscowości lub miasta.

Ważną zmianą jest także wprowadzenie łatwiejszych procedur dopuszczających do realizacji lotów BVLOS. W tym celu należy najpierw uzyskać zgodę prezesa ULC, która będzie ważna przez 12 miesięcy. Następnie na 7 dni przez wykonaniem lotu należy zgłosić operację służbie ruchu lotniczego. Najpóźniej 2 dni przed rozpoczęciem misji informacja o niej powinna zostać opublikowana przez służby ruchu.

W przepisach znajdziemy także szczegółowe wymagania dla dronów realizujących loty BVLOS. Musza one być wpisane do ewidencji statków powietrznych, posiadać odpowiednie oświetlenie oraz urządzenie lub system umożliwiający monitorowanie parametrów lotu, w tym lokalizację maszyny, a także oferować automatyczne wykonanie procedur awaryjnych.

Jerzy Królikowski


«« powrót

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

komentarze news_pl
Mamy mocne lobby samolotowe, więc ten rynek na którym geodeci mogliby działać bez problemu, z geodezji trafia do filmowców. Ale i filmowcy się podszkolą z dokładności. Trochę więcej wysiłku będzie ich to kosztowało, nie będzie intuicyjne tak jak dla geodety, niemniej nauczą się bo chodzi o pieniądze. Zanim pojawią się jakieś procedury geodezyjne, które na dodatek będą akceptować Zmawiający, upłynie dużo czsu.

Jeszcze jakieś regulacje Dotyczące jakości oferowanych produktów. Widziałem kilka opracowań tak amatorskich ze nie były warte złotówki. Uważam rynek drobiarski za jeden z głównych trendów psujących geodezje jak i fotogrametrie. Z dużym zdziwieniem obserwuje modę uav na uczeniach, puszczanie produktów z palca itd. Próg wejścia w taka inwestycje nie jest wielki a można robić ?mapki? i kręcić wesela.

2 komentarze



zobacz też:



reklama
reklama





2009 created by BRTSOFT.com
© 2005-2019 Geodeta Sp. z o.o.
mapa stronyprenumeratareklamakontakt