Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2019-01-18| Geodezja, GIS, Teledetekcja, Prawo

Przepisy ws. lotów dronami poza zasięgiem wzroku opublikowane

Wczoraj (17 stycznia) w Dzienniku Ustaw ukazało się rozporządzenie wprowadzające nowe regulacje dotyczące lotów bezzałogowymi systemami latającymi poza zasięgiem wzroku (BVLOS).


Przepisy ws. lotów dronami poza zasięgiem wzroku opublikowane

Rozporządzenie ministra infrastruktury z 20 grudnia 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy – Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków zacznie obowiązywać 1 lutego.

Twórcy tych przepisów podkreślają, że branża dronów rozwija się dziś w bardzo szybkim tempie. Obecnie już nawet 5 tys. krajowych przedsiębiorstw świadczy różnego rodzaju usługi za pomocą UAV. Gwałtowny postęp technologiczny sprawia jednak, że obecne regulacje nie pozwalają wykorzystać pełnego potencjału bezzałogowców. Dotyczy to w szczególności lotów poza zasięgiem wzroku operatora (tzw. BVLOS), dla których w zasadzie brak jest szczegółowych przepisów – zarówno na poziomie krajowym, jak i europejskim.

Loty specjalistyczne, w tym geodezyjne, do 120 metrów

Opublikowana właśnie nowelizacja wprowadza do rozporządzenia oddzielny rozdział regulujący loty BVLOS dla maszyn o wadze do 25 kg. Misje podzielono tu na dwie kategorie. Pierwsza to loty operacyjne, specjalistyczne lub szkoleniowe. Co istotne, misje specjalistyczne obejmują również naloty do celów geodezyjnych, choć w rozporządzeniu nie podano ich definicji. W przypadku tego typu lotów operacje BVLOS będzie można wykonywać do wysokości nie większej niż 120 m nad poziomem terenu (AGL) i przy prędkości do 150 km/h.

Loty automatyczne do 50 metrów

Druga kategoria to loty automatyczne definiowane jako „operacja lotnicza odbywająca się cyklicznie, na stałej trasie lub obszarze, w której bezzałogowy statek powietrzny w sposób automatyczny realizuje start i lądowanie w wyznaczonym miejscu oraz lot po zaprogramowanej trasie z zachowaniem możliwości niezwłocznego przejęcia zdalnego sterowania bezzałogowym statkiem powietrznym lub podjęcia innych działań na wypadek wystąpienia sytuacji niebezpiecznej”. W tym przypadku operacje mogą odbywać się do wysokości 50 m AGL lub do wysokości 50 m nad najwyższą przeszkodą w promieniu 100 m, a także z prędkością nie większą niż 150 km/h. Loty w odległości poziomej mniejszej niż 100 m od zabudowy miejscowości, miast lub osiedli muszą się odbywać za zgodą oraz na warunkach władz miejscowości lub miasta.

W odniesieniu do tych przepisów nie brakowało opinii, że choć są pionierskie w skali światowej, to dla geodezji będą miały niewielkie znaczenie. Naloty fotogrametryczne są bowiem z reguły realizowane na wyższym pułapie. W trakcie konsultacji społecznych zgłoszono więc postulat podwyższenia pułapu na lotów automatycznych. Odpowiedzialne za projekt Ministerstwo Infrastruktury odmówiło jednak wprowadzenia tej zmiany, tłumacząc do koniecznością odseparowania ruchu załogowego i bezzałogowego. Dodajmy jednak, że znowelizowane przepisy dopuszczają odejście od wyżej wymienionych obostrzeń – jest to jednak uwarunkowane uzyskaniem zgody prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Łatwiejsze procedury

Ważną zmianą jest także wprowadzenie łatwiejszych procedur dopuszczających do realizacji lotów BVLOS. W tym celu należy najpierw uzyskać zgodę prezesa ULC, która będzie ważna przez 12 miesięcy. Następnie na 7 dni przez wykonaniem lotu należy zgłosić operację służbie ruchu lotniczego. Najpóźniej 2 dni przed rozpoczęciem misji informacja o niej powinna zostać opublikowana przez służby ruchu.

Co powinien mieć dron?

W przepisach znajdziemy także szczegółowe wymagania dla dronów realizujących loty BVLOS. Musza one być wpisane do ewidencji statków powietrznych, posiadać odpowiednie oświetlenie oraz urządzenie lub system umożliwiający monitorowanie parametrów lotu, w tym lokalizację maszyny, a także oferować automatyczne wykonanie procedur awaryjnych.

Jerzy Królikowski


«« powrót

Udostępnij:    

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy



zobacz też:



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
Testy skanera SPL w Kopenhadze
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS