wiadomościksięgarniaprenumeratareklamakontaktRODOpolityka prywatności
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
reklama
strona główna rss
PRENUMERATA TRADYCYJNAPRENUMERATA CYFROWA
film
Podnoszenie mostu na budowie Świątyni Opatrzności Bożej
blog
NIWELATORY

NIWELATORY
TACHIMETRY

TACHIMETRY
SKANOWANIE LASEROWE

SKANOWANIE LASEROWE
DRONY DLA GEODETY

DRONY DLA GEODETY
NAWI

NAWI
BENTLEY GEOMAGAZYN

BENTLEY GEOMAGAZYN


reklama
reklama

Wiadomości



|2019-01-18| Geodezja, GIS, Teledetekcja, Prawo

Przepisy ws. lotów dronami poza zasięgiem wzroku opublikowane

Wczoraj (17 stycznia) w Dzienniku Ustaw ukazało się rozporządzenie wprowadzające nowe regulacje dotyczące lotów bezzałogowymi systemami latającymi poza zasięgiem wzroku (BVLOS).


Przepisy ws. lotów dronami poza zasięgiem wzroku opublikowane

Rozporządzenie ministra infrastruktury z 20 grudnia 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy – Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków zacznie obowiązywać 1 lutego.

Twórcy tych przepisów podkreślają, że branża dronów rozwija się dziś w bardzo szybkim tempie. Obecnie już nawet 5 tys. krajowych przedsiębiorstw świadczy różnego rodzaju usługi za pomocą UAV. Gwałtowny postęp technologiczny sprawia jednak, że obecne regulacje nie pozwalają wykorzystać pełnego potencjału bezzałogowców. Dotyczy to w szczególności lotów poza zasięgiem wzroku operatora (tzw. BVLOS), dla których w zasadzie brak jest szczegółowych przepisów – zarówno na poziomie krajowym, jak i europejskim.

Loty specjalistyczne, w tym geodezyjne, do 120 metrów

Opublikowana właśnie nowelizacja wprowadza do rozporządzenia oddzielny rozdział regulujący loty BVLOS dla maszyn o wadze do 25 kg. Misje podzielono tu na dwie kategorie. Pierwsza to loty operacyjne, specjalistyczne lub szkoleniowe. Co istotne, misje specjalistyczne obejmują również naloty do celów geodezyjnych, choć w rozporządzeniu nie podano ich definicji. W przypadku tego typu lotów operacje BVLOS będzie można wykonywać do wysokości nie większej niż 120 m nad poziomem terenu (AGL) i przy prędkości do 150 km/h.

Loty automatyczne do 50 metrów

Druga kategoria to loty automatyczne definiowane jako „operacja lotnicza odbywająca się cyklicznie, na stałej trasie lub obszarze, w której bezzałogowy statek powietrzny w sposób automatyczny realizuje start i lądowanie w wyznaczonym miejscu oraz lot po zaprogramowanej trasie z zachowaniem możliwości niezwłocznego przejęcia zdalnego sterowania bezzałogowym statkiem powietrznym lub podjęcia innych działań na wypadek wystąpienia sytuacji niebezpiecznej”. W tym przypadku operacje mogą odbywać się do wysokości 50 m AGL lub do wysokości 50 m nad najwyższą przeszkodą w promieniu 100 m, a także z prędkością nie większą niż 150 km/h. Loty w odległości poziomej mniejszej niż 100 m od zabudowy miejscowości, miast lub osiedli muszą się odbywać za zgodą oraz na warunkach władz miejscowości lub miasta.

W odniesieniu do tych przepisów nie brakowało opinii, że choć są pionierskie w skali światowej, to dla geodezji będą miały niewielkie znaczenie. Naloty fotogrametryczne są bowiem z reguły realizowane na wyższym pułapie. W trakcie konsultacji społecznych zgłoszono więc postulat podwyższenia pułapu na lotów automatycznych. Odpowiedzialne za projekt Ministerstwo Infrastruktury odmówiło jednak wprowadzenia tej zmiany, tłumacząc do koniecznością odseparowania ruchu załogowego i bezzałogowego. Dodajmy jednak, że znowelizowane przepisy dopuszczają odejście od wyżej wymienionych obostrzeń – jest to jednak uwarunkowane uzyskaniem zgody prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Łatwiejsze procedury

Ważną zmianą jest także wprowadzenie łatwiejszych procedur dopuszczających do realizacji lotów BVLOS. W tym celu należy najpierw uzyskać zgodę prezesa ULC, która będzie ważna przez 12 miesięcy. Następnie na 7 dni przez wykonaniem lotu należy zgłosić operację służbie ruchu lotniczego. Najpóźniej 2 dni przed rozpoczęciem misji informacja o niej powinna zostać opublikowana przez służby ruchu.

Co powinien mieć dron?

W przepisach znajdziemy także szczegółowe wymagania dla dronów realizujących loty BVLOS. Musza one być wpisane do ewidencji statków powietrznych, posiadać odpowiednie oświetlenie oraz urządzenie lub system umożliwiający monitorowanie parametrów lotu, w tym lokalizację maszyny, a także oferować automatyczne wykonanie procedur awaryjnych.

Jerzy Królikowski


«« powrót

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

komentarze news_pl
Rozporządzenie o #$%!!ochronach DJI już rozpoczął prace nad przeprojektowaniem swojego najnowszego P4 RTK tak aby profesjonaliści na całym świecie pracowali w komforcie zgodności z wytycznymi polskiego ministra infrastruktury. Podobnie Delair oraz Ebee świadomi strategicznego znaczenia polskiego runku zbytu głowią się jak zamocować świała pozycyjne i stroba, oraz system FPV. Kończąc szyderę kolejny przepis który nic nie ureguluje i pozostanie martwy ze względu na swoje oderwanie od rynkowych standardów. To jest aż fascynujące jak ta cała urzędowa machina funkcjonuje chyba głównie po to żeby wprowadzać się w stan samozadowolenia. W perspektywie kilku lat i przy dotychczasowym wzroście ilości użytkowników za kilka lat przepis do zmiany. Rozumiem wymóg transpondera w ciągu np. 2 lat, ale to jest poprostu opłacana przez nas kompromitacja.

Do pierwszego śmiertelnego wypadku Bogu ducha winnej osoby.

120m... PKiN ma dwa razy tyle.

3 komentarze



zobacz też:



reklama
reklama





2009 created by BRTSOFT.com
© 2005-2019 Geodeta Sp. z o.o.
mapa stronyprenumeratareklamakontakt