|2018-11-27|
GNSS, Geodezja
Centymetrowa precyzja w Porcie Gdynia
W gdyńskim porcie uruchomiono satelitarną stację referencyjną. Nadawane przez nią korekty RTK mają zapewnić bezpieczną nawigację dla manewrujących tu jednostek. Będą z nich mogli korzystać również geodeci.
fot. Tadeusz Urbaniak (ZPMG)
|
|
|
|
|
|
Montaż całego systemu pomiarowego to kolejny krok w stronę pełnego wdrożenia najbezpieczniejszego mechanizmu naprowadzania statków na świecie. W ujęciu uniwersalności przeładowywanych towarów, Port Gdynia jest pierwszym w Europie portem z tego rodzaju systemem precyzyjnego wyznaczania pozycji statków z dokładnością do kilku centymetrów.
Kolejnym etapem wdrożenia systemu będą uzgodnienia z Urzędem Morskim w Gdyni dotyczące instalacji modułu nadawczego na budynku kapitanatu w Gdyni oraz implementacja centralnego serwera sterującego. –Jesteśmy w stanie wyznaczać nowe trendy przede wszystkim w aspekcie prawa morskiego. Do tej pory funkcjonujące zapisy nie przewidują rozwiązań nawigacyjnych, które zastosujemy w naszym porcie. Stworzymy również możliwość dalszych badań nad nowoczesnymi rozwiązaniami nawigacyjnymi przez ośrodki akademickie – mówi Grzegorz Dyrmo, wiceprezes Zarządu Portu Morskiego Gdynia (ZPMG).
System wspomagać będzie pilotów w realizacji najtrudniejszych operacji manewrowych na największych jednostkach, które aktualnie zawijają do portu. Po dwóch latach od wdrożenia technologii Port Gdynia będzie mógł ubiegać się o certyfikat Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO).
System oprócz najwyższej technologii i gwarancji bezpieczeństwa wpływać będzie na optymalizację procesów załadunku i rozładunku poprzez możliwość automatyzacji tych czynności. Dzięki temu praca w porcie będzie jeszcze bardziej wydajna, a pracownicy mniej obciążeni.
Z wdrożonej w Porcie Gdynia technologii korzystać będą mogli również geodeci. Po przeprowadzeniu procedury zgłoszenia stacji do zasobu geodezyjnego sygnał może zostać udostępniony również do pomiarów lądowych.
Źródło: ZPMG, JK
|