wiadomościksięgarniaprenumeratareklamakontaktRODOpolityka prywatności
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
reklama
strona główna rss
PRENUMERATA TRADYCYJNAPRENUMERATA CYFROWA
film
Skaning lotniczy Nysy
blog
SKANOWANIE LASEROWE

SKANOWANIE LASEROWE
DRONY DLA GEODETY

DRONY DLA GEODETY
NAWI

NAWI
TACHIMETRY

TACHIMETRY
BENTLEY GEOMAGAZYN

BENTLEY GEOMAGAZYN


reklama
reklama

Wiadomości



|2018-11-23| Teledetekcja, Sprzęt, Firma

Drony skrócą czas przerw w dostawach energii

Tauron testuje drony do sprawdzania działania sieci energetycznych. Bezzałogowe systemy latające (BSL) wykorzystywane są do zadań inspekcyjnych oraz transmisji obrazu on-line.


Drony skrócą czas przerw w dostawach energii

Szybki rozwój technologii bezzałogowych statków latających sprawił, że z narzędzia wojskowego drony stają się profesjonalnym narzędziem pracy w wielu dziedzinach gospodarki. Tauron Dystrybucja testuje bezzałogowe systemy latające do zadań inspekcyjnych na liniach elektroenergetycznych oraz transmisji obrazu on-line.

Testowane BSL to głównie płatowce i wielowirnikowce. Płatowce sprawdzają się w oblotach obiektów liniowych, takich jak długie odcinki sieci. Drony wielowirnikowe, ze względu na mały zasięg, wykorzystywane są przy oblotach pojedynczych obiektów, takich jak np. słup, przęsło czy stacja. Oprócz możliwości zastosowania w eksploatacji sieci, drony mogą być także użyte w procesie inwestycyjnym.

Na infrastrukturze dystrybucyjnej weryfikowane są również rozwiązania przygotowane przez startupy, które zostały wyłonione w programie akceleracyjnym, a rozszerzenie zakresu współpracy nastąpiło już w ramach dwustronnej współpracy.

– Jeden ze startupów pracuje nad wykrywaniem zwarć na stacjach transformatorowych niskiego napięcia. Efektem prac ma być szybkie zidentyfikowanie miejsca, w którym nastąpiła przerwa w dostawach energii. Podobną i uzupełniającą rolę mają pełnić testowane obecnie drony monitorujące stan sieci w trudnych warunkach pogodowych i systemy automatycznej analizy danych – mówi Jarosław Broda wiceprezes ds. zarządzania majątkiem i rozwoju w Tauron Polska Energia. – Możliwość uzyskania obrazu on-line sieci energetycznej przyczynia się do szybszej lokalizacji uszkodzenia w sytuacjach awaryjnych, a w przyszłości może zastąpić całkowicie obchody piesze linii energetycznych. Oczekujemy, że projekty te będą miały istotny wpływ na realizacje celów w zakresie ograniczenia czasu i częstotliwości przerw w dostawach energii dla naszych klientów, czyli na poprawę wskaźników SAIDI i SAIFI – dodaje wiceprezes Taurona.

Loty dronów mogą dostarczyć w krótkim czasie szczegółowych danych dotyczących różnych elementów sieci. Większa dostępność BSL, możliwość wykorzystania transmisji on-line oraz współpraca z ekipami energetyków może znacząco wpłynąć na szybkość i jakość uzyskiwanych informacji o stanie sieci, a co za tym idzie na jakość usługi, jaką jest dystrybucja energii elektrycznej.

– Do tej pory wykonaliśmy obloty dla wszystkich linii wysokiego napięcia i realizujemy je już cyklicznie. Planujemy, że do końca tego roku również wszystkie linie średniego napięcia będą objęte tą technologią. W sumie przyniesie to około 70 tys. km zrealizowanych oblotów w 2018 roku – mówi Jerzy Topolski, wiceprezes Tauron Dystrybucja.

Tauron oprócz tradycyjnych oględzin linii energetycznych, wykonuje także obloty za pomocą śmigłowców. Na terenie działania spółki takie obloty realizowane są już od 2008 roku. W pierwszych latach wdrożenia oblotów linii za pomocą helikopterów były to niewielkie wartości (do kilkuset km) i miały one charakter testowo-pilotażowy. Podobnie wyglądać może rozwój wykorzystania w energetyce systemów bezzałogowych.

Źródło: Tauron


«« powrót

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

komentarze news_pl
~ A mi się nasuwa jeszcze inne pytanie. Jaki to ma związek z ogólnie pojętą geo-nauką, żeby o tym pisać na geoforum? ;)

Tekst Tauronu pełen manipulacji. 1. Drony z sektora wojskowego to zupełnie inna technologia, koszty. Porównywanie komercyjnie dostępnych z tymi wojskowymi jest delikatnie pisząc sporym nadużyciem. 2. Transmisja obrazu on-line? To zapytam. Czy próbowali Państwo porozmawiać przez telefon choćby w Pendolino na trasie Kraków-Warszawa? Do transmisji jest potrzebny naprawdę dobry zasięg LTE. Wiecie Państwo ile ważą dane dla choćby 1 km linii? 3. Płatowce na długich odcinkach linii? Na obszarze działalności Tauron jest bardzo duża gęstość zabudowy, góry, kręte odcinki linii itd. Co z miastami, ograniczeniami lotów, czy tzw. w zasięgu wzroku? 4. Ani SAIDI ani SAIFI nie poprawicie z użyciem dronów. Pilotaż dronami na sieciach PSE okazał się niewydajny i kompletnie oderwany od rzeczywistych potrzeb. 5. Być może ktoś zna realne koszty i mógłby zrobić porównanie bo helikopter brzmi drogo, ale jeśli jest wydajny to koszt inwentaryzacji 1 km może być niższy niż z drona. 6. Brak porównania wydajności. 7.Brak szczegółów o produktach

Alternatywą są naloty np. ze śmigłowca. Dodatkowym atutem śmigłowca jest fakt iż platforma mobilna zamontowana na śmigłowcu jest w stanie unieść większą ilość sensorów, np. kamery inspekcyjne, orto, termowizję, wyładowań niezupełnych, skaner laserowy itd, podczas gdy na dronie można zamontować kamerę, jakiś mikro skaner laserowy i kończy się jego udźwig. Niestety naloty śmigłowcem są nieporównywalnie droższe od nalotów dronami. Także klient ma wybór, wolniej, mniej i taniej, albo szybciej, więcej i drożej. Jeżeli obloty dronami mu odpowiadają to nie widzę w tym problemu.

.9640 Kolejny ścisk czterech liter na temat dronów. Proszę, podaj mi alternatywę dla inspekcji słupów wysokiego napięcia jeżeli drony są małowydajne. Drugie pytanie. Jeżeli nie wyszedł Ci biznes z dronami to czy mógłbyś opowiedzieć jakim sprzętem dysponowałeś, co oferowałeś klientom?

Zapytam o wydajność. Ile macie słupów? Na jednej bateryjce obejrzycie ile słupów? Jaki to jest czas? Koszty? Jako narzędzie pomocnicze, hobbystyczne, stosowane od czasu do czasu punktowo OK, ale nie ma co wmawiać ludziom głupot o startupach, dronach czy innych bajkach jak to dziesiątki tysięcy km jest inwentaryzowane itd. To jest zabawka dla dużych chłopców. Kto próbował tego biznesu ten wie.

5 komentarzy



zobacz też:



reklama
reklama





2009 created by BRTSOFT.com
© 2005-2018 Geodeta Sp. z o.o.
mapa stronyprenumeratareklamakontakt