Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2018-09-13| Prawo

Nowe rozporządzenie o profilu i podpisie zaufanym

Od 11 września obowiązuje rozporządzenie Ministra Cyfryzacji w sprawie profilu zaufanego i podpisu zaufanego (DzU poz. 1760). Dokument określa m.in. warunki potwierdzania, przedłużania ważności, wykorzystywania i unieważniania profilu zaufanego, a także składania podpisu zaufanego.


Nowe rozporządzenie o profilu i podpisie zaufanym
Nowe rozporządzenie (w stosunku do poprzedniego z 5 października 2016 r. w sprawie profilu zaufanego elektronicznej platformy usług administracji publicznej) uwzględnia zmiany wprowadzone w ustawie o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, w szczególności formalne oddzielenie od platformy ePUAP systemu teleinformatycznego, który służył do obsługi „profilu zaufanego ePUAP”. W konsekwencji powyższego dokonano zmiany nazwy wspomnianego wyżej środka identyfikacji elektronicznej na „profil zaufany”. Jednocześnie pojęcie „podpis potwierdzony profilem zaufanym ePUAP” uległo zmianie na „podpis zaufany”.

Profil zaufany to bezpłatne narzędzie, które umożliwia potwierdzenie naszej tożsamości w sieci. Jak tłumaczy resort cyfryzacji, jest to zbiór weryfikowanych informacji o użytkowniku. Dzięki temu każda osoba, która ma profil zaufany, jest wiarygodna – nikt nie może się pod nią podszyć. Dane na profilu zaufanym są odpowiednio zabezpieczone, aby nikt – poza właścicielem – nie miał do nich dostępu i nie mógł ich wykorzystywać.
Profil zaufany jest możliwy do uzyskania na dwa sposoby. Pierwszy sposób wymaga udania się do jednego z punktów potwierdzających, które zostały określone w ustawie o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Drugim sposobem uzyskania profilu zaufanego jest procedura pozwalająca wnioskodawcy na samodzielne potwierdzenie profilu zaufanego w publicznym systemie teleinformatycznym po uprzednim potwierdzeniu swojej tożsamości.

Jak czytamy w rozporządzeniu osoba wnioskująca o potwierdzenie profilu zaufanego w punkcie potwierdzającym, składa wniosek o potwierdzenie profilu zaufanego w postaci elektronicznej, wypełniając formularz elektroniczny udostępniony w systemie, w którym wydawany jest profil zaufany. W punkcie tym następuje też weryfikacja danych tej osoby, a następnie potwierdzenie profilu zaufanego. Profil zaufany potwierdza się na okres trzech lat, na taki sam okres może być przedłużona jego ważność. Zgodnie z rozporządzeniem profil zaufany traci ważność w przypadku usunięcia konta profilu zaufanego lub upływu okresu, na jaki został potwierdzony albo przedłużony. Każdy obywatel może posiadać tylko jeden profil zaufany.

Złożenie podpisu zaufanego na dokumencie elektronicznym wymaga autoryzacji tej czynności przy użyciu profilu zaufanego. Integralność podpisanych w ten sposób danych elektronicznych oraz autentyczność złożonego podpisu elektronicznego jest zapewniana przy użyciu pieczęci elektronicznej ministra właściwego do spraw informatyzacji. Podpis potwierdzony profilem zaufanym jest ważny w okresie ważności tego profilu (3 lata).

Przypomnijmy, że dzięki profilowi zaufanemu można korzystać z setek usług on-line na wielu portalach urzędowych. Takimi portalami są m.in.:
• Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (ePUAP) – umożliwiająca złożenie wniosku o dowód osobisty, uzyskanie odpisów aktów, zgłoszenie urodzenia dziecka, rozliczenie podatków, pobranie zaświadczenia o niekaralności, złożenie wniosku o kartę EKUZ,
• Platforma Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (PUE ZUS) – dzięki niej można np. umówić się na wizytę w placówce ZUS, wysłać wnioski, sprawdzać swoje zwolnienia lekarskie, sprawdzić, czy pracodawca zgłosił cię do ubezpieczeń,
• Centralna Ewidencja Działalności Gospodarczej (CEIDG) – za jej pośrednictwem można np. założyć firmę, wznowić lub zawiesić działalność gospodarczą czy uzyskać dane osób, które prowadzą firmy w Polsce.

W katalogu spraw, które wykonawcy prac geodezyjnych i kartograficznych mogą załatwić z wykorzystaniem podpisu zaufanego za pomocą platformy ePUAP, znajdziemy m.in.:
zgłoszenie pracy geodezyjnej,
zawiadomienie o wykonaniu zgłoszonych prac geodezyjnych lub prac kartograficznych,

wniosek o przyjęcie dokumentacji geodezyjnej do zasobu,
• wniosek o uruchomienie usług systemu ASG-EUPOS.

AW


«« powrót

Udostępnij:    

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
GEODETA testuje: ContextCapture
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS