|2018-08-17|
Teledetekcja, Prawo
Będzie obowiązek rejestracji i certyfikacji dronów
Jak informuje Urząd Lotnictwa Cywilnego, Komisja Europejska ogłosiła, że 11 września 2018 r. planowane jest wejście w życie nowych przepisów unijnych związanych z bezzałogowymi statkami powietrznymi. Mają one mieć charakter przełomowy, ponieważ po raz pierwszy obszar ten zostanie uregulowany na poziomie ponadnarodowym.
Tego dnia zacznie obowiązywać rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego Unii Europejskiej oraz uchylające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 zwane nowym rozporządzeniem bazowym lub NBR (New Basic Regulation).
Wprowadzenie nowego rozporządzenia bazowego (NBR) ma na celu między innymi ujednolicenie przepisów w zakresie wykorzystywania dronów we wszystkich państwach Unii Europejskiej. Dzięki nowym, wspólnym przepisom operatorzy bezzałogowych statków powietrznych będą mogli np. wykonywać operacje lotnicze poza krajem, w którym zdobyli uprawnienia na operatora drona. To znacznie ułatwi funkcjonowanie w tej branży.
Rozporządzenie bazowe ma charakter ramowy i nie zawiera szczegółowych zapisów dotyczących wykonywania operacji bezzałogowymi statkami powietrznymi. Szczegółowe przepisy zostaną wprowadzone przez dwa nowe rozporządzenia (są to robocze tłumaczenia nazw przygotowane przez ULC; obecnie nie ma oficjalnych nazw): 1. delegowane w sprawie bezzałogowych statków powietrznych używanych w kategorii „otwartej” oraz operatorów bezzałogowych statków powietrznych (BSP) z państw trzecich, 2. wykonawcze Komisji Europejskiej w sprawie reguł i procedur wykonywania operacji BSP.
Rozporządzenie bazowe skupia się na wymogach dotyczących projektowania, produkcji, obsługi technicznej, rejestracji, znakowania oraz eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych. Główne zmiany, jakie mają nastąpić po wejściu w życie NBR, to obowiązek rejestracji i certyfikacji dronów. Szczegóły zostaną opisane w rozporządzeniach delegowanym oraz wykonawczym. Będą one określały zasady m.in. wykonywania lotów, szkolenia, certyfikowania oraz rejestracji.
Największą zmianą w zakresie stosowania przepisów unijnych będzie odmienny od polskich przepisów podział operacji wykonywanych bezzałogowymi statkami powietrznymi. W przywołanym wyżej projekcie aktu wykonawczego założono, iż loty dronami będą odbywać się w trzech kategoriach: • otwartej – w klasie otwartej pojawi się pięć klas (oznaczonych symbolami od C0 do C4). Kwalifikacja do określonej klasy będzie zależna m.in. od masy drona, jego prędkości, maksymalnej wysokości lotu, zastosowanych technologii bezpieczeństwa (np. follow-me, geo-awarness, e-ID), zastosowanego napięcia, poziomu wydawanego hałasu, faktu posiadania odpowiedniego oświetlenia do lotów w dzień lub w nocy i samego wyglądu drona (np. występowania ostrych krawędzi). Każda klasa będzie miała przypisane rodzaje operacji, jakie będzie mogła wykonywać. Zakazane będzie jednak latanie nad skupiskami ludzi niezależnie od masy drona. Ponadto przepisy wykonawcze mają rozszerzyć krąg osób, które będą zobowiązane do przejścia obowiązkowych szkoleń teoretycznych i praktycznych, • specjalnej – operacje wykonywane przy wykorzystaniu specjalistycznych statków powietrznych za pomocą wcześniej zdefiniowanych i zatwierdzonych przez nadzór lotniczy scenariuszy lotów, • certyfikowanej – przeznaczona dla najbardziej zaawansowanych bezzałogowców i skomplikowanych operacji, takich jak np. dostarczanie części na platformę wiertniczą dronem o wadze 300 kg.
Istotną zmianą będzie wprowadzenie Light UAS Operator Certificate (LUC). Według rozporządzenia wykonawczego każda osoba prawna będzie mogła ubiegać się o LUC. W odróżnieniu od innych operatorów w kategorii specjalnej, posiadacz LUC nie będzie musiał każdorazowo wnosić o autoryzację operacji do organów nadzorczych, takich jak ULC. Będzie mógł w pewnym zakresie dokonać tego samodzielnie.
Obowiązek rejestracji operatorów dronów będzie dotyczył pilotów wykonujących loty bezzałogowymi statkami powietrznymi o masie większej niż 250 g. Każdemu operatorowi nadany zostanie unikalny numer rejestracyjny składający się z dwóch liter oznaczających państwo rejestracji oraz ośmiu cyfr. Procedura ta będzie prowadzona poprzez elektroniczny system rejestracji, a informacje z systemu rejestracji będą dostępne dla innych nadzorów lotniczych oraz służb, takich jak np. policja. Rejestr będzie zawierał podstawowe informacje, takie jak: imię i nazwisko operatora, adres zamieszkania/siedziby firmy, adres e-mail lub numer telefonu oraz deklarację, że wszyscy piloci mają odpowiedni poziom umiejętności.
Urząd Lotnictwa Cywilnego informuje też, że aktualne uprawnienia UAVO VLOS i BVLOS będą przekształcane na uprawnienia europejskie, przy czym obecnie nie wiadomo, czy operatorzy nie będą zobowiązani do przejścia szkoleń uzupełniających. W celu dostosowania przepisów polskich do europejskich planowane jest wprowadzenie nawet dwuletnich okresów przejściowych m.in. na przekształcenie świadectw kwalifikacji operatorów w europejskie certyfikaty.
Treść rozporządzeń nie została jeszcze oficjalnie ogłoszona, ponieważ trwa ich uzgadnianie przez Komisję Europejską oraz przedstawicieli państw członkowskich i państw członków Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (European Aviation Safety Agency, EASA) i nie jest jeszcze znana data ich wejścia w życie.
Jak zapewnia ULC, Polska bierze aktywny udział w konsultacjach dotyczących projektowanych przepisów, starając się, aby w jak najszerszym zakresie uwzględniały one potrzeby oraz głos polskich operatorów bezzałogowych statków powietrznych.
Źródło: ULC, AW
|