Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2018-07-30| GNSS

Brexit: UE proponuje kompromis ws. Galileo

Jedną z kości niezgody w negocjacjach dotyczących wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej stał się dostęp Brytyjczyków do systemu nawigacji Galileo. Unijny negocjator zaproponował ostatnio w tej sprawie kompromisową propozycję.


Brexit: UE proponuje kompromis ws. Galileo

Kontrowersje wokół Galileo i Brexitu wybuchły w marcu br. i są obszernie relacjonowane zarówno przez prasę brytyjską, jak i europejską. W związku z zamiarem wyjścia Zjednoczonego Królestwa z Unii Europejskiej władze w Brukseli chcą pozbawić brytyjskich przedsiębiorstw dostępu do przetargów na rozbudowę Galileo. Jak wyjaśniają, wynika to wprost z unijnego prawa.

Drugą kontrowersją jest pozbawienie uprawnionych brytyjskich podmiotów (m.in. służb ratunkowych i bezpieczeństwa) dostępu do tzw. usługi regulowanej publicznie Galileo (PRS). Dzięki kodowanym wiadomościom nawigacyjnym serwis ten zapewnia znacznie wyższy poziom bezpieczeństwa niż usługa otwarta. Dostęp do niej mają jednak tylko kraje członkowskie UE, przy czym trwają negocjacje mające rozszerzyć krąg użytkowników PRS o podmioty z Norwegii i USA.

Brytyjczycy są tymi propozycjami oburzeni. Podkreślają m.in., że w ostatnich latach wyłożyli na budowę Galileo około miliarda euro. Co ciekawe, wobec twardego stanowiska Brukseli padają nawet propozycje, by Wielka Brytania zbudowała własny system nawigacji satelitarnej.

Według nieoficjalnych źródeł unijny negocjator Michel Barnier przyznał ostatnio, że możliwe jest utrzymanie dostępu brytyjskich służb do serwisu PRS. Ma to zostać osiągnięte na korzystniejszych warunkach niż w przypadku zwykłego kraju spoza UE. Barnier nie pozostawił jednak złudzeń, że po wystąpieniu Wielkiej Brytanii z UE jej udział w rozwijaniu programu Galileo jest wykluczony. Dla brytyjskiej gospodarki oznacza to poważne konsekwencje finansowe. Tamtejsze firmy realizują bowiem wielomilionowe kontrakty związane z budową i rozwojem Galileo – wystarczy wspomnieć spółkę SSTL, która jest współodpowiedzialna za budowę satelitów tego systemu.

JK


«« powrót

Udostępnij:    

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy



zobacz też:



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
Uber "naprawia" GPS w miastach
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS