|2018-07-18|
GIS, Mapy, Instytucje
Kolejny odcinek Odry zostanie objęty rzecznym GIS-em
Urząd Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie otrzyma 17 mln zł na rozbudowę Systemu Informacji Rzecznej na Dolnej Odrze.
Zharmonizowany System Informacji Rzecznej (RIS) to nowoczesny system zarządzania, który wykorzystywany jest do gromadzenia, przetwarzania i przekazywania danych dotyczących m.in. prognozy pogody, stanu wód oraz statków znajdujących się w strefie jego działania. Wszystkie informacje, które są zbierane i przetwarzane przez RIS, mają duże znaczenie dla poprawy bezpieczeństwa przewozów w żegludze śródlądowej, wzrostu wydajności przewozowej floty, zarządzania ruchem statków i usprawnienia współpracy z innymi gałęziami transportu.
Głównym celem inwestycji realizowanej przez Urząd Żeglugi Śródlądowej jest rozszerzenie obszaru objętego RIS na Odrze oraz poprawa jakości funkcjonowania na fragmentach rzeki już objętych tym systemem. Obecnie RIS funkcjonuje od połączenia z morskimi wodami wewnętrznymi do miejscowości Ognica, czyli miejsca, gdzie Odra łączy się z Kanałem Schwedt. Dzięki inwestycji obszar funkcjonowania systemu rozszerzy się i obejmie teren od Ognicy do mostu autostradowego w Świecku oraz odcinek Warty od Nadzoru Wodnego w Świerkocinie do ujścia. Łączna długość dróg wodnych objętych system RIS po realizacji projektu wynosić będzie prawie 243 kilometry.
Poprawa jakości funkcjonowania RIS zostanie osiągnięta dzięki wdrożeniu na całym planowanym obszarze niezbędnej infrastruktury technicznej. Zainstalowane zostaną dedykowane urządzenia specjalistyczne, takie jak czujniki hydrometeorologiczne, kamery nadzoru ciągłego, stacje bazowe AIS, stacje bazowe DGPS czy też stacje bazowe VHF. System RIS usprawni dostęp do takich informacji, jak bieżąca sytuacja hydrologiczna oraz locja danego akwenu, co ułatwi oraz przyspieszy proces decyzyjny przed rozpoczęciem podróży.
– Historia polskiego transportu rzecznego to historia zaniedbań. W efekcie udział żeglugi śródlądowej w transporcie jest znikomy. Nadrabiamy te zaległości. Droga jeszcze długa, ale pierwsze efekty już są. Po zakończeniu tej inwestycji długość dróg wodnych objętych systemem informacji rzecznej wyniesie prawie 243 kilometry – powiedział wiceminister inwestycji i rozwoju Witold Słowik.
– Wdrożenie RIS ma kluczowe znaczenie dla poprawy warunków żeglugi w Polsce. System zwiększa bezpieczeństwo żeglugi, ale jednocześnie podnosi jakość komunikacji rzecznej w Polsce na najwyższy możliwy poziom. RIS pomaga w zintegrowaniu naszych korytarzy transportu śródlądowego z europejskim systemem, co może wpłynąć pozytywnie na rozwój żeglugi śródlądowej – podkreśla Przemysław Gorgol, p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Źródło: MIiR
|