Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
|2018-06-21| Mapy

AutoMapa mierzy ekstremalne korki przed meczem reprezentacji

Niemal puste drogi w porannym szczycie komunikacyjnym i ekstremalne, niespotykane od lat korki wczesnym przedpołudniem: oto sytuacja drogowa w dniu meczu Polska – Senegal, którą udało się uchwycić dzięki analizie danych od użytkowników nawigacji AutoMapa.


AutoMapa mierzy ekstremalne korki przed meczem reprezentacji <br />
Wskaźnik korkometru dla Warszawy
Wskaźnik korkometru dla Warszawy

AutoMapa szczegółowo przeanalizowała dane drogowe w dniu pierwszego meczu reprezentacji Polski podczas Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej 2018. Bez wątpienia można na ich podstawie powiedzieć, że piłka nożna jest nadal polskim sportem narodowym.

Poranek na polskich drogach rozpoczął się nadzwyczaj spokojnie. Widać było znacznie mniejszy ruch na drogach niemal we wszystkich miastach w Polsce. W porównaniu ze średnią z kilku ostatnich tygodni wskaźnik Korkometr, obrazujący stan zakorkowania dróg, był o 2-3 punkty niższy niż zazwyczaj. Również łączny czas korków w polskich miastach był nawet o 1/3 mniejszy niż zazwyczaj. Wiele osób wybrało tego dnia transport publiczny tak, aby mecz z Senegalem obejrzeć wspólnie ze znajomymi w pubach, restauracjach czy licznych strefach kibica. Ci, którzy wybrali przejazd do pracy własnym pojazdem, dzięki znacznie mniejszej liczbie aut na drogach, pokonali trasę do pracy bardzo sprawnie i w znacznie krótszym czasie, niż zazwyczaj.

Diametralnie odmienna sytuacja miała miejsce podczas popołudniowego szczytu komunikacyjnego, który rozpoczął się wcześniej niż zazwyczaj i bardzo gwałtownie. Jak wynika z danych AutoMapy, ogromna liczba osób wyszła z pracy około godz. 15 i masowo ruszyła do domów, aby dojechać na początek meczu. Spowodowało to gwałtowny wzrost natężenia ruchu i niespotykane, znacznie powyżej średniej korki na drogach. W dwóch miastach: Gdańsku i Wrocławiu wskaźnik Korkometr osiągnął maksymalną wartość 12 punktów.

Wskaźnik korkometru dla Wrocławia

Tak potężnych korków nie było w tych miastach od ponad roku. Również inne miasta w Polsce notowały rekordowe zakorkowanie. W Warszawie łączny czas korków o godzinie 16:30 sięgał niemal 1400 minut, a we wspomnianym wcześniej Wrocławiu był on większy o prawie 300% niż zazwyczaj i przekraczał 1100 minut!

Równie gwałtownie jak się rozpoczął popołudniowy szczyt, tak się zakończył. Już przed godziną 18 ruch na drogach spadł poniżej średniego poziomu z ostatnich tygodni, a kibice dotarli przed telewizory, aby śledzić walkę polskiej kadry narodowej. Dość powiedzieć, że tzw. Mordor, a więc warszawskie zagłębie biznesowe, o godzinie 17 świecił pustkami, a ruch przypominał ten, który jest w weekendy.

Wskaźnik korkometru dla Gdańska

– Gwałtowne zwiększenie natężenia ruchu związane jest zwykle z konkretnym zdarzeniem. Tradycyjny popołudniowy szczyt komunikacyjny związany jest z powrotem do domu. Sytuacja zaostrza się, jeśli zadziałają dodatkowe czynniki. Tak jak w przeddzień długiego weekendu, tak i wczoraj mieliśmy do czynienia z ekstremalnym zwiększeniem natężenia ruchu w krótkim przedziale czasowym. Są to sytuacje wyjątkowe i wymagają szczególnego działania. Należy rozważyć możliwość doraźnego wykorzystania np. buspasów do rozładowania ruchu. Tym bardziej, że tak ekstremalne korki dotykają również komunikację publiczną – komentuje dr Magdalena M. Fuhrmann z Zakładu Geografii Miast i Organizacji Przestrzennej WGSR Uniwersytetu Warszawskiego.

Korkometr to opracowany przez AutoMapę wskaźnik obrazujący poziom zakorkowania danego miasta i dróg wylotowych. 12-stopniowa skala, wzorowana na skali Beuaforta, pokazuje opóźnienie względem przejazdu tym samym odcinkiem drogi poza godzinami szczytu. Wartości korkometru prezentowane są w czterech grupach:
• 1-3: Brak utrudnień
• 4-6: Niewielkie korki
• 7-9: Znaczne korki
• 10-12: Ekstremalne korki

Źródło: AutoMapa, JK


«« powrót

Udostępnij:    

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy



zobacz też:



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
Dron prześwietla budynek za pomocą wi-fi
play thumbnail
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
[email]
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS

RODO
polityka prywatności
mapa strony
kontakt
reklama