|2007-09-10|
GNSS, GIS, Mapy, Sprzęt, Firma, Software, Ludzie
W 2012 roku będzie 43 mln telefonów z nawigacją
Według najnowszych badań Berg Insight liczba abonentów korzystających z usług dostępowych do map i tras dla urządzeń mobilnych będzie wzrastać o 68% rocznie i dojdzie do 43 mln w 2012 roku (obecnie 4 mln).
Z kolei przychody za abonent i reklamy w serwisach nawigacyjnych mają osiągnąć 512 mln euro, w 2007 r. – 96 mln euro. Wzrost będzie wywołany głównie wprowadzeniem technologii GPS do telefonów komórkowych oraz połączeniem nawigacji i serwisów mapowych z urządzeniami mobilnymi i różnorodnymi usługami. Jak podaje Berg Insight, wypuszczenie w bieżącym roku z sukcesem telefonu Nokia N95 z funkcją GPS otworzyło rynek dla tego typu urządzeń w Europie. Rynek amerykański jest już jednak o wiele dalej. Standardem jest tam technologia CDMA (Code Division Multiple Access) – umożliwiająca jednoczesny dostęp wielu telefonów komórkowych do nadajnika. Dzięki temu operatorzy tacy jak Sprint Nextel czy Verizon Wireless przyciągnęli miliony abonentów do serwisów nawigacyjnych, teraz nadzieję na to mają operatorzy europejscy. Według Berg Insight fiński producent telefonów Nokia kładzie nacisk na platformę nawigacyjną i rozwiązania typu telefon-centric, natomiast Google i Yahoo rozszerzają swe serwisy mapowe, bazując na aplikacjach w technologii Mobile Web 2.0. Andre Malm, analityk z Berg Insight, zauważa, że rekordowe dostawy w Europie i USA urządzeń nawigacyjnych wyposażonych w GPS przyniosły korzyści głównie kierowcom. Teraz najważniejsi gracze na rynku urządzeń mobilnych muszą dostarczyć podobne rozwiązania dla telefonów komórkowych, mając tym samym na względzie potrzeby pieszych, podróżnych i osób dojeżdżających do pracy. Berg Insight przewiduje wraz ze wzrostem rynku mobilnych urządzeń nawigacyjnych zwiększenie segmentu ogłoszeń i reklam, serwisy lokalizacyjne oferują bowiem nowe sposoby dotarcia do wybranych grup konsumentów.
Szwedzka spółka Berg Insight AB zajmuje się dostarczaniem informacji biznesowych i handlowych, opracowywaniem raportów, analiz oraz przeprowadzaniem badań rynku telekomunikacyjnego, w szczególności z zakresu bezprzewodowej łączności M2M (machine to machine), usług lokalizacyjnych oraz rozwiązań mobile VAS (value-added services).
Berg Insight AB
|