|2018-06-19|
GNSS, Geodezja, GIS, Teledetekcja, Sprzęt, Software
O roli geodezji w rozpoznaniu podłoża gruntowego w drogownictwie
Po przeszło dwóch latach działań w końcową fazę realizacji wchodzi projekt „Nowoczesne metody rozpoznania podłoża gruntowego w drogownictwie”. Dzięki udziałowi naukowców z AGH w rezultatach przedsięwzięcia nie zabrakło zagadnień z zakresu geodezji.
Projekt jest efektem podpisania porozumienia pomiędzy Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR) a Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. To element wspólnego przedsięwzięcia o nazwie RID (Rozwój Innowacji Drogowych) polegającego na wsparciu badań naukowych lub prac rozwojowych w obszarze drogownictwa.
Projekt „Nowoczesne metody rozpoznania podłoża gruntowego w drogownictwie” jest realizowany przez konsorcjum naukowe w składzie: Państwowy Instytut Geologiczny – Państwowy Instytut Badawczy, Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie oraz Politechnika Warszawska.
Efektem przedsięwzięcia są „Wytyczne wykonywania badań podłoża gruntowego na potrzeby budownictwa drogowego”, które mają zastąpić dotychczasową Instrukcję badań podłoża gruntowego budowli drogowych i mostowych oraz Zarządzenie Dyrektora GDDKiA 58 zeszyt 7, a także ująć zapisy normy Eurokod7.
Jednym z kluczowych obszarów tych wytycznych są zagadnienia związane z geodezją. Merytoryczny zakres projektu w tym obszarze realizował Wydział Geodezji Górniczej i Inżynierii Środowiska AGH poprzez Katedrę Geodezji Inżynieryjnej i Budownictwa oraz Katedrę Geoinformacji, Fotogrametrii i Teledetekcji Środowiska. Wydział pełnił równocześnie funkcję koordynatora na AGH, gdyż w projekcie brały udział jeszcze dwie inne jednostki tej uczelni: Wydział Geologii, Geofizyki i Ochrony Środowiska oraz Wydział Górnictwa i Geoinżynierii.
Zagadnienia poruszone w wytycznych są bardzo istotne gospodarczo, gdyż lepsze rozpoznanie podłoża gruntowego ogranicza liczbę błędów w procesie projektowania autostrad, dróg ekspresowych i innych dróg krajowych, które pozostają w zarządzie GDDKiA. Zakłada się, że realizacja prac na etapie rozpoznania podłoża zgodnie z nowymi wytycznymi przyczyni się do obniżenia kosztów roszczeń wykonawców względem GDDKiA, które pojawiają się na etapie realizacji inwestycji drogowych.
Tekst wytycznych jest złożony z trzech zeszytów: • Wytyczne badań podłoża budowlanego w drogownictwie, • Wytyczne do obliczeń stateczności skarp nasypów i wykopów, • Zalecenia do monitoringu powierzchniowego i wgłębnego.
Fragment projektu wytycznych
Co wytyczne badania podłoża mają wspólnego z geodezją? Bardzo wiele. Coraz szerzej doceniana i wykorzystywana jest wartość prac i produktów geodezyjnych przez inne branżę związane z budownictwem. Udziałem w projekcie staraliśmy się ugruntować i wzmacniać to przeświadczenie, przekonując, że geodezja jest dostarczycielem informacji geoprzestrzennych, przez co staje się niezastąpionym integratorem różnych rodzajów badań realizowanych w procesie rozpoznania podłoża gruntowego poprzez ich gromadzenie i przetwarzanie narzędziami GIS/GeoBIM.
Z tego powodu treść wytycznych w sporych obszarach ujmuje zagadnienia geodezji: od klasycznej i satelitarnej, po produkty fotogrametrii i teledetekcji (poziom BSP, lotniczy, satelitarny) w zakresie wsparcia prac geologicznych, hydrologicznych, geofizycznych i geotechnicznych w procesie planowania, realizacji i dokumentowania rozpoznania podłoża gruntowego.
Dzięki wkładowi pracowników WGGiIŚ wskazane zostały źródła danych geodezyjnych i teledetekcyjnych wspierające ten proces, uporządkowane i uściślone zostały kwestie dokładności prac terenowych oraz metodyki ich prowadzenia, aby dostarczane produkty geodezyjne i teledetekcyjne realizowane były z należytą starannością i na właściwym poziomie merytorycznym. Pracownicy wydziału czynnie wspierali proces cyfrowego dokumentowania procesu rozpoznania poprzez zdefiniowanie zasad i metodologii ich gromadzenia w systemach GIS.
Obecnie wytyczne są po uzgodnieniach z GDDKiA, a ich treść została przedstawiona pracownikom 16 oddziałów terenowych GDDKiA w formie szkoleń. Wzięło w nich udział około 160 osób.
Teraz treść wytycznych została upubliczniona i przekazana do konsultacji ze środowiskiem wykonawców
Strona projektu
dr inż. Łukasz Ortyl (WGGiIŚ AGH, kierownik projektu na AGH)
|