Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2018-05-08| GNSS

Uber zwiększy dokładność GPS w smartfonie

Czy aktualizacja mobilnej aplikacji lokalizacyjnej może znacząco zwiększyć dokładność wyznaczania pozycji przez zwykłego smartfona? Uber uważa, że to możliwe.


Uber zwiększy dokładność GPS w smartfonie

Dlaczego w ogóle twórcy aplikacji kojarzącej kierowców z pasażerami zajęli się tym zagadnieniem? Lokalizując podjeżdżające auto Ubera, pasażer korzysta z wbudowanego w swój smartfon odbiornika GPS. Niestety, wśród wysokiej zabudowy może on wyznaczać pozycję z błędem przekraczającym kilkadziesiąt metrów, co utrudnia sprawne wypatrzenie czekającego pojazdu.

Przyczyną tego typu sytuacji jest efekt wielodrożności związany z odbieraniem sygnałów GNSS odbitych np. od płaszczyzn okolicznych budynków. W przypadku precyzyjnych odbiorników geodezyjnych problem rozwiązują zaawansowane anteny. Ale jak sobie z tym poradzić w zwykłym smartfonie?

Rozwiązaniem, nad którym pracuje Uber, jest uwzględnienie modeli 3D zabudowy oraz informacji o stosunku sygnału do szumu (SNR) dla poszczególnych satelitów GNSS (są one dostarczane przez API systemu Android). Dzięki nim można wskazać, które satelity najprawdopodobniej zostały przesłonięte przez budynki i w obliczaniu pozycji nie powinno się uwzględniać nadawanych przez nie sygnałów. Kluczowe znaczenie ma tu jednak słowo „najprawdopodobniej”. Model 3D ma swoją ograniczoną aktualność i dokładność – nie można więc w 100% zawierzyć tym danymi. Poza tym w „miejskiej dżungli” może być i tak, że satelity przesłaniają nam nie tylko budynki, ale także np. przejeżdżające samochody. Również dane o SNR nie wskazują jednoznacznie na występowanie efektu wielodrożności.

Technologia lokalizacyjna Ubera w oparciu o modele 3D zabudowy

W rezultacie rozwiązanie, nad którym pracuje Uber, musi być znacznie bardziej złożone i posiłkować się np. danymi o okolicznych sieciach wi-fi. Efektem przetwarzania wszystkich tych informacji nie jest jednak gotowa pozycja smartfona, ale mapa prezentująca prawdopodobieństwo poprawności lokalizacji (powyżej). Taka mapa na ogół ma na ogół kilka maksimów. W dalszej kolejności należy więc zastosować złożone filtry, które wskażą, który z tych maksimów odpowiada lokalizacji użytkownika (szerzej o szczegółach tej technologii można przeczytać na blogu Ubera).

Korporacja twierdzi, że opracowana przez nią aktualizacja aplikacji może zwiększyć dokładność pozycjonowania w „miejskich kanionach” nawet dwukrotnie (fot. poniżej). Na razie technologia ta testowana jest w 15 miastach. Kiedy stanie się ogólnodostępna dla wszystkich użytkowników Ubera? Tego na razie nie wiadomo.

Technologia lokalizacyjna Ubera w oparciu o modele 3D zabudowy

JK


«« powrót

Udostępnij:    

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy



zobacz też:



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
Wysokorozdzielcze wideo z satelity SkySat-1
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS