Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2018-04-23| GIS, Mapy

Sztuczna inteligencja coraz skuteczniej kartuje drogi

Naukowcy z elitarnego Massachusetts Institute of Technology (MIT) opracowali algorytm bazujący na sztucznych sieciach neuronowych, który znacznie lepiej od poprzedników radzi sobie z wektoryzacją ulic na zdjęciach lotniczych.


Sztuczna inteligencja coraz skuteczniej kartuje drogi

Automatyczne wykrywanie na zdjęciach lotniczych i satelitarnych różnych kategorii pokrycia terenu nie jest niczym nowym. Rozpoznawanie na nich elementów sieci drogowej wciąż sprawia jednak algorytmom spore problemy. Wszystko dlatego, że na ogół analizują one zobrazowanie jako całość, decydując, który piksel reprezentuje drogę, a który nie. Drzewa i cienie przesłaniające ulice sprawiają jednak, że takie podejście jest obarczone sporymi błędami, bo trudno skutecznie odtwarzać całe ciągi komunikacyjne. Konieczna jest więc pracochłonna manualna weryfikacja efektów pracy algorytmu.

Naukowcy z Laboratorium Nauk Komputerowych I Sztucznej Inteligencji MIT postanowili podejść do tego zagadnienia z innej strony. Ich algorytm RoadTracer bazujący na sztucznych sieciach neuronowych analizuje zdjęcie krok po kroku. Zaczynając od miejsca, gdzie wiadomo, że jest droga, posuwa się piksel po pikselu, decydując, jaki następny punkt najprawdopodobniej odpowiada dalszemu fragmentowi drogi.

– Zamiast dokonywać tysięcy różnych decyzji, czy dany piksel jest drogą, RoadTracer skupia się na prostszym problemie: w którym kierunku droga biegnie dalej. Jest to sposób rozumowania znacznie bliższy nam, ludziom – wyjaśnia student MIT Fayven Bastani.

Algorytm RoadTracer przeszedł treningi w 25 miastach położonych w 6 krajach. Następnie został przetestowany w 15 innych aglomeracjach. Doświadczenia wykazały, że udało mu się poprawnie skartować 44% skrzyżowań. Choć może wydawać się to niewiele, to algorytmy reprezentujące tradycyjne podejście osiągały skuteczność tylko na poziomie 19%.

Źródło: MIT, JK


«« powrót

Udostępnij:    

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy



zobacz też:



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
Lidar odkrywa zapomniane ślady w puszczy
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS