|2018-03-27|
GIS, Teledetekcja
Wały pod fotogrametryczną kontrolą
Podczas wczorajszego seminarium (Warszawa, 26 marca) poznaliśmy szczegóły realizowanego od przeszło dwóch lat projektu „SAFEDAM – Zaawansowane technologie wspomagające przeciwdziałanie zagrożeniom związanym z powodziami”.
Projekt rozpoczął się w grudniu 2015 r. i potrwa do końca br. Wtedy to ma być gotowy do wdrożenia przez gestorów: Państwową Straż Pożarną, Obronę Cywilną oraz Krajowy Zarząd Gospodarki Wodnej. W ramach przedsięwzięcia – jak tłumaczył dr hab. Zdzisław Kurczyński z Wydziału Geodezji i Kartografii PW, kierownik projektu SAFEDAM – powstaje system do monitorowania wałów przeciwpowodziowych dostarczający informacji o stopniu zagrożenia powodziowego, a tym samym pozwalający na zmniejszenie ryzyka wystąpienia powodzi. W tym celu będą gromadzone i wykorzystywane wieloźródłowe dane geoporzestrzenne, m.in.: • ortofotomapy ze zdjęć pozyskanych w ramach projektu przez bezzałogowe systemy latające, • ortofotomapy archiwalne z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, • ortofotomapy opracowane na podstawie zobrazowań satelitarnych, • numeryczne modele terenu pozyskane przez BSL oraz z PZGiK, • wybrane obiekty z Systemu Ewidencji i Kontroli Obiektów Piętrzących, • odczyty wodowskazów z bazy SH, • wybrane warstwy bazy BDOT10k, • mapy zagrożenia i ryzyka powodziowego, • alerty wysyłane za pomocą aplikacji geopartycypacji. Jako obiekty testowe wybrano pięć odcinków Wisły, na których w nieodległej przeszłości miały miejsce awarie wałów.
System SAFEDAM – umożliwiający gromadzenie, automatyczną analizę i ich wizualizację danych – to dwie konfiguracje przeznaczone dla różnych użytkowników i oferujące dostosowane do ich potrzeb funkcjonalności: prewencyjna dla służb hydrologicznych (aplikacja desktopowa) oraz interwencyjna wspomagająca służby zarządzania kryzysowego i straż pożarną (aplikacja mobilna). W konfiguracji prewencyjnej system przygotuje ocenę stanu wału na podstawie wielokryterialnej analizy przestrzennej zgromadzonych i aktualizowanych danych, zaś w interwencyjnej wspomoże zarządzanie akcją zabezpieczania wałów (m.in. dzięki narzędziom podglądu stanu wałów w czasie rzeczywistym czy narzędziom pomiaru odległości, powierzchni, wysokości). System SAFEDAM to także portal publiczny (dostępny z poziomu przeglądarki internetowej), na którym publikowane będą m.in.: aktualna ortofotomapa, cieniowany NMT, warstwa wektorowa wałów przeciwpowodziowych czy informacje o zagrożeniu.
Bardzo duże znaczenie w projekcie będą miały wspomniane już dane pozyskiwane przez platformy bezzałogowe. Dotyczy to zarówno działań prewencyjnych (planowych, prowadzonych na dużych odległościach; pozyskane w ich czasie dane mogą być przetwarzane i analizowane w trybie post-processingu), jak i interwencyjnych (odbywanych w sposób doraźny i w miejscach, gdzie wymaga tego potrzeba; odpowiednio przetworzone dane muszą szybko trafić do sztabu w celu podejmowania właściwych decyzji). Różny charakter tych działań wymusił na firmie MSP – producencie systemów bezpilotowych – zaprojektowanie dwóch różnych platform. Prewencyjna bazuje na płatowcu NEO3 i wyposażona została w skaner laserowy oraz kamery RGB i NIR. Do celów interwencyjnych wytypowano z kolei wielowirnikowiec Zawisak. Na jego pokładzie znalazły się kamery RGB i termalna, oraz system umożliwiający przekaz obrazu on-line. Pierwsze manewry terenowe w ramach projektu zaplanowano na czerwiec br., kolejne – na wrzesień.
Przedsięwzięcie współfinansowane jest ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu „Bezpieczeństwo i obronność”. Za jego realizację odpowiedzialne jest konsorcjum 5 podmiotów: Wydział Geodezji i Kartografii Politechniki Warszawskiej (lider), Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej, Centralna Szkoła Państwowej Straży Pożarnej w Częstochowie oraz firmy MSP i Astri Polska.
Damian Czekaj
|