Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2018-03-23| GIS, Mapy, Software

Aplikacja mapowa wybiórczym lekiem na korki

Czy programy lokalizacyjne, które wyznaczają trasę przejazdu na podstawie danych o natężeniu ruchu drogowego, pomagają zmniejszać korki, a może wręcz przeciwnie?


Aplikacja mapowa wybiórczym lekiem na korki <br />
fot. Mapy Google
fot. Mapy Google

Zagadnieniu przyjrzeli się naukowcy z Instytutu Transportu na Uniwersytecie Kalifornijskim. Wnioskiem z ich badań, który nie powinien zaskakiwać, jest to, że popularyzacja aplikacji nawigacyjnych negatywnie wpływa na ruch na lokalnych drogach. Wcześniej kierowcy trzymali się tras szybkiego ruchu i głównych arterii, teraz „nawigacje” często kierują ich przez lokalne drogi, które nie są przystosowane do dużej liczby samochodów.

Kalifornijscy naukowcy postanowili głębiej zbadać ten temat. Przeprowadzili m.in. symulację, w której porównują, jak będzie zmieniać się ruch po wypadku drogowym na autostradzie i zablokowaniu części jej pasów. W pierwszym scenariuszu kierowcy nie mają dostępu do aplikacji nawigacyjnych, a w drugim ma je 20%. Wynik może zaskakiwać, bo w tym drugim przypadku konsekwencje dla ogólnego natężenia ruchu są znacznie bardziej negatywne. Korkuje się bowiem nie tylko autostrada, ale także boczne drogi oraz zjazdy na nie. Widać to na filmie poniżej.

Naukowcy cytowani przez portal „The Atlantic” podkreślają, że aplikacje uwzględniające natężenie ruchu służą raczej pojedynczym kierowcom. Co ważniejsze, im więcej osób będzie z nich korzystać, tym korzyści z ich stosowania będą mniejsze – również dla ich użytkowników. W tym kontekście niepokoić mogą plany wprowadzenia do miast samochodów autonomicznych, które przy wyznaczaniu trasy zapewne domyślnie będą uwzględniać dane o korkach.

Co można poradzić na ten problem? Specjaliści z Uniwersytetu Kalifornijskiego uważają, że przede wszystkim należy zintensyfikować badania na ten temat, bo jest to wciąż bardzo słabo rozpoznane zagadnienie. Istotne będzie m.in. przeprowadzenie wielkoskalowych symulacji ruchu.

JK


«« powrót

Udostępnij:    

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy



zobacz też:



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
Skaning lotniczy Nysy
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS